Meny

Møt Kristian Johansson, vår dyktige webdesigner

03.11.2017
Kategori:

Kristian har en spennende bakgrunn og er en mann med mange talenter. I tillegg har han et knivskarpt øye for detaljer. Med bachelor i multimedia og master i design har han jobbet som webdesigner i fotballklubben Arsenal FC og for Skatteetaten.   

- Har du noen gode råd til kundene våre som de kan ta med seg inn i hverdagen sin?

 

Det er en stor forskjell på brukerne der ute, dagens ungdom har et helt annet forhold til internettet og bruk av digitale plattformer kontra det godt voksne har. Så det er meget viktig å sette bruker i sentrum når man setter opp sin nettbutikk og gjøre navigasjonen intuitiv.


Det er også viktig å ta hensyn til UU (Universell Utforming), det er ikke alltid det som ser best ut er det mest brukervennlige.

 

- Har design betydning for konvertering/salg i nettbutikken? 

Det vil det selvfølgelig ha, vi bruker derimot å anbefale mindre kunder og oppstartskunder å velge en template. Der har vi allerede gjort en del av den jobben ferdig, og det er en viktig del av utvikling av våre maler. Når nettbutikken begynner å få mer enn 5-6000 besøkende pr måned så vil dette med antall ordrer pr besøkende begynne å ha mer betydning for omsetning. Dersom vi tenker oss at gjennomsnittsordren er eksempelvis 600,-. Så vil en økning i konvertering på eksempelvis 20% bety rundt 180 000,- i økt omsetning pr år. Design og UX kan også være med å påvirke gjennomsnittsordre, det er viktig for de litt større kundene å ha et bevist forhold til dette.

Design og UX (User Experience) kan være med å påvirke dette på mange måter og vil variere litt fra butikk til butikk, man må både ta hensyn til kundesegment og antall varer i nettbutikken. Dersom man har et stort vareutvalg så kan navigering og struktur på nettsiden være helt avgjørende, eller kanskje betyr det mest hvordan søket er på nettsiden? Vi har laget en artikkel her om filternavigering som man kan ta med seg noen momenter fra, i tillegg har Ehandel.com laget noen eksempler som du kan lese litt om her: https://no.ehandel.com/artikler/design-dine-toppmenyer-sa-de-konverterer-og-selger/380733  

Før vi går i gang med en slik jobb som dette, må vi se litt på bruken av nettsiden og analysere dette. Da kan man ta utgangspunkt i de sidene som flest kunder kommer til som inngangsside, førstesiden er selvfølgelig alltid viktig her. I enkelte tilfeller kan derimot helt andre sider også ha stor inngangstrafikk, vi må i tillegg også se på hvor kundene legger produkter i handlekurven. Å skape trygghet og ryddighet her kan være helt avgjørende.
Her er det mange interessante diskusjoner, er det en forskjell om det står kjøp eller legg i kurv på selve kjøpe knappen? Kan form og farge på kjøpe knapp, eller knappen du skal trykke på for å gå til utsjekken ha betydning?

 

- Hvor viktig vil du si webdesign er i dag?

 

Veldig viktig. Førsteinntrykket er meget viktig, om ikke brukeren får tillit til nettbutikken eller nettsiden din så kommer de sannsynligvis ikke til å fullføre et kjøp eller en gitt handling.

sketching.jpg
- Hvordan jobber du med kunder?

 

Som regel så får jeg en punktliste på hva kunden ønsker seg og basert på den så setter jeg sammen en skisse til kunden. Jeg går så igjennom skissen med kunden om det skulle være at de har noen spørsmål.


- Hvilke typer oppdrag liker du som designer aller best å jobbe med?

 

Jeg liker alt som har med design å gjøre, men jeg liker ekstra godt å jobbe med UX (User eXperience). Det er en sak å få nettsider og nettbutikker til å se grafisk appellerende ut, men en helt annen å gjøre den intuitiv og brukervennlig. 

 

- Hvordan finner du inspirasjon? 

 

Jeg er aktiv på diverse forum, men mest inspirasjon får jeg av å være bruker selv. Det finnes utrolig mange innovative og spennende løsninger der ute.


- Hva vil du si at trendene innen web-design er?

 

´Less is more´ og ´white space´. Det skal være rent og ikke mer informasjon enn nødvendig. Bruker vil ha den informasjon de er ute etter raskt og ikke trenge å lete etter den.

 

Det er viktig å porsjonere informasjonen slik at bruker kan ta den inn. Trenden for bruk av mobiltelefoner og nettbrett går bare opp så det er viktig å tenke responsivt, det vil si at designen er best mulig tilpasset størrelsen på skjermen til bruker.

 

 

webdesign.jpg

 


- Hvordan tror du web-design vil utvikle seg i fremtiden?

 

Det er definitivt mobile plattformer som er fremtiden, mobiltelefoner blir bare mer og mer komplekse og klarer i dag å gjøre samme jobb som en stasjonær enhet, om ikke mer.

 

En mobiltelefon i dag er så mye mer en en mobiltelefon, det er et ID-verktøy med fingeravtrykk og nå også ansikts-skanning. 

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: