– Det går langt mellom hver kunde som ønsker den stilen nå, men det finnes elementer av den fremdeles. Vi nordmenn liker jo å ha det koselig og lunt hjemme, men det er den rene, nordiske stilen med innslag av organiske materialer som gjelder i dag, forklarer hun.
En annen interiørstil som har lite gjennomslag i dag, er minimalismen.
– Vi vil ikke ha det for kaldt. Vi vil ha mer farger, mer ting, gjøre interiøret mer lekent. Vi tør litt mer i dag, vi tar humor og humør inn i interiøret. Og vi tar naturen med oss inn og fokuserer på det organiske. Ting som er røyket og oljet er veldig populært. Og så skal det være solid, det skal vare, forklarer Tverback.
– Jeg tror vi kan si det slik at vi beveger oss i en retning der alt er lov, bare du gjør det på riktig måte, sier hun og legger til at å lykkes med å blande ulike stiler, krever mer av den enkelte for å få resultatet til å bli vellykket.
Vet hva de vil ha
Kvinner mellom 30 og 50 år er den største kundegruppen, men en ny gruppe av designinteresserte, selvbevisste menn er på fremmarsj, både i butikk og på nett. Og forskjellen mellom kvinner og menn er påtakelig når det kommer til kjøp av interiør.
– Kvinner har en annen kjøpsprosess enn menn. De ønsker mer veiledning, og bruker mye mer tid på å veie for og imot. Menn har derimot en mye mer resolutt kjøpsatferd. De kommer for å handle, ikke for å se og føle på produktene. De har en mye klarere oppfatning av hva de skal ha, og så kjøper de det. Det er også interessant at de gjerne handler dyrere produkter, sier Tverback.
ALT ER LOV: Nå er det lekenhet og farger som gjelder i interiørverdenen.
Deler hemmeligheter
Da Lunehjem.no startet nettbutikk for 12 år siden, fantes det bare to konkurrenter i interiørsegmentet. Nå finnes det ca. 100, men likevel er ikke gründeren redd for å dele sine beste tips.
– Alle ser alt det den andre gjør og kan kopiere det til dagen etter. Men – og det er det som er selve poenget: – når du har gjort alt riktig, bygd den perfekte nettbutikken, tatt inn de rette varene og skrudd sammen den optimale markedsføringen, da er kanskje 20 prosent av jobben gjort.
De resterende 80 prosentene handler om knallhardt arbeid og nitid logistikk. Det handler om regnskap og pakking, om kundeservice og ikke minst, det handler om å oppdatere, justere og tweeke opplegget i selve nettbutikken.
– Slikt tar enormt med tid, og det er det som skiller suksess fra fiasko. Har du utholdenheten? Orker du å bruke kvelder og helger? Lære deg sortimentet inn og ut. Forstå kundene dine. Rette opp feil etter feil etter feil. Og jeg kan gi deg svaret: Det er de aller færreste som orker det. Det er derfor det er så utrolig stor omløpshastighet på aktørene i vårt segment og det er også derfor jeg er så lite redd for å dele de såkalte forretningshemmelighetene, forklarer butikksjefen.
Konkurrerer ikke på pris
Interiørbransjen må følge veiledende priser fra leverandørene. Det betyr at selv om det er mange aktører, er det i liten grad mulig å konkurrere på pris.
– Kan vi ikke spille på pris, må vi finne andre ting å konkurrere på. Det handler selvsagt om sortiment. Vi har 75 ulike brands i vår nettbutikk innen en lang rekke ulike kategorier. Enormt utvalg er en av våre store styrker. I tillegg blir god kundeservice og gode fraktvilkår svært viktig. Et effektivt logistikkapparat er et av våre store fortrinn i konkurransen med alle de andre nettbutikkene, sier hun.
Justerte kundereisen
I februar i år gjorde Lunehjem.no den største omleggingen i nettbutikken de noen gang har gjort.
– Vi justerte på kundereisen. Vi bygde om menylinjene, la inn større bilder og bestemte oss for å lede de besøkende gjennom nettbutikken på en ny måte. Resultatet er formidabelt. Vi økte konverteringsraten med hele 211 % på en måned.
Bistand til dette arbeidet har hun fått hos økonomihuset Uni Micro.
– Ja, det innrømmer jeg lett, uten Uni Micro så hadde vi aldri fått til dette. Uni Micro har et system der logistikk, regnskap, nettsider og nettbutikk ligger i ett felles system. Kassaløsningen snakker direkte med nettbutikken og sender informasjonen sømløst rett i regnskapet, og dette forenkler rapporteringsbyrden vår. Og så kommer ekspertisen de har på selve nettbutikken på toppen av dette, forklarer hun.
Fysisk vs. nett
Markedsføring er naturligvis et viktig element i den totale konkurransepakken.
– Mulighetene er store og det vi gjør på Instagram har en enorm effekt på salget. I tillegg er Google Shopping, Facebook og nyhetsbrev kanaler vi opererer i.
I tillegg til nettbutikken har Lunehjem.no en fysisk butikk i Tønsberg som de startet etter at nettbutikken ble lansert. I følge Tverback utgjør denne butikken 40 % av omsetningen, og den fysiske butikken er viktig for å utfylle konseptet.
– De ansatte betyr alt. Våre ulike styrker gjør oss uslåelige. Og aller viktigst oppi det hele, er kundeservicen. Vi forstår hva kunden trenger, vi gir dem personlig oppfølging også når de handler på nett og skaper gjennom dette en nærhet til markedet som gjør at vi har mange trofaste kunder. Vi forstår hva kunden trenger, vi gir dem personlig oppfølging også når de handler på nett og skaper gjennom dette en nærhet til markedet som gjør at vi har mange trofaste kunder. Og det er nok det aller viktigste konkurransefortrinnet vi har, avslutter Lisbeth Tverback i Lunehjem.no