Innføring i Google Analytics

Google Analytics er Google sitt eget verktøy for webanalyse.

Google Analytics er et avansert analyseverktøy og har nærmest uendelig med funksjonalitet. Hvor mange besøker nettsiden din? Hvor kommer de besøkende fra? Hvordan kan jeg bedre nedlastingstiden på nettsiden min? Dette er bare et knippe av spørsmålene Google Analytics gir deg svar på. Og best av alt - programmet er gratis! Det er ingen gode grunner til at din bedrift ikke skal analyse sin data gjennom Google Analytics.

 

GA.png


Webanalyse: Hvorfor samle data og analysere den?

Svaret er enkelt: Du har lyst til å ta de rette valgene for din bedrift og det som skiller de lønnsomme valgene fra de katastrofale er ofte detaljer. Det å stole på magefølelsen fungerer nok i mange tilfeller, men å kunne analysere data og bruke det som beslutningsgrunnlag er uten tvil den beste måten å ta de riktige valgene for din bedrift på. Det å ha kunnskap om hva kundene dine faktisk gjør fremfor hva du tror de gjør er en viktig innsikt du ikke har råd til å miste.

 

«Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half» – John Wanamaker

 

Vi trenger ikke lenger å fundere på hvilke halvdel av markedsføringsbudsjettet som er bortkastet. Vi kan finne det ut. Ved hjelp av Google Analytics kan du se hvilke tiltak som driver trafikk, hvilke tiltak som konverterer og hvilke tiltak som gir deg høyest ROI (return on investment). En annonse kan drive mye trafikk til nettsiden din, men resultere i få salg. En annen annonse kan drive mindre trafikk, men være langt mer lønnsom. En av disse annonsene burde du kutte ut og den andre burde du putte mer penger på. Ved hjelp av data og webanalyse kan vi finne ut hva som er mest lønnsomt og fokusere på det.

 

Google Analytics ordbok

Som nevnt er Google Analytics er et avansert analyseverktøy som kan gi svært verdifull innsikt i hvordan de besøkende navigerer seg rundt på nettsiden din, hvordan de kom seg dit og hvor de er når de bestemmer seg for å forlate den.

For å kunne forstå dataen du samler for ditt nettsted er du avhengig av å kunne forstå Google Analytics sin terminologi.


● Brukere er betegnelsen på hvor mange personer som har vært innom nettstedet ditt. Her forsøker Google Analytics å sette sammen en brukerprofil av de som er innom på tvers av enheter. Dersom noen besøker nettstedet ditt med mobilen og så med laptopen vil de telles som 1 bruker.

● Økter viser til når en bruker er innom. Er brukeren innom nettstedet ditt en gang er det en økt. Er han innom to ganger er det to økter. Dersom du har 1 bruker innom flere ganger iløpet av en uke vil du ha 1 bruker, men kanskje 5 økter.

● Sidevisninger forteller deg hvor mange visninger du har hatt på sidene på nettsiden din. Dersom en besøkende er innom 5 sider når han besøker siden din vil dette resultere i 5 sidevisninger.

● Gjennomsnittlig øktvarighet forteller deg hvor lenge en økt varer i gjennomsnitt. Hvorvidt du ønsker en kort eller lang øktvarighet vil variere ut fra dine mål.

● Sider per økt forteller deg hvor mange sider brukere i gjennomsnitt er innom i løpet av en økt.

● Fluktfrekvens viser deg antall brukere som kommer inn på siden din, men ikke foretar seg noe som helst før de forsvinner igjen. 

● New Visitors er hvor mange av brukerne på nettsiden din som er nye (en bruker vil regnes som ny hvis den ikke har besøkt nettstedet ditt på 30 dager)

● Returning visitors er hvor mange av brukerne på nettsiden din som har vært innom i løpet av de siste 30 dagene og kommet tilbake.

● Mål er den handlingen du ønsker at brukeren skal gjennomføre. For eksempel å kjøpe en vare.

● Konverteringer er handlinger på veien mot målet. For eksempel å legge varen i handlekurven, fylle ut betalingsinformasjon og å faktisk betale.

 

Dette bør du se etter i Google Analytics

Dersom du ikke er vant med å bruke Google Analytics kan det ved første innlogging både se forvirrende og potensielt skremmende ut med alle tallene som lyser mot deg. Mange vet rett og slett ikke hva de skal se etter i det som kan virke som et hav av tall. Den eneste som vet hva du bør følge med på i din Google Analytics konto er deg, men et godt utgangspunkt er å følge med på sammenhenger og avvik.

