Analyseverktøy – Fordi suksess ikke er noen tilfeldighet

Det er ingen tilfeldighet at kundene søker som de gjør.

 

Ved å forstå hva kunden er ute etter, vil du få flere fornøyde kunder og tjene mer penger. I dette innlegget skal jeg gi deg noen enkle tips på hvordan du kan øke antall besøk og sidevisninger på siden din, samt redusere fluktfrekvensen ved bruk av analyseverktøy.


Google Analytics

Et av de mest kjente analyseverktøyene er Google Analytics. Verktøyet måler, sporer og rapporterer trafikk på hjemmesiden din. Tjenesten er gratis og gir deg muligheten både som bedrift og privatperson til å kontrollere alt som skjer på hjemmesiden din i detaljerte statistikker. Her får du opp et dashboard med rapporter og statistikk hvor du ser hvem som har besøkt, når, hvor lenge og hvilke trender som går igjen blant søkerne. Informasjonen du får kan gi deg verdifulle svar på om ressursene du bruker gir resultater.

GA.jpg

Hvorfor bruke analyseverktøy

Unngå gjetting når du skal investere i noe. Ved å skaffe seg oversikt over hva kunden er ute etter på nett, kan du droppe ulønnsomme aktiviteter og isteden bruke penger på det som fungerer. Det er vanskelig å finne ut av hvorfor leserne velger nettbutikken din uten å analysere noe som helst. Uten disse verktøyene vil man med andre ord ikke kunne være helt sikker på om markedsføringstiltakene fungerer eller lønner seg. Verktøyet kan tilpasses dine og din bedrifts behov. Noen bruker det til hjemmeside og nettbutikk, andre til sosiale medier og annonsering. Noen av grunnene til at analytics kan være nyttig for din bedrift er at du får svar på følgende:

  • Hvor leserne kommer fra (For eksempel søkemotorer eller via andre nettsteder)
  • Hva leserne har søkt på i søkemotorene for å finne nettsiden din
  • Hvor lenge har leserne vært inne på hver enkelt side
  • Hvor beveger dem seg etter å ha vært hos deg
  • Muligheten til å sammenligne perioder og måle ressursbruk

Hva er viktig å tenke på?

Kanskje det mest interessante er å finne ut av hvorfor søkerne finner fram til ditt nettsted og ikke konkurrenten. Når en kunde klikker seg inn på hjemmesiden din, har du ca 2,4 sekunder på å leve opp til forvetningene (Idium). Det betyr at du må planlegge nøye hvordan du ønsker at nettstedet ditt skal oppleves. Hva er viktig tenke på når du skal skape oppmerksomhet? Bruk tallene og analysene til å finne ut av det:


Følg med på sykluser

Når er folk opptatt av det du selger eller skriver om? I arbeidstiden får folk betalt for å surfe og utforske. Hvis du satser på B2B, vil sjansen være større for å treffe målgruppen mellom kl. 8-16 i ukedagene. Satser du på B2C vil sjansen være større for å treffe målgruppen i helgene.

Sesonger

Trafikk og søketrender endres i ulike sesonger. Om vinteren er det naturligvis mer populært å søke etter ski og vinteraktiviteter, mens om sommeren kan fotball være størst i sportsverdenen. Når er det lurt å lansere de ulike tilbudene?


Trender

Det som skjer i verden påvirker oss og søkene våre. Man må være rask og oppmerksom på trendene. Trender endrer seg raskt, så her må bedriften være forberedt på å kunne lansere noe på kortsikt. Det som er populært på nett i dag, er ikke nødvendigvis populært i morgen.


Avvik

Når noe uforventet skjer, kan bedriften finne ut av hvorfor og lære av det. Her snakker vi om avvik og uforventede ting som oppstår blant tallene. Hvorfor hadde ikke nettsiden noen besøkende klokken 12 på en lørdag? Var det på grunn av 5. mila i Holmenkollen? Burde bedriften lansere tilbudet før eller etter helgen?

 

GA_.png

Reduser fluktraten (Bouncerate)

En bouncerate viser tall på en-sides visninger. Dette betyr besøkende som kun klikker seg inn på siden og forlater den uten å engasjere seg noe videre på nettstedet. Dette ønsker man å unngå. Målet er få disse besøkende til å bli værende på siden og lede dem videre til nytt innhold.

Tallene på fluktraten finner du i Google Analytics. Grunnen til at man bør redusere disse tallene er fordi det har en negativ effekt på hjemmesiden. Besøkende vil ikke gå videre og gjennomføre et eventuelt kjøp. De vil heller ikke anbefale siden din videre. Samtidig vil siden din få dårligere plassering i søkemotorene. Det hele handler om å skape oppmerksomhet og interesse. Dette kan du gjøre ved å:

  • Ha et kreativt og godt design på nettsiden
  • Ha en relevant lenke i den første eller andre paragrafen av innlegget.
  • Lenke til andre sider og innlegg
  • Bruk video for å holde folk på siden
  • Bruk bilder som gjør at folk vil dele videre på sosiale medier
  • Gi noe til kunden. Gratis kvalitetsinnhold som eksempler fra en e-bok.

Om du synes Google Analytics og analyseverktøy virker spennende kan du lese mer om det her. Man kan også ta sertifisering i verktøyet, noe som er lurt å gjøre før man bruker det i bedriften. Idium har også gratis introduksjonskurs i Google Analytics om dette skulle være interessant. Om du har andre spørsmål angående Google Analytics, ta kontakt!

 

Eivind Bodding og Inevo

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×