Etter 150 år med håndverk har ny nettbutikk sendt det norske designet ut i verden

Det ærverdige sølvvareverkstedet startet nettbutikk i januar. Nå sender de smykker til kunder i blant annet USA og Japan. 

Bak en 40 meter lang glassvegg er sølv- og gullsmeder i full sving. Gamle verktøy og ny teknologi står side om side hos Arven i Bergen. I 150 år har selskapet, som tidligere het Theodor Olsen Sølvvareverksted, vært et av Norges største sølvvareverksteder som har levert produkter til forhandlere over hele landet. I februar i år fikk de også nettbutikk.

– Vi ville synliggjøre hva Arven står for. Vi produserer bestikk, smykker, interiørobjekter i sølv som lysestaker og skåler, og vi lager pokaler og medaljer for foreninger og lag. Vi har en allsidig produksjon og vil vise hele bredden, i tillegg til å kunne selge produktene på nett, forteller Hege Jørgensen, merkevareutvikler i Arven.

Liv_4.jpg

Til 150-årsjubileet har designeren Andreas Engesvik designet en lysestake i sølv.

Samarbeider med Kygo

Arven er størst på sølvbestikk, men vokser også på andre produkter. De siste årene har de hatt flere designsamarbeid. Til 150-årsjubileet har designeren Andreas Engesvik designet en lysestake i sølv. Arven produserer også palmesmykket for Kygo og hans Palm Tree Crew.

– Nå sender vi Kygo-palmen til hele verden. Vi ser en klar sammenheng mellom aktiviteten på sosiale medier og bestillingene som kommer inn både fra Norge og resten av verden. Det kommer bestillinger fra blant annet USA og Japan. Den lages i sølv, gull og gull med diamanter. Nå videreutvikler vi konseptet, forteller Jørgensen.

IMG_7671.jpg

Hege Jørgensen, merkevareutvikler i Arven.
Foto: Arven

Valgte nettbutikk fra Uni Micro

Nettbutikken har åpnet for et helt nytt marked, men Arven leverer også produkter til forhandlere i hele landet, slik de alltid har gjort. Da de skulle starte nettbutikken var det viktig at den også skulle forenkle prosessen mellom forhandlere og Arven.

Jørgensen forteller at de planla åpningen av nettbutikken lenge, men at det er mange elementer og mye innhold som må på plass.

– Det var mye arbeid. Mer enn først antatt, og vi så på flere løsninger, sier hun.

Valget falt på Uni Nettbutikk fra norske Uni Micro. Det var en kombinasjon av pris og at de har bred erfaring med å lage nettbutikker, samt tidsaspektet.

– De hadde løsninger som var designet og testet ut, men vi brukte også en del tid på å få siden tilpasset egne behov og ønsker, sier Jørgensen.

Her kan du lese mer om hvordan du kan starte nettbutikk med løsninger fra Uni Micro.

Nettbutikk og regnskapssystem som snakker sammen

Arven bruker også regnskapssystemet Uni Økonomi fra Uni Micro, noe som forenkler en rekke prosesser.

– Systemene «snakker» sammen, og gjør det enklere og ajourholde priser og varelager, forteller Tone Øen, IT-ansvarlig i Arven.

Hun synes nettbutikken er enkel å drifte, og det er viktig fordi de hele tiden promoterer nye varer og oppdaterer siden.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×