Distributøren omsetter for millioner: – Det har vært et eventyr, men det koster å vokse

Svein Ove Olsen startet Verdant for ti år siden. Nå omsetter hårpleieimportøren for nesten 70 millioner. Slik håndterte distributøren sterk vekst med skreddersydde økonomi- og logistikkløsninger.

På bare ti år har Verdant klart å bli en betydelig aktør innen hårpleie i Norge. Svein Ove Olsen hadde lenge jobbet både som salgssjef og salgsdirektør for en av de største hårpleieaktørene i Norge, men hadde sammen med sin gode venn og partner Svein Sundfør et ønske om å starte for seg selv. Da de sikret seg et par agenturer i 2008 var det bare å brette opp ermene. Ti år senere omsetter selskapet for nesten 70 millioner i året.

– Vi startet opp uten penger, bare med agenturene. Nå har vi vært gasellebedrift fire år på rad. Vi har 24 ansatte og har begynt å tjene penger, forteller han, men legger til.

– Det har vært et eventyr, men det koster også penger å vokse. Det er klart at å komme inn som en utfordrer er krevende.

Har tatt markedsandeler
 

Tidligere var det få, store aktører blant leverandører av hårpleie til salonger. Dette har endret seg de siste årene. Verdant har nå en markedsandel på 10 prosent av totalmarkedet som leverandør til salong, ifølge Olsen. Segmentet innebærer varer som hårpleie, sjampo, kurer, styling og farge.

– Jeg er kjempestolt av det vi har fått til, men vi har også mange planer fremover. Det er viktig å tilpasse oss en bransje som stadig er i endring. De som ikke klarer det, taper. Konsumenten er sjefen, sier han.

PB200053.jpg

I 2008 startet Verdant med agenturet på hårpleiemerkene Davines og Kevin Murphy. Ti år senere står selskapet for ti prosent av markedet som leverer produkter til salonger. 

Fikk skreddersydd systemer for regnskap, salg og lager
 

For å håndtere vekst og prioritere de viktigste arbeidsoppgavene har Verdant de siste årene fått skreddersydde økonomi- og logistikkløsninger med hjelp fra den norske leverandøren Uni Micro.

Verdant bruker deres økonomisystem, Uni Økonomi, til alt fra regnskap, lønn, innkjøp, ordrebehandling, fakturering, varelager med priser og ulike administrative oppgaver. Men Verdant trengte også gode salgsverktøy for sine selgere, og bedre vareflyt på lageret. Uni Micro foreslo derfor å integrere Uni Økonomi med løsninger fra iSYS, som er en norsk leverandør av programvare for blant annet vareadministrasjon.

– Nå har vi sammen utarbeidet et system som gjør at vi kan ta ordre på både iPhone og iPad som går rett inn i Uni Økonomi.

Det har også skjedd en revolusjon på lageret. Mens de før kjørte ut pakkelister og plukket varer for så å oppdatere lagerstatus, bruker de i dag apper der ordren ligger. Når de plukker varen skannes hyllen, og lagerantallet justeres fortløpende.

PB200041.jpg

På lageret hos hårpleieimportøren Verdant snakker alle systemer sammen. Beholdningen oppdateres mens varene plukkes fra hyllene. 

Integrerte kundens kassesystem
 

I tillegg fikk de integrert systemene med FixIt, den mest vanlige kasseløsningen blant frisører i Norge. Det gjør at kundene kan bestille varer rett fra kassen.

– Systemene jobber helt sømløst sammen, sier Olsen, og fortsetter:

– Før skrev man ordren manuelt og punsjet etterpå. Det ønsker vi ikke å bruke tiden vår på. Våre selgere skal heller være eksperter, guider og utviklere. Ordre er selvsagt viktig, men når vi har disse løsningene er det mye viktigere å være ordreskapere enn ordrehentere, sier han.

– Har det vært en kostbar investering?

– Jeg vil si ja, men sett i hva vi kan spare av tid, effektivitet og kontroll, så er investeringen liten. Vi har gjort mange delinvesteringer opp gjennom. Den største har vært på lageret. Men det har vært helt nødvendig for å kunne serve kundene, og prisen i prosent av omsetning er veldig lav.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×