Meny

Uni Micro - regnskapsbyråenes trygge valg

19.12.2016
Kategori:

Du som jobber i et regnskapsbyrå: Kan du være sikker på at leverandøren av regnskapsprogrammene dine til enhver tid er oppdatert på gjeldende lover og regler?

Er du kunde av et regnskapsbyrå? I så fall kan det være smart å sjekke om byrået bruker en leverandør som er raske til å implementere lover og regler, og nye elektroniske løsninger. Et teknologisk og fremoverlent regnskapsbyrå skal nemlig ikke bare gjøre arbeidsdagen enklere og mer effektiv for seg selv - men også for deg.

 

12 år med Uni Micro

En god representant for et moderne regnskapsbyrå som har full kontroll på både teknologien og regelverket er ADM-Senteret AS i Moss.

 

– Selskapet ble startet opp i 1983 av Torolf og Beate Arntsen som fortsatt jobber her, men litt mindre enn de gjorde før. Vi har hatt en god utvikling og de har lært meg mye, og nå tar jeg over mer og mer av ansvaret. Selv har jeg jobbet her siden 2004 - de ønsket en kronprins, men fant en kronprinsesse, sier daglig leder Siri Bjørgulfsen.

siri-bjorgulfsen.jpg

 

– I tillegg har vi to damer som snart er autoriserte regnskapsførere - så vi er fem til sammen.

 

Da Siri begynte var ADM-Senteret allerede godt bevandret i den digitale verden, og hun forteller at Torolf har alltid vært proaktiv på å finne nye elektroniske løsninger.

 

– De brukte et Unix-basert regnskapsprogram på egen minimaskin, og vi prøvde oss frem med et par andre systemer. Jeg hadde erfaring med Uni Micro fra før, så da falt valget på dem. Og siden har vi holdt oss her.

 

Elektroniske bidrag er best - ingen protest

Fokus på det digitale er nevnt. ADM-Senterets bevis er at de siden 2013 har levert samtlige selvangivelser og årsoppgjør elektronisk til Regnskapsregisteret. De har også levert momsoppgaver elektronisk direkte fra Uni Micro de siste 10 årene.

 

– Vi er langt fremme når det gjelder elektronisk håndtering. Vi har ikke hatt lønns- og arbeidspermer på tre år - vi scanner alle bilag selv om kunden ikke gjør det selv. På totalkundene våre bruker vi elektronisk bilagshåndtering fullt ut i Uni Micro. Vi er ikke glade i papirhåndtering - vi elsker elektroniske bidrag.

 

– Hvilke Uni Micro-programmer og moduler bruker dere i dag?

 

– Bortsett fra den helt nye reiseregningsmodulen bruker vi omtrent alt i Uni Økonomi: Regnskap, Faktura, Timeregistrering, Ordre, Abonnement, Autobank, Dokumentsenteret, Bankavstemming og Kontrollarket på moms og skatt. Dessuten har vi ganske mange klienter på Uni24-modulen - noen på Faktura, noen på Regnskap og andre på Ledelsesinfo. Vi bruker egentlig alle moduler og funksjoner som gjør hverdagen enklere for oss!

 

Har egen app

ADM-senteret følger med i tiden på flere områder. De har nemlig utviklet sine egen app for mobiltelefon og nettbrett som heter ADM – eBilag.

 

– Den fungerer på den måten at man scanner en kvittering og velger konteringskategori, for eksempel reiseregning eller representasjon, og skriver inn nødvendig tilleggsinformasjon. Så lagres kvitteringene i appen, og én gang i uken, hver fjortende dag, eller én gang i måneden sendes de alle samlet til en epostadresse hos oss. Man kan også sende en kopi til seg selv, forklarer Siri.

 

Fordelen med appen er at når man først har scannet og sendt, så er man helt ferdig med kvitteringen.

 

– Det finnes mange apper som scanner, men de har ikke mulighet til å angi tilleggsinformasjonen som regnskapsføreren må ha. Det får man i appen vår.

 

Kundene som har tatt dette i bruk er etter Siris utsagn kjempefornøyde. Når de først begynner å bruke appen, fortsetter de. Som en ekstraservice til kundene sine tar de ikke betalt for dette.

 

– Jeg behøver ikke lenger å etterlyse kvitteringer, og det er jo bra både for oss og kundene våre. Og service er jo det vi regnskapsbyråer skal leve av fremover. Vi selger ikke tall - vi selger en god opplevelse i tillegg til regnskapet.

 

Følger regelverket med Uni Micro

Mens vi nå er inne på fordeler - hvilke fordeler gir det ADM-Senterets kunder at de bruker Uni Micro?

 

– Det er at vi har god kunnskap. Vi veileder kundene og holder opplæring i Uni Micro hos dem. De sier at det er lett å sette seg inn i, og at det er oversiktlig. Og det gjelder for oss også: Nå har vi akkurat en nyansatt som har jobbet med Uni Micro i halvannen måned, og hun synes det er enkelt og intuitivt å bruke, konstaterer Siri.

 

Hun mener likevel at det beste med hele Uni Micro-universet er at lover og regler alltid følges til punkt og prikke.

 

– Vi er alltid trygge på at de følger regelverket, og at vi får nødvendige datatekniske og regnskapsmessige oppdateringer. Kommer det nye moms- eller lønnsregler, så oppdaterer de systemene sine.

 

– Du kan med andre ord anbefale Uni Micros løsninger til andre regnskapsbyråer?

 

– Ja, absolutt.

 

Jeg er veldig glad i Uni Micro, det er derfor jeg har brukt det i 12 år. Det er hovedprogrammet vårt, og det vil det forbli hvis de fortsetter den gode utviklingen, avslutter Siri.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: