Tre enkle grep du kan ta i din nettbutikk for å redusere antall returer

14.12.2018

Gode produktbeskrivelser

En god produktbeskrivelse bør inneholde all informasjon du ikke greier å formidle via et produktbildet. Et eksempel kan være størrelsen på produktet. Høyde, bredde og lengde kan i enkelte tilfeller være avgjørende informasjon.

Selger du klær i din nettbutikk er sannsynligheten stor for at størrelse er en årsak til retur. Kundene opplever ikke at varens størrelse er korrekt. Et enkelt grep kan da være og oppgi hvilken størrelse modellen på produktbildet har på seg og det kan da gjøre det enklere for kjøper og avgjøre hvilken størrelse de bør bestille.

Gode produktbilder

Vis produktene fra flere vinkler med detaljer og nærbilder. Miljøbilder kan være en fin måte å hjelpe kunden til å se hvordan varen vil være i virkeligheten. Les også vår artikkel "En nettbutikk blir aldri bedre enn sitt bildemateriale"

Lunehjem.no legger ned mye arbeid for at Produktbeskrivelser og Produktbilder på best mulig måte skal gjenspeile varene i nettbutikken. Under har vi hentet et eksempel fra lunehjem som viser god bildebruk. Bildene får frem størrelseforhold, farger og detaljer. Samtidig kan vi lese produktbeskrivelse for mål og tips til anvendelse av produktet. Lunehjem viser også til relatert produkt som de fleste vil kjøpe i tillegg. Dette er nok et godt eksempel på et produkt med lite retur, hvor kunder føler at de har mottatt det de har bestill. 

lunehjem.jpg

Produktkommentar

Gi dine kunder mulighet til å gi karakter / score eller kommentere på produktene du selger i nettbutikken din med Uni Kommentar modul. Gjennom produktkommentarer vil du få viktige tilbakemeldinger fra kunder som har kjøpt varene dine. Dersom en vare blir returnert ofte og flere kunder kommenterer at denne varen er stor i størrelse eller liten i størrelse er dette noe du kan tydeliggjøre i produktbeskrivelsen slik at kundene kan velge en størrelse større eller mindre ut i fra andres erfaringer. Kommer det kritiske kommentarer til varer kan du som administrator svare, og på den måte vise at du er en seriøs aktør som tar kundene dine på alvor.


Produktbeskrivelser, kommentarer og bilder er viktig også for søkeoptimalisering. Det arbeidet du legger ned på innholdet i nettbutikken gjenspeiler som regel resultatet. 

Content is king

Bill Gates 1996

 

 Kontakt oss gjerne for bistand!

 


Se også

Vi vil bygge en løsning som gir merverdi for kunden

På fritiden snekrer produkteier i SoftRig, Kenneth Berg Nysveen (29), gjerne anneks på hytta. På jobb sørger han for å snekre de beste løsningene for sluttbrukerne.

– Hjelp oss med navnet og vinn 25 000 kr!

Uni Micro utlyser en solid premie til den som klekker ut navnet på vår nye portal for regnskapsbyråer.

Pulsen av Uni Micro i Oslo

I forkant av byråkonferansen i september tok vi en prat med flere av Uni Micro sine ansatte. Denne lille føljetongen valgte vi å kalle «Pulsen av Uni Micro». Her er en av disse. Vi møter Lars-Erik Andersen som jobber som systemkonsulent og har lang fartstid med Uni Økonomi V3 og vårt contracting system.