Da Cathrine (40) fikk brystkreft, ble årets Rosa Sløyfe-aksjon ekstra viktig for Unimicro
I år har de ansatte – og Unimicro som selskap – gitt nesten dobbelt så mye som i fjor.
– Vi har vært flink til å gi før også, men nå ble det nok ekstra nært, forteller produkteier Cathrine Esbensen (40 år) i Unimicro. Vanligvis har hun ansvaret for lønn, salg, time og mobil i Unimicro, men 1. oktober fikk hun sjokkbeskjeden etter at hun oppdaget en hevelse i brystet og gikk til lege for å få det undersøkt.
– Jeg kom rett fra 40-årsdagen og rett til legen. Han kunne si med én gang at det her er brystkreft, forteller hun åpent.
Denne dagen ble derfor ekstra spesiell for Esbensen. På selveste Rosa Sløyfe-dagen fikk hun livet snudd opp ned.
– Hele Unimicro skulle ut og jobbe for Rosa Sløyfe-aksjonen den dagen. Det tikket inn bilder fra Snapchat, og jeg hadde fått vite det den dagen. Det føltes ekstra fint for meg den dagen å se kollegaene mine stå opp for den saken. Det ble så nært, og for min del betydde det så veldig mye mer, sier Esbensen.
– Utrolig viktig forskning
En av de første tingene legen fortalte, var at dette kom til å gå bra. Og en av hovedgrunnene til det er forskning som er gjort på brystkreft, støttet av blant annet Kreftforeningen.
– Jeg ser den krefttypen jeg har, den har de forsket masse på. Det gjør at overlevelsesraten er skyhøy på den. Legen kunne si til meg at «du kommer til å bli frisk. Du må bare gjennom en cellegiftkur», forteller Esbensen.
Etter tre uker var hun i gang med cellegift for å krympe svulsten, og hun får også en tilleggsbehandling for å hjelpe immunforsvaret.
– Kuren er spesifikk til min krefttype, og den har blitt til på grunn av Rosa Sløyfe og det som har blitt donert i tidligere år til forskning. Den forskningen som gjøres for brystkreft, er utrolig viktig. Det er 11 personer som får brystkreft i Norge hver dag. Den rammer oss, påpeker hun.
Esbensen valgte å ta en sykmelding i samråd med legen og roser arbeidsgiver Unimicro for støtten underveis.
– De har vært ekstremt støttende på jobben. Det er veldig fine folk som jobber i Unimicro, og en fin organisasjon. Nå har jeg fire runder igjen med cellegift, og foreløpig er det lite bivirkninger. Men jeg er litt sliten, så jeg får en «boosterdose» for å få immunforsvaret opp og gå etter cellegiftkuren, forteller Esbensen åpent.
Samlet inn over 15 000
I tillegg til å utvikle regnskapssystemer er Unimicro også opptatt av å bidra i samfunnet. Derfor gir vi hvert år midler til forskjellige lag og organisasjoner samt TV-aksjonen. Kreftforeningens Rosa Sløyfe-aksjon er intet unntak.
I oktober har de ansatte i Unimicro samlet inn 15 070 kroner. Det er nesten dobbelt så mye som i fjor. I 2023 samlet de ansatte inn vel 8000 kroner.
– Unimicro responderer også med å donere det samme beløpet som vi ansatte klarte å samle inn. Vi begynte med det i fjor. Hvis vi samler inn 15 000 i år, gir de også 15 000, oppsummerer kundekonsulent Lene Johannessen i Unimicro.
Rosa vinlotteri
Ansatte fra Unimicro deltok blant annet på årets Rosa Sløyfe-løp.
– Vi var med på Rosa Sløyfe-løpet, så da gikk det også 10 000 kroner inn, forteller Johannessen.
Ved Unimicro-kontoret i Bergen markerte de også aksjonen med et rosa vinlotteri.
– Vi har vinlotteri hver fredag. Det vi gjorde denne gangen, var å ha et vinlotteri for Rosa Sløyfe. I stedet for at pengene går til lotteriet, går pengene til Rosa Sløyfe. Loddet koster som vanlig 20 kroner, og de fleste kjøper da kanskje tre lodd, men nå har folk kjøpt 20–30 lodd. Det blir det litt penger av. Vi samlet de ansatte på kontoret og folk ble oppfordret til å gå med rosa. Folk har respondert veldig bra, sier Johannessen.
– Veldig spesielt
Men oppi alt engasjementet fikk de ansatte altså en sjokkbeskjed.
– Det ble litt ekstra spesielt i år. Vi fikk en på kontoret som fikk påvist brystkreft i oktober. Derfor betydde det litt ekstra i år. Det var Cathrines siste dag før hun gikk ut i sykemelding, at vi hadde det lotteriet. Det var veldig spesielt, sier Johannessen.
Kollegaene i Bergen trådde derfor til litt ekstra i år. Det setter Esbensen utrolig stor pris på.
– Nå skjedde det for meg, og da er det fint å se at jeg får godene av det vi har vært med å donere. Det er ganske ny teknologi i den behandlingen jeg får. Jeg syns det har vært veldig fint å se engasjementet til kollegaene mine. Og det er fantastisk at Unimicro velger å doble det de ansatte gir, sier hun.
Johannessen mener de bør ha som mål å toppe det til neste år.
– Neste år må vi klare 20 000! sier hun offensivt.
Og Esbensen har en innstendig bønn til alle kvinner:
– Sjekk deg! Man begynner egentlig ikke på mammografi før man er 50, men jeg hadde kjent en kul i brystet og bestilte en time, avrunder hun.
***