Stay Competitive

Å være konkurransedyktig i dagens digitale verden er svært utfordrende! Dette ble tema for årets Load 2018 arrangert av Posten og Bring. Vi var tilstede og her er noen av det vi vil løfte frem som det viktigste. 

Alle skal på nett, uansett bransje. Det er ingen fordel lenger og bare være tilgjengelig på nett. Nettbutikken/ hjemmesiden din skal se tiltalende ut, være enkel å forstå, lett å navigere i, i tillegg skal det være raskt og trygt å sjekke ut av. Det stilles også høyere krav til at varene kommer raskt frem, helst samme dag. Utsjekk og rask levering er i økende fokus!

Robotene (AI) kommer er her allerede.

Robotisering av arbeidsoppgaver er allerede godt i gang, selvgående gressklippere, selvkjørende biler, chatboter som kan ta imot din bestilling og driver mersalg uten at sluttbruker er klar over at de har snakket med en robot. Mange synes dette er skummelt og gjør forhandlere innen detaljhandelen verden over nervøse. De som møter robotiseringen med en positiv holdning, og ser på det som en mulighet vil vinne.


Raskere utsjekk, flere returer?

Fra kunden finner en ønsket vare skal det være færrest mulig klikk før bestillingen er fullført. Er det for mange, mister kunden fort tålmodigheten (*opptil 90% av potensielle kjøp blir avbrutt) I dag er enkelte aktører nede i kun ett (!) klikk, for fullføring av kjøp. Forhandlere vil kunne oppleve en økning i antall returer, en årsak kan være, kjøp ved kun ett klikk. Sjansen for at man angrer på et kjøp vil da også øke. Økt bruk av hurtigkasse i andre kanaler som Facebook, Instagram, osv. er et annet eksempel. Den totale netthandelen øker også voldsomt grunnet fleksibiliteten, tilgjengeligheten og en økende tillit til det å handle på nett.

nettbutikk_1.jpg


Fraktkostnad, også en salgsvare?

Mange kunder forventer at frakt skal være gratis når de handler, spesielt hvis de handler for en viss sum eller mer. Her er det ingen fasit, da det avhenger av type vare og hvilken bransje det er i. Det å kjøpe en større vare på nett som for eksempel en sofa vil som regel kunden godta en fraktkostnad eller gjør de det? Finn.no selger i dag sofa på nett med fri frakt, uansett hvor du bor i landet!
Andre aktører ser ikke på frakt som en kostnad, men en salgsvare. Hi-Fi klubben har en rekke alternativer for frakt. En av dem er levering på kveldstid med innbæring og varsling. Det koster litt ekstra, men hvis du kjøper et anlegg til flere tusen kroner er ikke fraktkostnaden det som avgjør kjøpet. Når kunden har en rekke fraktalternativer å velge mellom vil kunden oppleve det som en salgsvare.


Effektivisering – et ord som mange er litt lei av?

Mange synes ordet effektivisering er skummelt. Vil arbeidsplassen min bli borte? tatt over av en robot? Et godt eksempel på at effektivisering ikke er så skummelt er modellen til supermarked-kjeden Walmart (USA). Foruten et stort og riktig vareutvalg med gode priser har de møtt e-handelen bedre enn de fleste kjedene i USA. De har gjort det enklere for kundene ved å gi dem flere (!) valg. Kundene kan selvfølgelig handlet varen på nett og få den tilsendt hjem på tradisjonelt vis, men Walmart har også flere alternativer. De har gjort det enda enklere å hente varen selv. Via store «pick-up points» kan kunden enkelt hente varene kunden har kjøpt hos den enkelte forhandler på nett i det store varehuset, og alt på et sted. Løsningen er velkjente klikk & Hent, og er et godt alternativ til de kundene som vil spare tid og kostnader.
fhfgh_1.png


Walmart sine ansatte – effektive budbringere


På vei hjem fra jobb får de muligheten til å ta med seg de varene som kundene har handlet på nett, slik at de kan levere dem på døra til kunden, en effektiv og relasjonsbyggende handling, topp kundeservice! Ordningen er frivillig for de ansatte, og er heller en mulighet til å tjene ekstra. En modell som sparer både kunden og forhandler penger på lavere fraktkostnader. tillegg er miljøet en vinner!


Prøve, teste og feile

Mål effekten av de endringene og salgsaktivitetene du setter i gang, enten det er i sosiale medier eller i selve nettbutikken. Med enkle grep kan du lese av aktivitetene i for eksempel Google Analytics. Ofte finnes det ingen fasit, da «fasiteten» endres i takt med den digitale utviklingen, hvilke algoritmer søkemotoren baserer seg på, og ikke minst endring av folks vaner. Ikke lenge siden hadde de som startet med nettbutikk en fordel, kun fordi de var mer tilgjengelig. Uansett hvor du måtte befinne deg kunne publikum kjøpe varene eller tjenestene dine og få dem tilsendt hjem. Slik er det ikke lenger, det er ikke nok for å tilfredsstille forbrukeren. – Nå må du være best på alt!


Amazon.com en reel trussel?

Amazon.com har som mål å være «best på alt», noe de er da modellen deres bygger på «størst og best utvalg av varer og tjenester til best mulig pris». En viktig del i forretningsmodellen til Amazon er at de har inngått samarbeid med andre forhandlere, slik at de kan selge varene sine gjennom Amazon.com. Dette gjør at Amazon sparer lagerkostnad, da forhandlerne selv står for lagerbeholdningen.

Hvordan møter man konkurransen fra en så stor gigant som Amazon?

Under har vi ramset opp noen tips som kan bidra til å ruste deg i kampen mot de store gigantene.


Øk fokuset på Kundereisen!

  • By på deg selv, tør å vær personlig. Vis frem dine ansatte i den «styggeste» julegenseren ved juletider

  • Gjør nettbutikken personlig

  • Skriv en litt annerledes ordrebekreftelse «Takk for din bestilling, din ordre vil behandlet med stor fotballkjærlighet» - unisport.no

  • Send personlige mail med «vi har en overraskelse til deg» - det virker!

  • Skap en tradisjon - En julekalender med spennende innhold.

  • Er det lenge siden kunden har handlet – send en hyggelig påminnelse med en Rabattkode.

  • Selve handelen/ utsjekken må være enkel og gå raskt. Kunden er rastløs og har dårlig tid, og vil ikke bruke tid på utsjekk, den kjedeligste delen i kjøpsprosessen

  • Rask responstid på henvendelser – ikke la kunden vente! Bruker du en chat-løsning må den være effektiv. 

  • Tilbakebetal kunden så raskt som mulig ved retur av varer hvis kunden har forhåndsbetalt.

  • Ikke vær redd for å prøve og teste ut ting. For eksempel hvilket innhold fungerer best ved utsendelse av nyhetsbrev? - Promotering av produkter bør tilpasses den kanalen som det kommuniseres i, en vakker modell ved siden av et sminkesett kan være riktige på Instagram, men ikke i selve nettbutikken.

  • Har du en fysisk butikk i tillegg til nettbutikken, speil den best mulig. Kunden skal enkelt kjenne seg igjen i vareutvalget, priser, service og utsjekk

Ta gjerne kontakt med oss i Uni Micro Web, så hjelper vi deg med å forbedre kundereisen for dine kunder.
Masse lykke til!

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×