Uni Micro-sponset elevbedrift deler overskuddet med Barnekreftforeningen

18.05.2022

Oppskriften på økonomistyring i elevbedriften Pakkeleken EB kan være til inspirasjon for de fleste bedrifter: 14-åringene Hedda Simavik Ødegaard, Julie Kjøsen Gylland, Jannicke Bergsmyr fra Lundamo skole i Trøndelag fikk nemlig sponset hele produksjonen av produktet og tar ikke ut noen penger før de har solgt ut alt! Når de i tillegg kunne vise juryen oversiktlige Excel-dokumenter med regnskap, budsjett og tydelige markedsundersøkelser, var det nok til å gi dem prisen for beste økonomi under fylkesmesterskapet for elevbedrifter i sørlige del av Trøndelag. I tillegg fikk de andreplass i kategorien sosiale medier/reklame. Totalt vant de 1750 kroner i premiepenger.

Og som om ikke det var nok, har jentene bestemt at deler av overskuddet fra salget av spillet skal gå til Barnekreftforeningen.

​​– Vi valgte barnekreftforeninga fordi vi syns den er viktig å støtte. Jeg gikk selv gjennom kreftbehandling for to år siden og har følt på hvor viktig det er at barnekreft blir forsket på, sier Hedda Simavik Ødegaard.



Hedda Simavik Ødegaard


Pakkelek på julaften

Givermålet er alvorlig, men selve produktet er en lek. Den unge trioen selger et produkt de har utviklet og markedsført selv etter mange kreative runder.

– Vi har ordnet et kortspill som man bruker på julaften når man skal åpne gaver. Det heter «Pakkeleken», forteller Ødegaard.

Spillet består av over 200 kort i fire kategorier med forskjellige kreative måter å fordele gaver og oppakking på.

– Man starter først med å dele ut alle gavene. Så er det en som starter med å trekke et kort. Det kan være den yngste, for eksempel. På kortet er det en beskrivelse av hvem som skal åpne gave, og hvilken gave som skal bli åpnet. Det er fire forskjellige kort: Det er konkurransekort, mimekort, vanlige kort og kort med pakkerunder, forklarer hun.

Spillet er for hele familien og borger for både miming, gjetting, konkurranser, lek og moro. Og ideen bak oppsto som følge av egne erfaringer.

– Jeg kom på det fordi jeg syns det er så kjedelig å vente med å åpne gaver på julaften, sier hun.


Sponset av Uni Micro

Første fase besto av kreativ brainstorming for å finne på alle oppgavene og krumspringene på kortene.

– Og det tok jo en stund, for det er over 200 kort i bunken. Vi måtte være litt kreative og tenke litt. Når vi var ferdige med å lage alle kortene, tok vi kontakt med et trykkeri, forklarer Ødegaard.

De har fått hjelp av rådgivere underveis og fant raskt ut at det var dyrt å trykke opp så mange kortstokker de hadde tenkt.

– Hvis vi skulle begynne med å bestille ti kortspill, ble det 3000 kroner. Det ble ganske dyrt for oss, sier Ødegaard.

Løsningen ble å henvende seg til en i familien: Uni Micros salgs- og markedsdirektør Sverre Senneset. Og onkel Sverre sa ja på noen betingelser. Det endte med 10 000 kroner i støtte til elevbedriften mot at Uni Micros logo er med på kortstokken og på stand og reklamemateriell.

– Da kunne vi produsere opp 150 spill. Så kunne Uni Micro få 10 spill og gi ut til de ansatte i Trondheim, sier Ødegaard.


Billig i drift

Elevene har brukt sosiale medier flittig for å nå ut med produktet.

– Vi har jo konto på Instagram og Facebook. Vi har også laget reklamefilm og delt i sosiale medier. Først skrev vi manus, så dro vi hjem til meg og filmet inn noen dager etter, redigerte litt og la det ut, forteller Ødegaard.

En fordel elevbedrifter har, er kanskje null kroner i lønnsutgifter. Når de også klarte å presse produksjonsprisen ned mot null – takket være sponsorene Uni Micro AS og reklamebedriften Allsidig Design AS, som produserte spillene for egen regning – blir alt de klarer å selge, overskudd til bedriften.

– Vi går i pluss. Vi trengte ikke å bruke penger på å produsere selv, siden vi ble sponset av Uni Micro og Allsidig Design. Vi hadde ikke klart det uten å bli sponset. 


– Bra konsept

 Daglig leder Kajsa Selnes i reklamebyrået Allsidig Design på Orkanger utenfor Trondheim var ikke i tvil om de skulle si ja da de ble spurt.

– Vi synes at Ungt Entreprenørskap er et så bra konsept at enhver ide som kan realiseres og testes ut, bør få en sjanse til det. Vi valgte derfor å støtte jentene bak ideen Pakkeleken da de tok kontakt, sier Selnes.

Allsidig Design hjalp Pakkeleken med å konkretisere ideen til et ferdig produkt som de kunne teste ut i praksis.

– Det kan være vanskelig å sette seg inn i hva som må til for å få til å produsere noe, hvilke krav som stilles til filer og produksjonstider. Så vi støttet opp med kompetanse rundt digitale filer og fikk iverksatt produksjon på kort tid. Vi heier på gründere som gjennomfører, og som har tro på egen idé og ønsker å skape noe nytt, utdyper Selnes.

Hun roser også jentene for å gi bort deler av overskuddet til et veldedig formål.

– Det er så fint gjort av dem!

Nå tar jentene i Pakkeleken en liten pust i bakken etter en intensiv periode med elevbedriften, men når det nærmer seg jul, gjør de et nytt framstøt:

– Ja, vi vil jo prøve å selge hver jul til det er tomt med spill. Vi setter pengene vi tjener, inn på konto, og så tar vi det ut helt til slutt når vi er ferdige med å selge. Hvis vi selger unna alle spillene, tror jeg vi tjener over 20 000 kroner, sier Ødegaard.



Se også

Uni Micro søker flere flinke folk – er du den vi er på jakt etter?

Historien om Uni Micro er et ekte eventyr. Fra én manns visjon om å lage et regnskapsprogram som ville forenkle hverdagen til norske bedrifter, til å bli en ledende og anerkjent leverandør av flere nyskapende og skybaserte økonomisystemer – nå kan du bli en del av dette eventyret. 

Jeg ser ingen grunn til å bytte når alt fungerer så bra

En av våre mest trofaste kunder er Vossasylv Jakob Rongve AS, og siden forrige årtusen har de brukt ulike økonomiprogrammer fra Uni Micro. Da behovet for nettbutikk meldte seg, var det derfor naturlig at de tok kontakt med oss. Men er de fornøyd med det de har fått? Og hva sier forhandlere og privatkunder om Uni Nettbutikk?

Er du nyutdannet og søker jobb? Følg @uni.aurora på Instagram!

Som student eller nyutdannet – synes du det er vanskelig å vite hvordan livet er på en arbeidsplass? Føler du at jobbintervjuer og nettsider ikke gir deg svarene du leter etter? Det har Uni Micro gjort noe med, og startet @uni.aurora på Instagram.