Teknisk SEO: 5 tips til hvordan du skal jobbe med teknisk SEO

Teknisk SEO omhandler alle aspekter rundt hvordan søkemotorer som Google kan crawle, lese og indeksere nettsiden din og innholdet ditt. Den tekniske publiseringsløsningen på nettsiden er satt sammen av en rekke faktorer som påvirker hvordan sluttresultatet ser ut og fungerer. Disse faktorene vurderes av Google når den skal lese og vurdere nettsiden.

 

I denne artikkelen vil du få en oversikt over hva teknisk SEO er og hvordan du kan analysere og jobbe med teknisk SEO for å få en skinnende og brukervennlig nettside. Vi vil gi deg 5 tips til hvordan du kan jobbe med teknisk SEO.

 

Hva er teknisk SEO?

 

Teknisk SEO kan virke fjernt for mange og inneholder en rekke ord og uttrykk som ofte er forvirrende. Canonical, Duplikater, Sitemap.xml, 301-redirects, HTTPS og Subdomener er noen av dem. Faktorene inn under teknisk SEO blir sett på som hygienefaktorer og er vesentlig å ha på plass for å kunne rangere i søkeresultatet. De påvirker brukeropplevelsen av nettsiden, som er grunnlaget for å kunne rangere godt i søkeresultatet.

 

Den tekniske fasen er ofte det første området man ønsker å analysere når man går i gang med SEO-arbeid. De tekniske faktorene legger grunnlaget for hvordan nettsiden er bygd opp og fungerer. Som tidligere nevnt er det også viktig å optimalisere tekniske faktorer på nettsiden, som en forutsetning for å kunne rangere i søkeresultatet i det hele tatt.

 

Teknisk SEO ligger også nærmere leverandører av publiseringssystemet og den tekniske løsningen, enn innholdsleverandører og kreative mediebyråer som oftest. Men særdeles mange glemmer fortsatt å optimalisere for søkemotorene på nettsidene sine.

 

Hvilke tekniske faktorer har betydning?

 

Den finnes mange faktorer som påvirker den tekniske delen av SEO. Til å begynne med kan det være greit å få noen forklaringer på hva de ulike ordene og uttrykkene betyr.

 

Crawl: Det at søkemotoren finner, forstår og indekserer innholdet ditt korrekt, kalles crawling på SEO-språket. At nettsidene dine crawles er en forutsetning for at de indeksering, mens indeksering er en forutsetning for rangering. Googles indeks kan sammenlignes med en gigantisk bok som inneholder alt det åpne innholdet på det store internett.

 

Sitemap.xml: Et nettkart som lister opp alle URL-er som kan leses av søkemotorene. Inneholder også annen nødvendig informasjon som hvor ofte sidene oppdateres, siste oppdatering og viktighetsgrad av den spesifikke URL-en. Med et sitemap kan søkemotorene lese og indeksere nettsiden din mer nøyaktig.

 

SEO_5 tips_April.jpg 

 

Duplisering: En bestemt side under ett domene kan eksistere i form av mange ulike URL-er. Når søkemotorene crawler sidene dine vil den følge lenker, filtervalg og bla i sidene (side 2, side 3) automatisk. Her risikerer du at Google indekserer tusenvis av versjoner av samme side, og det kompliserer prosessen med å hente frem riktig side til et bestemt søk for Google. I de aller fleste tilfeller er det ønskelig at kun én versjon av en bestemt side skal indekseres av Google. Dersom samtlige av dine sider har

dupliseringsproblemer, oppnår de sjeldent det potensiale som skal til for å rangere på Googles førsteside.

 

Canonical: En canonical tag er et HTML element som hjelper med å hindre duplikatproblemer. Den forklarer søkemotoren hvilken versjon av siden som skal prioriteres og vises. Denne finnes i kildekoden på nettsiden.

 

HTTPS: Google setter brukernes sikkerhet høyt, og benytter https-kriteriet som et insentiv til alle nettsider der ute til å host’e sidene på HTTPS-servere. Dette har vært et kjent rangeringskriterie siden 2014.

 

SEO April.jpg

 

404-statuskode: En HTTPS status kode er en serverrespons til en nettleser forespørsel. En 404-kode er “Page not found”. Det betyr at siden ikke kunne nås. Forespørselen er gjort, men siden eksisterer ikke lenger, eller det er en feil på siden som gjør at den ikke kan vises.

Rich Snippets: Strukturert data (også omtalt som ”semantisk data”, ”rich snippets” og ”Schema org” ) dreier seg om data/informasjon/markup som forteller søkemotorene hva innholdet som vises frem i søkeresultatet handler om.

 

SEO_April.png

 

Hvor begynner man?

 

Med så mange faktorer og et enormt landskap med ulike tekniske løsninger, kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Derfor ønsker vi å gi deg 5 raske tips til hvordan du kan starte analyse og arbeid med teknisk SEO.

 

1. Legg til nettstedet ditt i Google Search Console og bruk dette som kjerneverktøyet ditt når du skal jobbe med teknisk SEO.

 

SEO_google Search_April.png

 

Her vil du få total oversikt over flere av de tekniske detaljene på nettsiden din. På hoveddashboardet får du blant annet se gjeldene status med oversikt over gjennomsøkingsfeil, søkeanalyse (se trafikk) og nettkatet ditt med antall indekserte sider.

 SEO_April_Søketrafikk.pngSEO_April_Gjennomsøk.pngSEO_April_Søketrafikk2_.png

Her kan du også dykke dypere i detaljene for å for eksempel se lenker til nettstedet ditt, robots.txt-filen din, mobilvennligheten, interne lenker, HTML-forbedringer, duplikater, strukturerte data og indekseringsstatus.

 

2. Bruk Crawler verktøy som Screaming Frog. Med dette verktøyet kan du gjøre en rask hygienesjekk av nettsiden din. Her vil du få opp feil eller forslag til tekniske forbedringer på nettsiden. Du kan laste ned denne gratis.

 

 

SEO_April_Features.png

 

 

3. Legg til SEOquake i nettleseren din. Dette er en gratis plugin i Google Chrome som gir deg oversikt over de viktigste SEO-faktorene på nettsiden din. En lynhurtig SEO-audit.

 

 

SEO_April_Page....png

 

4. Sjekk 404-sider på nettstedet ditt. Dette kan gjøres på flere måter, men en enkel måte er i Google Search Console. Du finner disse under:
Gjennomsøk → Gjennomsøkingsfeil → Feil ved nettadresser.

 

SEO_April_Feil ved nett....png

 

 

Det er lurt å avdekke sider som ikke eksisterer på nettsiden din. Her kan du potensielt miste trafikk hvis du har linker som leder til ikke-eksisterende sider. Finn 404-sider og viderekoble disse til en eksisterende side, eller slett gamle sider.

 

5. Sett opp din egen tekniske SEO-audit i et excel ark. Det er lurt å sette opp en mal på hvordan du ønsker å strategisk jobbe deg igjennom en teknisk SEO-analyse. Bruk Google Search Console som utgangspunkt for eksempel.

 

SEO_April_Audit.png

SEO_April Audi2.png

 

Det finnes ingen fasit på hvordan man skal jobbe med teknisk SEO. Her må man finne sin egen rutine. Å bruke Google Search Console som en arbeidsmal er et godt utgangspunkt. Lag din egen mal på hvordan du analyserer og jobber deg gjennom de tekniske faktorene på en nettside.

 

Håper du fant våre tips nyttig! Videre vil vi gå i dybden på hvordan man kan jobbe med med SEO on-site. Her vil vi snakke om innhold, struktur, tekster og design!

Inevo 

https://inevo.no/

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×