Dette gjør vi for å vinne de beste IT-hodene

13.05.2019

– Vi utvikler et økonomisystem. Jeg er utdannet utvikler, ikke økonom. Jeg visste ikke hva remittering var da jeg startet i jobben, for å si det slik.

Systemutvikler Jørgen Kristiansen (29) i Uni Micro forteller om hvordan det var å starte i sin første jobb etter IT-studier på Høyskolen i Bergen (HiB).

Først måtte han igjennom tre intervjurunder.

– Jeg hadde ikke vært på jobbintervju siden jeg var 18.

– I starten var jeg nervøs, men mot slutten snakket vi om koden jeg hadde utviklet. Det var en del av case-intervjuet, og da skjønte jeg at Uni Micro var riktig for meg, forteller Kristiansen.

Siden har han ikke angret. 

Får jobbe med den nyeste teknologien

Til sammen er det over 20 utviklere i Uni Micro, som jobber med utvikling av økonomisystemer i bruk av virksomheter over hele landet.

– Da jeg hadde jobbet her i noen måneder ble jeg jeg satt til å jobbe med en tidlig-versjon av det nyeste økonomisystemet vårt. Jeg skrev om en hel modul og fikk utrolig mye ansvar. Det var litt en overveldende oppgave da, men kjempegøy å se tilbake på nå, sier Kristiansen.

Systemet han var med å utvikle var forløperen til Uni Economy – som i dag er kjent som det mest foretrukne økonomisystemet for norske virksomheter som ønsker å legge regnskapet til skyen.

– Det beste med å jobbe her er at vi blir gitt et stort ansvar. Samtidig er det lav terskel for å stille spørsmål og be om hjelp. Ikke minst får vi jobbe med den nyeste teknologien og de mest moderne rammeverkene. For meg som relativt nyutdannet er det viktig, forteller Kristiansen. 

Tøff konkurranse om de beste hodene: – Viktig med utfordrende arbeidsoppgaver

Vibeke Thorsen, senior dataingeniør i Uni Micro, har det overordnede ansvaret for utviklingen av Uni Economy og leder tre ulike utviklingsteam.

– Jørgen er fremoverlent og veldig dyktig på «front end»-koding. Han er en av ungdommene våre. Jeg er dessverre ikke det lenger, ler Thorsen.
 

Hun forteller at selskapet er svært bevisst på at de ansatte tiltrekkes av å få mye ansvar og få jobbe med den nyeste teknologien.

– Vi er i vekst og leter etter de beste hodene, men det er tøff konkurranse. Kandidatene vi ser etter er ettertraktet, og da er det viktig at vi gir dem utfordrende arbeidsoppgaver og mye ansvar. De beste IT-hodene trenger mye ansvar for å trives.

Thorsen forklarer videre at det ikke nødvendigvis er lett å komme gjennom en seleksjonsprosess.

– Du må brenne litt for programmering og systemutvikling, samt ha gode samarbeidsevner ettersom vi jobber mye i team. Har du økonomibakgrunn er det en bonus, forteller hun.

Karriereplaner: – Jeg elsker å kode

På spørsmål om hva som er Kristiansens karriereambisjoner kommer svaret like fort som det er bestemt:

– Jeg elsker å kode.

Over tid får utviklere i Uni Micro muligheten til å ta steget opp til å lede egne utviklingsteam.

– Jeg ser at de som sørger for at andre gjør kodejobben, ikke nødvendigvis koder så mye selv. Vi får se. Akkurat nå vil jeg bare jobbe med koding på de kompliserte prosjektene våre.

Kristiansen forteller at han trives godt i stillingen han er nå, og ikke kunne tenke seg å bytte jobb med det første.

Tvert imot.

– Jeg ser for meg at jeg kommer til å være her i mange år. Jeg anbefaler venner av meg som er utviklere til å søke jobb hos oss.


Se også

Velkommen til våre nye nettsider

Vi er svært stolte over å kunne lansere våre nye nettsider. Vårt fokus har hele veien vært på brukervennlighet og vi håper at dere får den samme opplevelsen med våre nye sider. 

Uni Micro effektiviserer og kompletterer software- og teknologiaktører

(Bergen 13. mai 2020) Uni Micro utvider sine forretningsområder og lanserer SoftRig, en plattform for utvikling og distribusjon av digitale løsninger. SoftRig gir konkurransefordeler til software- og teknologiaktører ved å levere innovasjoner raskt, ressurs- og kostnadseffektivt til markedet.

Oppsummering av vårt webinar - Markedsføring i utfordrende tider

Vi har den siste tiden sett hvor viktig det er å være tilgjengelig i flere kanaler, spesielt med tanke på dagens situasjon i samfunnet. Derfor har vi i samarbeid med et par svært dyktige markedsførere fra det digitale byrået INEVO AS gjennomført et webinar, med opp i mot 100 deltakere, hvor vi ga ut tips og råd om hvilke markedsførings grep det kan være lurt å ta nå. I etterkant har vi satt sammen en liste med disse konkrete rådene, og vil selvfølgelig dele disse med alle som ikke hadde anledning å være med på webinaret også.