Meny

Vi tar pulsen på Uni Micro Web sin utviklingsavdeling med Anders Tornes i spissen

10.10.2017
Kategori:

Anders Tornes har jobbet hos oss siden 2005 og sitter på 12 års erfaring som systemutvikler. Han leder et team på totalt 10 utviklere. Anders har vært med på en spennende og teknologisk reise med webutvikling i hovedfokus, og her får vi et innblikk i hva utviklingsavdelingen skal jobbe med i tiden fremover. 

Hva er hovedfokuset til utviklingsavdelingen i tiden som kommer?

Vi har blant annet levert rabattkoder og en kostnadsfri løsning for HTTPS i år. For øyeblikket jobber vi med å omorganisere utviklingsprosessen for å kunne levere nye funksjoner mer effektivt, samtidig som vi ivaretar kundenes daglige behov. Rent utviklingsmessig jobber vi med en rekke mindre forbedringer i systemet som alle våre kunder vil ha nytte av. Vi jobber nå også med en tettere knytning mellom håndtering av betaling i nettbutikken og i Uni Faktura. Disse forbedringene vil blant annet gjøre det mulig å kjøre nett-transaksjoner direkte i Uni Faktura ved fakturering. Dette vil kunne gi svært store administrative besparelser for de av våre kunder som har mange ordrer. Videre utover høsten og vinteren jobber vi med opprydding og forbedring av kjernen i systemet for å øke ytelse enda mer og å kunne raskere levere nye funksjoner. Vi vil også parallelt jobbe med planlegging av et par nye moduler. 

Hva kan Uni Micro Web sine kunder glede seg til fremover?

I tillegg til nett-transaksjon håndtering i Uni Faktura som nevnt i forrige punkt, kommer vi med generelle systemforbedringer som både skal forbedre arbeidsflyten i systemet og forbedre ytelsen enda mer. Vi har et større fokus på å møte moderne krav til nettbaserte systemer nå enn tidligere, og å forbedre teknologien for å positivt påvirke SEO. Vi jobber også med planlegging av en forbedret nyhetsbrevmodul som vil gjøre det enklere å bygge et nyhetsbrev, samt å få bedre statistikk for utsendinger.

 

Kan du forklare litt hvordan Facebook produktkatalog og Google Shopping fungerer?

Begge disse integrasjonene er del av en ny modul som vi kaller for «Ekstern produktkatalog». Både Facebook og Google har annonseringssystemer hvor du som kunde eller en ekstern partner kan bygge annonser basert på dine varer. Vår integrasjon mot disse katalogene sørger for å «pushe» varer ut mot katalogene ved endringer på en vare. Dette gir helt levende data i katalogene som da også gjør at annonsering kan gjøres på best mulig måte.

 

Kan du røpe noe spennende om utviklingsplanen 2018?

Vi har en ambisiøs plan for 2018. En endelig plan er ikke satt enda, men noen potensielle punkter er:

  • Ferdigstilling av ny nyhetsbrevmodul (om denne ikke blir ferdigstilt i 2017)
  • En produkt-pakke modul som skal gjøre det enkelt å definere pakker, hvor flere varer inngår i kombinasjoner.
  • En ny handlekurv, og utsjekk som slår sammen alle våre integrasjoner og funksjoner i et moderne grensesnitt basert på «best practice» i industrien.
  • En intelligent og brukervennlig automatisk annonseringsmodul basert på det siste innen «deep learning» teknologi.
  • En ny og forenklet «Struktur» -seksjon som skal gjøre det vesentlig enklere å legge til nye sider basert på forhåndsdefinerte maler.
  • Bedre eksport- og importfunksjonalitet i systemet.
  • En abonnements modul for varer, hvor kunder enkelt kan starte abonnement på en eller flere varer.


Hva synes du er mest spennende med jobben din i UMW?

Det å være med på og å være en del av spissen innen den fantastiske utviklingen som nå foregår i netthandelbransjen og i nett-teknologi generelt. Jeg har jobbet med nett i mange år nå og jeg blir bare mer og mer optimistisk for hvert år som går. Jeg er veldig glad i problemløsning, og det å få jobbe med det hver dag er veldig spennende.

Hva tror du blir den største utfordringen for nettbutikkene i årene som kommer?

Den teknologiske utvikling for netthandel går veldig raskt nå. Ikke alle partnere greier å henge med. Valg av riktig partner for netthandel vil bli viktig for å lykkes i årene som kommer. Vi ser en veldig stor økning i trender mot smartere systemer. Systemer som har stort fokus på enkel arbeidsflyt og automatisering. Nye teknologier innen feltet «deep learning / AI / neural networks» tas i bruk i netthandelssystemer for å gjøre brukeropplevelsen enklere og mer personlig. Dette er avanserte felter som om noen år vil luke ut systemer fra markedet om de ikke får opp kompetanse og greier å utnytte disse nye teknologiene.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: