Uni Økonomi V3 effektiviserer hverdagen til brukerne våre

12.07.2021

Caroline Sejnæs Dahle har jobbet i Uni Micro i snart ni år. Hun begynte i salgsavdelingen, gikk så over til å bli leder for konsulentavdelingen i Oslo. Nå har hun jobbet i et halvt år som produktsjef for Uni Økonomi V3.

– Jeg stortrives med å jobbe sammen med så mange dyktige kolleger, innleder hun.

– Gjennom årene har jeg fått følge Uni Økonomi V3 fra ulike avdelinger, og det er et spennende system på mange måter. Det er funksjonsrikt, skalerbart, brukervennlig og dekker behovene for veldig mange forskjellige kunder og bransjer. 

– Hva er det som gjør Uni Økonomi V3 spennende?

– Det som er spennende er nettopp funksjonsrikdommen, og at ett og samme system passer for så mange. I løpet av tiden i Uni Micro har jeg blitt mer kjent med systemet etterhvert som jeg har fått erfaring med leveranser innenfor ulike bransjer. Jeg har sett hvordan Uni Økonomi V3 effektiviserer hverdagen til brukerne, og jeg er heldig som får være med på å vedlikeholde og videreutvikle det for kundene våre. Her må jeg også trekke frem utviklerne på teamet mitt, det er en sann fryd å jobbe med så fremoverlente folk! 


– Full fleksibilitet og det beste av to verdener

Uni Micro har to økonomisystemer – den skybaserte løsningen Uni Economy og windowsbaserte versjonen Uni Økonomi V3. Hva er det som skiller disse to?

– Hovedforskjellen mellom systemene er at der Uni Økonomi V3 er bygget som en svært funksjonsrik applikasjon for å løse ERP-behovet til en bedrift fra A til Å, er Uni Economy bygget for å samarbeide. Uni Economy har en sterk kjerne bestående av regnskap, fakturadistribusjon, timer og lønn hvor vi samarbeider med andre for å få bransjetilpassede løsninger. Uni Økonomi V3 er derimot en komplett standardløsning for blant annet butikk, nettbutikk, prosjekt og lager.

Noen kan få dekket behovene sine i enten Uni Økonomi V3 eller Uni Economy, mens for andre vil det være smart å bruke begge. 

– Her har regnskapsbyråer en unik mulighet til å kombinere begge systemene i porteføljen sin. Da kan Uni Økonomi V3 benyttes for klienter med behov for funksjonalitet som ikke ligger i Uni Economy, som for eksempel abonnementsavregninger.

I tillegg har Uni Økonomi V3 en hybrid webløsning gjennom appen Uni24. 

 – Til tross for at on-premise-systemer er spådd en dyster fremtid, opplever vi vekst også på dette området. Vi tror mye av grunnen til det er dedikasjonen og kjærligheten vi legger i systemet, og mottagelsen det får hos kundene våre. I tillegg har vi introdusert en egen Uni nettskyløsning, slik at kundene kan få alt levert fra oss.


Godt likt av kundene

Selv om Uni Økonomi V3 er windowsbasert lever det altså i beste velgående. Det er dessuten virksomhetssystemet for mange av kundene til Uni Micro. Hvilke kunder er dette?

– Det kan være entreprenører og håndverkere, detaljhandel, nettbutikker og regnskapskontorer – enkelt forklart passer Uni Økonomi V3 for de fleste små og mellomstore bedrifter.

Det er svært godt likt av kundene, og Caroline ønsker at kundene skal oppleve Uni Økonomi V3 som et stabilt og effektivt system som fortsatt fornyer seg.

– Hvordan skal Uni Økonomi V3 vedlikeholdes og videreutvikles? 

– Vi har tidligere levert en del spesialtilpasninger, nå bygger vi ny funksjonalitet inn i standardutgaven. På denne måten kan vi enklere vedlikeholde og supportere løsningene våre, og gi en bedre brukeropplevelse for kundene. I dette arbeidet har vi fokus på kvalitet og nøye utvalgte funksjoner som kan komme enda flere kunder til gode.


Ny versjon og nye funksjoner

I disse dager har det akkurat blitt sluppet en ny versjon av Uni Økonomi V3, og Caroline og teamet hennes jobber dedikert mot neste hovedoppdatering som kommer denne høsten.

– Da kommer det blant annet støtte for efaktura 2.0. Vi har også noen spennende prosjekter på trappene, som Vipps i kasse og EHF-utvidelser.

Det er spesielt to større nyheter Caroline ønsker å trekke frem fra de to siste versjonene  – automatiseringsfunksjon og godkjenningshierarki i Fakturamottaket.

Automatiseringsfunksjonen gjør hverdagen enklere for deg som jobber med opprettelse og tildeling i fakturamottaket. Det er fordi du ikke trenger å laste ned EHF, bruke tid på å ocr-tolke fakturaer mottatt i dokumentflyten eller tildele.

Godkjenningshierarkiet gjør at du selv enkelt kan bestemme rekkefølgen på godkjennelse av fakturaen, som at innkjøper skal godkjenne før daglig leder. 

– Du bør virkelig sjekke ut disse to funksjonene hvis du ikke har tatt dem i bruk enda, oppfordrer Caroline før hun avslutter: 

– Det er viktig for oss å nå ut til våre eksisterende kunder og fortelle at vi kontinuerlig jobber med å lage Uni Økonomi V3 til et bedre system. Hvis du vil lese om hva som er nytt i de ulike versjonene, kan du gjøre det her. Og – dersom du ikke er kunde av Uni Økonomi V3 enda, kan du ta kontakt med oss på salg@unimicro.no eller 56 69 91 00.

Vår ekspert: 


Caroline Sejnæs Dahle har jobbet i Uni Micro i snart ni år, og er produksjef for Uni Økonomi V3. 


Se også

Vi vil bygge en løsning som gir merverdi for kunden

På fritiden snekrer produkteier i SoftRig, Kenneth Berg Nysveen (29), gjerne anneks på hytta. På jobb sørger han for å snekre de beste løsningene for sluttbrukerne.

– Hjelp oss med navnet og vinn 25 000 kr!

Uni Micro utlyser en solid premie til den som klekker ut navnet på vår nye portal for regnskapsbyråer.

Pulsen av Uni Micro i Oslo

I forkant av byråkonferansen i september tok vi en prat med flere av Uni Micro sine ansatte. Denne lille føljetongen valgte vi å kalle «Pulsen av Uni Micro». Her er en av disse. Vi møter Lars-Erik Andersen som jobber som systemkonsulent og har lang fartstid med Uni Økonomi V3 og vårt contracting system.