Meny

Innføring i SEO: Hva betyr søkemotoroptimalisering og hvordan jobber man med SEO?

13.03.2018

Søkemotoroptimalisering eller SEO er prosessen som omhandler alt av tiltak for å øke trafikk og salg gjennom organisk søkeresultater på ulike søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

 SEO handler i stor grad om strategi og markedsføring, og må ikke forveksles med en teknisk greie hvor man skal manipulere Google for å rangere høyt i søkeresultatet.

 

Google og SEO

 

Søkemotoren Google er skapt for og av brukerne sine. Google har som mål å besvare alle søkeintensjoner på best mulig måte for alle som søker etter noe. Man skal finne det man leter etter. På samme måte ønsker man å optimalisere nettsiden sin best mulig for brukeropplevelsen og brukerne som skal besøke nettsiden din.

 

“Google er en matchmaker: de skal koble sine brukere med det beste og mest relevante innholdet som finnes på nett”.

 

Google leser og indekserer alle nettsider. Basert på denne indekseringen gjør Google en rangering på hvilke nettsider som presterer best og er til god nytte for søkeintensjonene den skal dekke og besvare i tråd med søkeord.

 

Google bruker en algoritme som har flere vurderingskriterier for nettsidene den skal rangere. Disse kriteriene blir kalt rangeringsfaktorer, og fungerer som ulike faktorer en nettside vurderes på. Det kan eksempelvis være: Hastighet, mobilvennlighet, innhold, navigering og menystruktur, lenker og tekster.

 

SEO påvirker resultatene på alle andre plattformer og kanaler til nettsiden din og er derfor alfa omega for god markedsføring og digital satsing.

 

Fremgangsmåte og prosess

 

Det finnes utallige måter å arbeide med SEO på. Mange ulike verktøy, mange ulike prosesser og fremgangsmåter. Men felles for alle må man igjennom et par sjekkpunkter når man går løs på å optimalisere nettsiden for søkemotorene:

 

  1. En teknisk fase (Analyse av tekniske faktorer)
  2. En On-site fase (optimaliseringer på nettsiden)
  3. En Off-site fase (optimaliseringer utenfor nettsiden)

 

Vi deler SEO inn i ulike faser. Analyse er grunnlaget for alt vi gjør på nett, og dette gjelder spesielt SEO. Her gjør man en teknisk SEO-audit (hygienesjekk) for å undersøke de tekniske faktorene på nettsiden. Etter en SEO-audit formuleres det en strategisk plan med ulike tiltak basert på de tekniske undersøkelsene. Her bruker man gjerne Crawler-verktøy som indekserer og leser den tekniske delen av siden, for å finne hull og forbedringspunkter.

 

Videre jobber man operativt på nettsiden med On-site optimaliseringer. Her ser vi på sideartkitetur, tekster, title og meta beskrivelser, samt URL-er, produktberikelse og struktur. Her bruker man gjerne søkeordsverktøy for å analysere og finne volum på hvilke søkeord man skal bruke i tekstene på nettsiden.

 

Det siste steget handler om Off-page eller off-site optimaliseringer. Her ser vi på faktorer som lenker, UX (brukeropplevelse) og konverteringsoptimalisering. Dette steget handler også i stor grad om hvordan å skape autoritet utenfor nettsiden din. Her tar vi i bruk andre kanaler og faktorer som sosiale medier, innholdsproduksjon som blogging og artikler og e-post.

 

SEO handler i stor grad om å analysere, optimalisere og teste etter brukerens behov.

Illustrasjon på hvordan man kan arbeide med SEO på et strategisk nivå:

SEO artikkel bilde.png

 

 

Den periodiske SEO-tabellen

 

Innenfor alle de ulike fasene finnes det et enormt antall faktorer og kriterier som bestemmer hvordan Google vurderer nettsiden din. Vi jobber oss gjerne ut i fra en Audit eller en tiltaksplan når vi ser på forbedringspunkter.

 

SEO kan for de utenforstående betone seg som svart magi. Sannheten er at SEO koker ned til et sett suksessfaktorer og anbefalte praksiser. Disse faktorene vil tilfredsstille både søkemotorene og søkerne/brukerne.

 

Her kan du se et stort utvalg av de viktigste faktorene som påvirker organisk rangering og synlighet: SEO Periodiske-tabell.

SEO artikkel bilde 2.png

 

Videre i våre artikler vil vi spesifisere og forklare i detalj hvordan man jobber med de ulike fasene rundt SEO og komme med tips og triks til hvilke verktøy man kan bruke for å optimalisere nettsiden.

 

Allerede nå kan vi anbefale at du setter deg inn i kjerneverktøyet og selve hjertet i SEO og organisk trafikk: Google Search Console.

 

Artikkelen er skrevet og levert av Inevo AS

Uni-nytt

Prøv gratis

Ønsker du å prøve vårt skybaserte økonomisystem, Uni Economy?
Prøv gratis her
Ønsker du å prøve vårt prisbelønte økonomisystem for Windows, Uni Økonomi V3?
Fyll ut skjema her
Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: