Oppsummering av vårt webinar - Markedsføring i utfordrende tider

Vi har den siste tiden sett hvor viktig det er å være tilgjengelig i flere kanaler, spesielt med tanke på dagens situasjon i samfunnet. Derfor har vi i samarbeid med et par svært dyktige markedsførere fra det digitale byrået INEVO AS gjennomført et webinar, med opp i mot 100 deltakere, hvor vi ga ut tips og råd om hvilke markedsførings grep det kan være lurt å ta nå. I etterkant har vi satt sammen en liste med disse konkrete rådene, og vil selvfølgelig dele disse med alle som ikke hadde anledning å være med på webinaret også. 

I webinaret hadde vi med oss Jonas Moe og Even Ødegård fra INEVO AS. Jonas er markedsfører med fokus på brukeropplevelse og konverteringsoptimalisering, og Even er markedsfører og co-host på Markedsføringspodden. Fra Uni Micro Web deltok daglig leder Jan Arve Dyrnes, som brenner for automatisering og forenkling i en praktisk hverdag, og digital rådgiver/prosjektleder Kamilla Nygård, som daglig jobber med å hjelpe kunder med tiltak for å oppnå økt salg/trafikk på sine nettsteder. 

Vi synes det var veldig gøy å arrangere webinar i samarbeid med INEVO AS, og det er tydelig at det er stor interesse for temaet "Markedsføring i utfordrende tider", da vi hadde med oss ganske mange påmeldte. Vi kunne se at det var et vidt spenn av bedrifter som deltok, og håper og tror at alle satt igjen med noen tips de kan ta i bruk for sin konkrete bedrift sitt nettsted. Men som kjent; "sharing is caring", derfor vil vi gjerne dele kunnskapen med alle som ikke kunne delta på webinaret også. PS: For å motta nyheter og fremtidige invitasjoner til webinar, meld deg på vårt nyhetsbrev her!

Tips 1: Få oversikt over hva som skjer på nettsiden din

Bruk gratis analyseverktøy som Google Analytics, se på tallene dine, og finn ut;

  • hvilken kilde kommer de besøkende fra (organisk søk, betalt søk, sosiale medier etc)
  • hvor lang tid bruker de på nettsiden
  • hva er konverteringsraten din (forholdet mellom antall besøkende til en nettside og antallet besøkende som konverterer, uttrykt i prosent)
  • hva er konverteringsraten pr kilde

Slik kan du finne ut hvor dere bør satse på mer kommunikasjon. De beste nettbutikkene i Norge ser på disse tallene flere ganger daglig!

Tips 2: Ta en evaluering av mål og sett nye

Kanskje er det på tide å nedfelle noen konkrete råd for første gang, eller gjøre en oppfrisking av de gamle. 

  • hvor mye kan du betale for et salg
  • vurder CLV (customer liftetime value), altså det totale beløpet en kunde forventes å bruke i virksomheten din, eller på produktene dine i løpet av livet

Tips 3: Kommuniser slik at kundene forstår deg

"Snakk om produktene dine slik kunden snakker om ditt produkt rundt frokostbordet"
- Amy Harrison, Copywriter

  • simplifiser kommunikasjonen og skriv på en lettfattelig måte

Ingen sier at de trenger et hudpleieprodukt som er økologisk og sertifisert i tråd med Cosmos Organic Standard - Ecocert, de ønsker sannsynligvis bare å finne produkter som hjelper de med irritert eller tørr hud.

Tips 4: Gi så mye trygghet som mulig

I disse dager er det mye usikkerhet, og forbrukere kan selv skape usikkerhet i sitt eget hode, hvis de ikke blir betrygget på en tydelig måte. Eks.: hvis du besøker et nettsted i dag, og det ikke står noe som helst der om hvordan de opprettholder virksomheten under korona-krisen, kan det da hende at du tenker "skal tro om disse er i drift? Kanskje de faktisk har så lite drift, og alle er permittert, at de ikke en gang har oppdatert nettstedet sitt?". Unngå dette ved å tydeliggjøre hvordan dere håndterer situasjonen, eller enkelt og greit fortell at det er business as usual. 

  • Sørg for å holde all informasjon oppdatert på nettstedet
    • Ikke glem Google informasjonen 
  • Vær så tilgjengelig som mulig (chat, telefon, video?)
    • Tilby shop i butikk via Facetime?
    • Vis frem aktivitet på lager via live sendinger i sosiale medier?
  • Eliminer så mye risiko som mulig
    • Tilby gratis frakt og retur om du kan
    • Tilby hjemlevering?
    • Tilby klikk og hent på parkeringsplassen/levert i bagasjerommet?

Tips 5: Kommuniser med eksisterende kunder

Det koster faktisk i mange tilfeller mer å få en ny kunde til å handle for første gang, enn å få en tidligere kunde til å handle igjen. 

  • Send nyhetsbrev 1 gang pr uke
  • Å investere tid i å skrive nyhetsbrev kan ha en god ROI («Return on Investment» brukes ofte i markedsføringssammenheng for å forklare hvor mye man evt. får igjen for hver brukte markedsføringskrone)
  • Ta i bruk dokument-seksjonen i nettstedet for å publisere artikler med innholdsmarkedsføring, del artiklene via sosiale medier, oppfordre eksisterende følgere til å dele/kommentere

Uni Micro Web tilbyr tilleggsmodul for Nyhetsbrev. Den kan du lese mer om her. Har du den allerede og trenger veiledning for hvordan bruke den best mulig? Ikke nøl med å ta kontakt med oss

Tips 6: Vær synlig der dine produkter blir lett etter

Både i Norge og på verdensbasis er det Google som er den største søkemotoren. Men har du noen sinne tenkt på hvor mange søk som skrives inn i Google daglig? Bare i Norge gjøres det over 50 millioner søk hver dag (tall fra 2019). Og hva betyr det? Jo, det betyr faktisk at Google er verdens største markedsføringskanal

Derfor er det å være tilgjengelig i Google noe av det viktigste du kan gjøre. I bunn og grunn så er det to måter å komme høyt opp i treff på Google:

  • Få en fortjent plass basert på tekstinnhold som indekseres høyt (gode søkeord)
  • Kjøpe annonser

Hvis du ikke har anledning å investere i annonser, kan du jobbe hardt for å skrive gode produktbeskrivelser og artikler i eget nettsted, og bruke gode søkeord (Se vår Guide til optimale søkeord). Men øverst i alle søk kommer de annonsene i Google som er betalt for, og for å være tilgjengelig i Google Shopping må også dine produkter ligge i Google Merchant Center. Med Uni Micro Web sin tilleggsmodul for Google Shopping integrasjon, kan varer synkes automatisk til Google Shopping så fort de ligger i nettbutikken, da slipper du legge inn produktene dine to steder.

Tips 7: Bruk Facebook / Sosiale medier

Bruk de eksisterende kanalene dere er til stede på, opprett statuser, del innhold fra nettsted/nettbutikk. Skap engasjement for eksempel ved å spørre dine følgere hva de kunne tenkt å visst mer om når det kommer til din bransje/det du selger. Selger du for eksempel hudpleie produkter, spør følgerne deres om hvilke tips og råd de kunne tenkt seg å få. Basert på kommentarene kan du da igjen skape innholdsmarkedsføring i nettstedet ditt - husk å legge til relaterte produkter! Del disse artiklene og forhåpentligvis resulterer det i at du gir kunden din noe de har nytte av å lese, og at de legger igjen noen kroner. 

Annonsering på Facebook via Facebook Produktkatalog er også i økende grad viktigere og viktigere. Visste du at Uni Micro Web har en tilleggsmodul for det også? Les mer om den her.

Tips 8: NÅ er tiden for å teste nye kanaler

Er du ikke på Instagram? Eller har du egentlig aldri hatt så mye aktivitet på Facebook kontoen til bedriften? Nå er tiden inne for å prøve det. Korona krisen gjør at folk er mer hjemme enn noen gang før, og skjermtiden har økt. Store aktører som Facebook og andre teknologiaktører har faktisk måtte gjort tiltak, som for eksempel å redusere bildekvalitet på opplastninger, for å spare datatraffikken i Europa og verden. Facebook har til og med laget nye emojier for at folk lettere skal kunne vise omsorg i disse tider. Dette er tydelige signaler på at Facebook merker økt bruk. Det gjør nok da også andre kanaler som feks Instagram og Snapchat. Og det er det om å gjøre å utnytte!

Hva kommer så... Fase 2: Viktige ting å tenke på

Ingen kan enda vite hva som skjer fremover, men det er noen ting det er viktig å tenke på når det gjelder markedsføring av bedriften din i disse utfordrende tidene:

  • Annonsering har kortsiktig og langsiktig effekt
  • Mange vil kutte i budsjettene sine nå (fordi de ikke vet bedre), noe som kortsiktig ikke vil være så farlig
  • Da må man vurdere hvor mye av annonseringseffekten som kan være langsiktig, tenk over om det er en risiko for at du går glipp av mulig salg hvis du reduserer annonseringen nå
  • Vi kan forvente at annonseringsbudsjetter reduseres med opptil 40%
  • Men hvor kommer vi til å legge igjen pengene våre i år, når vi ikke reiser utenlands på ferie? Vi kommer nok til å bruke de opp likevel, og da er handelsstanden et sted som sannsynligvis vil få en oppsving. Vil du være med på den?
  • Husk at markedsføring er en investering, ikke en kostnad!

Vi håper du fikk noen nye ideer å tenke på nå, og om du vil ha råd og oppfølging på hva din spesifikke nettside/nettbutikk kan gjøre er det bare å ta kontakt med oss for en prat med en av våre konsulenter. Vi kan tilby veiledning i forhold til grep du kan ta for å sørge for at du lykkes med synlighet og konvertering.

Vi har også gleden av å tilby gode priser på markedsføringspakker fra INEVO AS. Du kan lese mer om disse her

webinar 29.4.20

Relaterte artikler

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?
Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?
Les mer
Guide til optimale søkeord
Guide til optimale søkeord
Les mer
Alle endringer gir muligheter - har nettbutikk større muligheter nå?
Alle endringer gir muligheter - har nettbutikk større muligheter nå?
Les mer
Hva kan vi hjelpe med?
Navn:
E-post:
*
Telefon:
Kommentar:
Skriv inn koden
Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×