Tusen takk til alle samarbeidspartnere, kunder, leverandører og kollegaer

20.12.2022

Det føles naturlig å snakke om de nære ting først, og ifølge Kjartan har 2022 vært et veldig godt år for Uni Micro. 

– Vi har hatt den største veksten vår noengang. Det er kjekt å se at vi har vokst på alle satsingsområdene våre, både på plattform og mot byråer. Sammen med DNB og SpareBank 1 har vi posisjonert oss som en sterk leverandør til små og mellomstore norske bedrifter, sier direktøren. 

For de som jobber i Uni Micro har det også vært et godt år. For Kjartan og kollegaene er det viktig å kjenne de har fått tilbake Uni-kulturen. 

– Det er lett å glemme, men på begynnelsen av året satt vi fremdeles på hjemmekontor. Så vi har jobbet mye med kulturen og det sosiale i år. Vi har vært på turer sammen, og vi har samlet hele laget til kickoff i Bergen. 

En morsom aktivitet som gjorde at gjengen ble enda mer sammensveiset, var å arrangere en bingo der 25 ulike oppgaver skulle løses. Det kunne være å fortelle om hobbyen sin, se fotballkamp, trene eller gå tur sammen. Oppgavene var sentrert rundt fellesskap – og selvsagt med litt konkurranse mellom avdelingene.

– Dette har gjort at vi har blitt bedre kjent med hverandre, og vi opplever verdien av å få lov til å jobbe sammen kommer enda sterkere frem etter pandemien. 

Også sammen med kunder og samarbeidspartnere har det vært flere minneverdige opplevelser. 

– Vi har vært til stede på Regnskap Norges Fagdager, og lært mer om hva regnskapsførerne bryr seg om og jobber med i hverdagen. Ellers er høydepunktet Byråkonferansen i Grieghallen med over 200 deltakere. Der fikk vi presentert nyheter og forbedringer, og vi hadde mange samtaler om hva som blir viktig de neste årene. 

Kjartan satt pris på hyggelige tilbakemeldinger både på arrangementet, innholdet og utviklingen av produktene. 

– Vi var spente på om regnskapsførerne fremdeles ville delta fysisk på Byråkonferansen. Til neste år vil vi ha enda flere webinarer, og styrke satsingen på produkter og nyheter. Og i september er det duket for Byråkonferansen 2023.


Consolve og customer success

Uni Micro lanserer nyheter på løpende bånd, og 2022 var intet unntak. På spørsmål om hva som har vært den største suksessen, svarer Kjartan at Consolve har vært en milepæl. 

– Her har vi laget et overbygg for byråene som gjør at de enkelt kan manøvrere mellom alle økonomisystemene på plattformene våre. Dette har fått god mottakelse, og byråene ser verdien i at de har flere systemer på samme plattform. Consolve har akkurat begynt sin reise, og vi planlegger mange spennende nyheter i 2023, både rundt oppdragsavtaler, automatikk og regnskapsmetodikk. 

Han trekker videre frem et styrket samarbeid med byråene, og at Uni Micro har tatt på alvor noen av de viktigste utfordringene disse har – effektivisering av rutiner, kontroll på fakturaene og oversikt over timeføringen. Men det stopper ikke der. 

– Et av de store prosjektene for 2023 er å forbedre den helhetlige kundeopplevelsen. Vi har opprettet et eget customer success-team, og vi skal gå fra å være en produktleverandør til å bli en totalleverandør. Her er kundereisen viktig – du skal få vite hva som er nytt, hva som skjer og du skal få tilbakemeldinger på det du trenger for å gjøre jobben din best mulig.

Det kommer både nyheter og oppgraderinger i 2023 også. Og Kjartan kan røpe at som kunde av Uni Micro kan du være trygg på at oppdateringene i statsbudsjettet allerede er på plass for det nye året. 

