Vår felles plattform gjør regnskapsførerne mer effektive – og kan gi flere kunder

05.09.2021

Vi begynner med å gå litt tilbake i tid. For før Jon Terje Aksland kom til Uni Micro, hadde han jobbet med programvareutvikling av ERP i en annen gründerbedrift i 15 år. 

– Det dukket opp en spennende mulighet her i 2015, da Uni Micro skulle starte en skysatsing. Dette var noe helt nytt, så det trigget meg å bli med og utvikle et skybasert økonomisystem helt fra scratch.


Produktsjef - Jon Terje Aksland 

Han forteller at det har vært en eventyrlig reise, helt fra teamene som har utviklet systemet ble bygget opp. 

– Vi hadde høye ambisjoner, men timingen var upåklagelig. Det har vært et maraton som har pågått fra første stund, til her vi er i dag. 


Regnskapsførerne er de viktigste kundene

Etter noen år hos oss, er Jon Terje nå produktsjef for SoftRig. Det innebærer blant annet å være bindeleddet mellom alt som skjer i utviklingsprosessen – å ha en idé og visjon om produktet, kjenne til behovene og så forankre dette i teamene og Uni Micro. 

– Vi jobber veldig tett med banker og regnskapsførere, som er de viktigste kundene våre, og få oversatt behovene og produktvisjonen til disse. 

Hans ansvar er at dette går smidig, og da er teknologibakgrunnen en fin erfaring å ha med seg.

– Samtidig har jeg et ønske om å begeistre, slik at vi har det gøy underveis. Det er ekstremt viktig at vi får et eierskap til det vi gjør. Uni Micro er en gründerbedrift som har tro på skapergleden og å gi handlingsrom for å få innovasjon til på blomstre – det handler om god kjemi og å brenne for det vi gjør.


En salgskanal for regnskapsbyrået ditt

Konseptet SoftRig er at dette er en utviklingsplattform der Uni Micro kan invitere andre til å være med og bygge integrasjoner, bransjeløsninger og tilpasninger – hvilket gir en stor fordel og egenart i markedet. 

– Dette er nettopp det som gjør SoftRig så interessant. Det er fordi det er et fleksibelt system der du kan bygge bransjesystemer på toppen av kjernemodulene våre, som er regnskap og lønn. Den digitale kjernen består også av moduler for salg, faktura og timer. 

I tillegg til Uni Economy er det i dag totalt 15 banker som leverer komplette regnskapssystemer i markedet. Disse er DNB og de 14 bankene i SpareBank 1-alliansen. Hvilke fordeler gir en løsning bygget på SoftRig-plattformen til brukerne?

– For det første er dette et system som går på tvers av alle bankene, som samtidig gir stor fleksibilitet og egenart. Det gjør vi gjennom at hver bank profilerer regnskapssystemet med sin visuelle identitet og sitt uttrykk, men det er altså SoftRig som ligger bak alle disse installasjonene.

Som regnskapsfører betyr dette at du har én konto til alt, der du kan bevege deg på tvers i systemet. I tillegg bygger Uni Micro nå en byråportal. Denne fokuserer på regnskapsførerens oppgaver, timeføring og utfakturering. Styrken er at du får større kundeflate, bedre oversikt og blir mer effektiv. 

– Den andre fordelen er at de som bestiller innholdet i SoftRig i dag – Uni Economy, SpareBank 1 og DNB – er enige om at vi skal lage et felles regnskapssystem, og vi har en stor produksjonskapasitet som gjør at vi kan få laget det beste i markedet. Systemet har et åpent API, så vi inviterer andre til å bidra med spesifikke bransjeløsninger for å gi den riktige brukeropplevelsen – en dyrlege har jo andre behov enn en frisør. 

Uni Micro har laget et sertifiseringsprogram i form av et webinar, som viser deg hvordan du blir proffbruker. Når du er sertifisert – noe Jon Terje anbefaler alle regnskapsførere å bli – kan du legge ut tjenestene du og byrået ditt tilbyr på Markedsplassen. 

