Universell utforming i din nettbutikk?

09.08.2019

Universell utforming

Universell utforming på nett dreier seg om god utforming og tilrettelegging av nettsider, slik at alle får like muligheter til å bruke internett på en enklest mulig måte. Anskaffelsesloven krever faktisk at det skal tas hensyn til universell utforming ved etablering av bl.a hjemmesider og nettbutikker.

Hvorfor bør du tenke universell utforming? 

Det er bare positive konsekvenser av å tenke UU! For det første når du frem til langt flere ved å sørge for at ditt budskap kommer tydeligere frem. Det er også et kjent faktum at søkemoteotrer rangerer nettsteder med UU høyere enn de uten.   

"Nesten 1 million av oss opplever utfordringer når vi er på nettet"

Hva kan du gjøre i din nettbutikk for å bedre universell utforming? 

Tekst og bilder:

Dersom du i stor grad bruker bildeillustrasjoner for å beskrive, kan du risikere at mennesker med nedsatt syn mister budskapet. Enkle grep som å legge til tekst kan føre til at budskapet oppfattes 100%. Men sørg for at teksten du bruker i forbindelse med bilder er ren tekst og ikke bilde av tekst da dette medfører at søkemotorer ikke kan indeksere teksten. Når du lager reklamemateriell til dine kampanjer bør fargekontraster på tekst og bakgrunn ha mye og si. 

Godt oppstykket og luftige tekster er mer behagelig å lese enn tettpakket tekst noe som bør være i tankene når det skrives produktbeskrivelser! 

Video med tekst:

Video er mer i vinden enn på lenge og det er et supert verktøy for å vise produkter og kommunisere med publikumet sitt på. Å tekste videoene er det dessverre for mange som glemmer eller synes er for tidkrevende. Ved å legge på tekst i videoen når du frem til de med nedsatt hørsel eller eksempelvis de som sitter på bussen og har glemt headsettet sitt.


Ønsker du en prat med oss om universell utforming for din nettside eller nettbutikk? 


Se også

Vi vil bygge en løsning som gir merverdi for kunden

På fritiden snekrer produkteier i SoftRig, Kenneth Berg Nysveen (29), gjerne anneks på hytta. På jobb sørger han for å snekre de beste løsningene for sluttbrukerne.

– Hjelp oss med navnet og vinn 25 000 kr!

Uni Micro utlyser en solid premie til den som klekker ut navnet på vår nye portal for regnskapsbyråer.

Pulsen av Uni Micro i Oslo

I forkant av byråkonferansen i september tok vi en prat med flere av Uni Micro sine ansatte. Denne lille føljetongen valgte vi å kalle «Pulsen av Uni Micro». Her er en av disse. Vi møter Lars-Erik Andersen som jobber som systemkonsulent og har lang fartstid med Uni Økonomi V3 og vårt contracting system.