– Vi jobber hele tiden intensivt med å utvide og forbedre årsoppgjørsprogrammet vårt, og i tillegg har vi kommet med en rekke nye og gode integrasjoner den siste tiden. Og for dere som er interessert, anbefaler vi å se på løsningene våre for nettbutikk, logistikk og håndverkere. Det er bare å ta kontakt med oss


Bærekraft og mangfold

Vi må snakke litt om det som skjer i samfunnet også. For etter pandemien ble det sagt at vi ville få “de glade 20-årene” en gang til, men slik har det ikke blitt. For mange har 2022 vært et vanskelig år, og håpet er et bedre 2023. 

– En del av det å være totalleverandør, handler om å ta et ansvar for det som er utenfor oss selv. Og her skal vi være med å bidra. Det gjør vi på flere måter, blant annet gjennom å ha et høyt fokus på bærekraftsmålene og mangfold i egen organisasjon. 

Kjartan forteller at ved å gjøre dette, legger Uni Micro til rette for at kundene kan ha fokus på dette i sine selskaper. 

– Vi støtter oppunder de som ikke har det så godt, og vi støtter hjelpetiltak både i Ukraina og vårt eget nærmiljø. En oppfordring til alle våre kunder og leverandører er å også ha fokus på bærekraft og mangfold, og å bidra til at de rundt oss både lokalt og globalt får en litt bedre jul. 


Fremtid og optimisme

– Hva har 2022 lært deg som du tar med deg inn i 2023?

– Jeg har lært at selv om vi skal ha en fleksibel hverdag der vi skal ha muligheten til å jobbe hjemme og på kontoret, har jeg i tillegg lært at det ikke skal stå i veien for økt fokus på det sosiale og verdien av en kultur og et miljø. Det som er viktig er hvordan du faktisk bruker tiden – å tenke kvalitet og ikke kvantitet. Å styrke kulturen kan gjøres både på kontoret og når du jobber hjemmefra, og jeg har lært at det ikke er noe motsetningsforhold her. 

Når vi spør om hvilken forventninger han har til 2023 for Uni Micro, bransjen og samfunnet næringslivet, svarer Kjartan at han ser optimistisk på fremtiden. 

– Vi i Uni Micro tror på norske bedrifter, på skaperviljen, på gründerevnene, og vi tror mange vil lykkes og gjøre det bra. Men selvfølgelig blir det nok et tøft år på flere områder, også for bedriftsnorge. Så lenge vi klarer å styrke oss, får beholde de beste folkene, ha den gode dialogen med kundene og ta deres behov på alvor, tror vi at vi mer enn noen gang har en viktig og samfunnsnyttig jobb – å legge forholdene til rette for norske bedrifter slik at de skal kunne gjøre det best mulig. 

– Noe du ønsker å si til kollegaer, kunder og samarbeidspartnere før julen ringes inn?

– Jeg vil si tusen takk til alle samarbeidspartnere, kunder, leverandører og ikke minst alle kollegaer. For oss i Uni Micro er det utrolig gøy å få jobbe med alle. Vi har det veldig kjekt sammen, og vi håper vi kan være med å legge forholdene til rette slik at norske bedrifter får oppfylt drømmene sine. 



Se også

Uni Economy med desidert størst fremgang i fornøyde kunder

Kundene hever karakteren fra 4,2 til 4,8 av 6 mulige i Regnskap Norges teknologiundersøkelse. – Vi lytter til de tilbakemeldingene som kommer, og denne fremgangen i fornøyde kunder tyder på at vi får det til! sier Stian Søvdsnes Knudsen (26), teamleder på ettermarked

Vi hjelper deg om bord i Uni Economy

Det skybaserte økonomisystemet Uni Economy er enkelt å komme i gang med. – Dette kan alle klare, sier salgsleder Thomas Monsen i Uni Micro.

Årsoppgjør i Uni Economy

Uni Economy er nå tilrettelagt for at du kan benytte opptil flere systemer for årsoppgjør.