 

Sykluser

Se etter sykluser i dataen din. Er det spesielle tidspunkt eller dager kundene dine handler på? Er de innom på dagtid, kveldstid eller i helgene? Jobber du i et B2B-marked vil du trolig oppleve at mesteparten av trafikken din vil komme i arbeidstiden da kundene dine er på jobb. Jobber du B2C vil du muligens se en større pågang etter arbeidstid, som i helger og kvelder. Let etter sykluser av denne typen og ta avgjørelser basert på denne dataen.

 

Sesonger

Er det du selger en typisk sesongvare? Hvis du arrangerer sommer- og vinterleirer, bil du trolig se et klare, sesongbaserte endringer i dataen din. Når ser du at folk starter å kikke på nettsidene dine for å bestille? Ved å vite når det er sesong for dine varer vet du hva og når du skal kommunisere budskapet ditt med kundene dine. Ser folk på sommerferie i april er det dumt å blåse reklamebudsjettet i februar.

 

Trender

Din bedrift er ikke isolert fra omverdenen og det som skjer i nyhetsbildet og verden forøvrig, påvirker din bedrift. Selger du vifter og det er en rekordvarm sommer vil du trolig oppdage en økt interesse for dine produkter. Vær proaktiv og legg merke til trender så fort de kommer til syne i dataen din. Trender dukker ofte overraskende opp og forsvinner raskt igjen. Vær derfor tidlig ute slik at du på best mulig måte kan profitere på trendene.

 

Forbindelser

Forbindelser handler om å kunne følge kunden. Har du en salgsside med mange besøkende, men ingen som konverterer? Hvorfor det? Har du samtidig en annen side på nettsiden som fører til at mange handler? Hvorfor? Ved å lete etter disse forbindelsene og forsøke å finne ut hva som fører til disse handlingene kan du optimalisere nettsiden din og på denne måten få flere salg/mer ønskede handlinger.

 

Avvik

Let etter avvik. Har det skjedd noe uforventet? Har du solgt mye mer eller mye mindre enn det som var planlagt i en periode? Hva kan grunnene til det være? Avvik fra forventet oppførsel og resultat er en glimrende måte å lære på.

 

Naviger i Google Analytics menyen

I Google Analytics kan du lage dine egne rapporter, eller benytte deg av rapportene i menyen på venstre side av brukergrensesnittet. Her er en kort oversikt over hva de ulike rapportene inneholder:
GA..png

 

Oversiktspaneler er paneler du selv setter opp som inneholder den informasjonen du mener er viktigst.

Snarveier er en liste over de snarveiene du har laget i Google Analytics. For eksempel kan du lage en snarvei inn til oversikt over den siste månedens besøkendes alder.

Observasjon og overvåkning gir deg en oversikt over spesielle hendelser. For eksempel stor trafikkøkning eller stor trafikknedgang.

Sanntid lar deg overvåke nettstedet ditt i sanntid. Du kan se hvor mange brukere som er på siden din akkurat nå, hvor dem kom fra og hvilke sider de beveger seg mellom.

Målgruppe gir deg en oversikt over hvilke personer som har vært på nettstedet ditt. Denne rapporten kan blant annet fortelle deg om de brukte mobil, nettbrett eller desktop. Hvor i verden de kommer fra og hvilket kjønn de har og hvor gamle de er.

Trafikk gir deg en oversikt over hvor trafikken på nettsiden din kommer fra. Kommer de rett fra Google? Kanskje fra en post på Facebook? Her kan du også se trafikkilder opp mot konverteringsmål. Kanskje du ser at trafikken fra Facebook konverterer mye høyere enn de som kommer rett fra Google.

Atferd gir deg en oversikt over hvordan brukerne beveger seg på nettstedet ditt. Her kan du blant annet se hvilke side de besøker først (suprise, det er ofte ikke forsiden!) og hvilke side som er den siste før de forsvinner fra nettstedet ditt. Du kan også se i hvilken rekkefølge brukerne besøker sidene på nettstedet ditt. Slik kan du finne ut hvilke sider som er viktige for at folk skal komme til de sidene hvor de kan utføre de handlingene som er viktigst for din bedrift.

Konvertering viser deg hvordan folk ligger an i forhold til målene du har satt deg. Hvor mange av de besøkende gjør det du vil og hvor mye er det verdt for deg. Hvis du vet at om noen melder seg på et nyhetsbrev er det verdt 100 kroner for deg i fremtiden kan du fort regne ut hvor mye du vil tjene med x antall ekstra besøkende og finne ut om markedsføringskostnadene vil være verdt det eller ikke.

Artikkelen er skrevet og levert av Inevo AS

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×