– Dette fungerer som en salgskanal for regnskapsbyråene. Vi har stor tro på denne måten å tenke onboarding til regnskapsbyråer av nye kunder, spesielt de minste. De har kanskje startet uten regnskapsfører, men så begynner behovet å melde seg. Da gjelder det å få dem ombord i akkurat ditt regnskapsbyrå, og det kan altså Markedsplassen hjelpe deg med. Denne måten å skaffe seg kunder på er helt unik for oss – og for regnskapsbyråene.  

Tilbakemeldingene fra kundene som bruker SoftRig-baserte løsninger i dag, er at det er brukervennlig og intuitivt. Uni Micro legger mye energi i å forstå brukernes behov, og det jobbes mye med innsikt og testing.

– For hver dag som går føler vi at vi knytter oss tettere til oppgaver som skal løses, og vi forbedrer stadig prosessene. Et kontinuerlig fokus er mindre arbeid og mer automasjon, det å ha smarte løsninger som kan jobbe for deg – tolke fakturaer, automatisere bankavstemming og fakturamottak. Mye av det som kun var tanker for noen få år siden er fullt mulig i dag, og enda mer vil det bli i fremtiden. 


Litt om Byråkonferansen 2021

Og nettopp fremtiden er noe det vil bli snakket mye om på Byråkonferansen 2021. Dette er Uni Micro sin fagmesse for regnskapsførere, og der skal blant mange andre Jon Terje delta med foredraget ”Veien videre – mulighetsbilde”. 

– Her kommer jeg i første rekke til å fremheve det som skjer frem i tid – visjonen vår om SoftRig. Jeg gleder meg til å være en del av en konferanse der regnskapsførerne har hovedrollen. Vi skal vise frem byråportalen vi har laget, og tror fokuset på deres egne metoder og arbeidsrutiner, og hvordan vi forenkler disse, vil falle i god jord. 

Les mer om Byråkonferansen

Den andre delen handler om den unike og effektive brukeropplevelsen. Uni Micro har jobbet mye med best practice og innført det på tvers av SoftRig. Jon Terje mener det gjør økonomisystemene bygget på denne plattformen til et av de mest funksjonsrike systemene i markedet, spesielt når det gjelder regnskaps- og lønnsmodulene. 

– Vi ønsker at flere regnskapsførere skal oppdage styrken med den unike integrasjonskapasiteten i systemet. Et økende volum av tilgjengelige integrasjoner gjør at økosystemet bygget rundt SoftRig passer de aller fleste bedrifter i SMB-markedet.

– Så for de som vil vite mer om Uni Economy, SoftRig, økonomisystemer og fremtiden er det  bare melde seg på Byråkonferansen?

– Absolutt! Det blir veldig gøy å få samlet regnskapsførerne, og vi trenger å jobbe tett med bransjen for å lage de beste systemene. For å påvirke utviklingen vil vi jobbe enda tettere med byråene i fremtiden, og derfor ønsker vi å invitere til innsiktsarbeid. Uni Micro kan ikke lage dette på egen hånd – vi trenger hjelp fra regnskapsførerne. 

Her kan du melde deg på Byråkonferansen 2021


Se også

Byrået og Kunden - Tidy Account AS og Svenil Skilt AS

Vi har besøkt Tidy Account AS i Trondheim. De inviterte oss til å bli med til sin kunde Svenil Skilt AS. Her får vi høre Raymond Bergesen og Christian Skare snakke litt om hvordan det var å komme i gang med Uni Economy. 

En god uke igjen til årets høydepunkt!

Det er litt over en uke til årets store høydepunkt — byråkonferansen 2021! Vi hører med administrerende direktør Kjartan Solvi og salg- og markedsdirektør Sverre Senneset hva de tenker om det vi har i vente. 

– Uni Economy er laget med regnskapsbyråene i fokus

Når målet ditt er å utvikle og forbedre det beste skybaserte regnskapssystemet slik at det dekker både dagens og fremtidens behov, hjelper det å ha en fortid i både bank og regnskapsbyrå.