Viktige datoer å merke seg

Har du lagt en strategi for de kommende salgsdagene vi går i møte? 

Høsten er den beste salgstiden for nettbutikker og det smarteste du kan gjøre nå er å tenke langsiktig.
Først ut er farsdag 11. November og Black Friday 24.November! Hva du velger å gjøre i forbindelse med disse dagene kan ha positive ringvirkninger i lang tid fremover. Dersom du eksempelvis planlegger å kommunisere tilbud og kampanjer via nyhetsbrevmodulen er det en god strategi og ha fokus på å oppfordre kunder til å melde seg på nyhetsbrevmottak. Tiltak kan være "meld deg på nyhetsbrev, vær med i trekningen om gavekort" eller enklere: "Meld deg på nyhetsbrev, få tilbudene våre først".


De som registrerer seg for mottak av nyhetsbrev er gode leads for resten av salgsåret

 


Gjør klar landingssider i god tid.

Gode landingssider med SEO-vennlig tekst gjør deg synlig for flere enn dine "faste kunder". Eksempel på gode landingssider kan være:

FARSDAGS GAVER  

BLACK-FRIDAY

 

TOP 10 LISTE PRODUKTER

 

TOP 10 GAVER TIL HAN

 

TOP 10 GAVER TIL HENNE

 

I tillegg til at disse landing-sidene fylles med relevante varer er det minst like viktig å lage en god SEO-vennlig beskrivelse på landing siden. 

Rabatter, rabattkoder og timestilbud 

Planlegg i god tid hvilke rabatter du skal ha på de ulike salgsdagene. Sett gjerne rabattene opp med startdato slik at de automatisk trår i kraft ved riktig tidspunkt. Rabattkoder er et fint verktøy å ta i bruk på black friday, da du kan lage rabatter på langt flere måter enn i vår standard rabattmatrise. Hvilke varer som skal selges og hvor billig det skal være er naturligvis en vurdering hver enkelt må ta stilling til, men Black friday er et godt eksempel på en mulighet for å selge unna støvsamlere som ligger og tar opp plass på lager. 

Her skiller "Jul" ser fra resten av salgsperioden. På Black friday er man som regel på jakt etter det billigste tilbudet, mens i julen er vi på jakt etter den riktige gaven fremfor den billigste gaven. 

Noen butikker kjører "timestilbud". Dette krever litt planlegging, men kan være med på å skape engasjement i nettbutikken. Her er det viktig med tydelig kommunikasjon ut til kunder i god tid slik at tilbud og tidspunkt er klart på forhånd. Dette er fullt mulig i Uni Micro Web nettbutikkløsning.  

Fordelene med å delta.

Før du kaster deg ut i disse eventene som Black Friday og Cyber Monday, må du og din bedrift vurdere kapasiteten deres først. Hva kan dere oppnå? og hva vil deres kunder forvente? er viktige spørsmål å stille seg i forkant. Her lister vi opp noen tenkelige fordeler med å delta:

  • Økt entusiasme blant kunder
  • Rydde lager
  • Du er med i Konkurransen om kundene
  • Økt Kundetrafikk
  • Nye Kunder 

 
Learning by doing

Det er ikke sikkert at du skal ta sikte på å sjekke av alle punktene som er nevnt over, men kanskje du kan velge deg ut en ting som du kan ha fokus på. Neste år kan du kanskje sjekke av flere punkter. Kunsten er å starte forberedelsene tidlig. Det finnes ingen fasit på hva som vil fungere, men du kjenner dine kunder best og har den beste forutsetningen for å vite hva de vil ha.


Ønsker du bistand fra oss i Uni Micro Web til å planlegge aktiviteter for Høst og Jul?

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×