Meny

Uni Micro sin kunde nr. 1

27.05.2016
Kategori:

I dagens marked, med mange aktører innenfor hver bransje, er det å holde på kundene sine noe av det viktigste man gjør. 

Sammen med sønnen, som i dag har tatt over store deler av det daglige ansvaret, driver de Murmester Jon A. Nygård AS.

Flere av jobbene kommer fra forsikringsselskap – så hverdagen handler ofte om utbedring av diverse skader.

– Jeg startet firmaet alene i 1982. Siden har det utviklet seg jevnt og trutt, sier 65-årige Jon Arild Nygård.

 

Og ifølge de to er aldri en dag lik.

– Sånn skal det være. Nye utfordringer er viktig. Hvis ikke hadde det blitt kjedelig med en gang, sier sønn og daglig leder Kåre Jonny Nygård.

 

– Hvordan fungerer far/sønn-samarbeidet, da?

 

– He-he! Det går veldig fint. Pappa er mer innovativ og spontan, mens jeg er av det litt roligere slaget, forklarer Kåre Jonny.

 

– Han ligner på moren, som har et godt lynne, skyter faren inn og ler.

 

Lojale kunder i 30 år

Familiebedriften ser altså ut til å være i gode hender. Men i løpet av de 34 årene murerfirmaet fra Bergen har eksistert, har de også samarbeidet tett med et annet firma: Uni Micro – en av Norges ledende leverandører av programvare for økonomi og administrasjon.

 

– Vi var faktisk deres første kunde. For 30 år siden i år, sier Jon Arild.

 

Han fungerte faktisk som en slags forsøkskanin for gründer og grunnlegger Hans Jørgen Neset, da Uni Micro så dagens lys i 1986.

 

– Jeg husker godt programmet: Uni Convoy for DOS. 640 kb lagringskapasitet og RAM på 64 bit. Det var kraftige saker, skjønner du.

 

Både Uni Micros økonomisystem og teknologien generelt har utviklet seg en god del siden den gang. Det eneste som har forblitt uendret er Jon Arild Nygårds tilfredshet med IT-selskapet fra lille Modalen kommune.

 

– Det er helt suverent. Skulle det eventuelt være noe, får man hjelp med en gang, forklarer 65 åringen.

 

– Hva er det som har gjort at dere har valgt å være kunden deres i 30 år?

 

– Først og fremst handler det om brukervennlighet. Programmene deres er såpass enkle, at vi skjønner hvordan systemene fungerer. I tillegg er Uni Micro veldig flinke til å tilpasse produktet til kundene sine. Hvis det er noen endringer vi ønsker, er de alltid behjelpelige.

 

– Hadde vi ikke vært fornøyd, ville vi jo ha byttet leverandør. Det kan ikke være slik at vi kjøper tjenestene deres bare for å være hyggelige, legger Kåre Jonny til.

 

Dialog

Jannike Neset (41) er daglig leder i IT-selskapet far og sønn Nygård snakker så varmt om. Siden Nygård-familien ble deres aller første kunde i 1986, har de i dag over 35.000 brukere.

 

jannike.png

 

– Hva tenker du er viktig for å holde på kunder?

 

– Det handler først og fremst om å lytte til dem. Da tenker jeg på hvilke utfordringer de har og hvordan vi kan hjelpe til med å løse dem, sier Neset.

 

Videre forklarer hun at det også er viktig å passe på at kundene får med seg den utviklingen som skjer med produktene.

 

– Har vi hatt en kunde lenge, er det ikke alltid de får med seg de siste forandringene i systemene våre. Da er det veldig nyttig å ha en gjennomgang med dem. I vårt tilfelle kan det være for å hjelpe dem til å forstå hvordan de best kan nyttiggjøre seg av de nye funksjonene. Kort fortalt handler det altså om dialog, sier hun.

 

Kommentarer

Uni-nytt

Prøv gratis

Ønsker du å prøve vårt skybaserte økonomisystem, Uni Economy?
Prøv gratis her
Ønsker du å prøve vårt prisbelønte økonomisystem for Windows, Uni Økonomi V3?
Fyll ut skjema her
Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: