Per Frøytvedt, vår digitale rådgiver og ansikt utad!

For kunder og samarbeidspartnere er Per ofte den første man treffer! Internt beskrives han som engasjert, oppmerksom og detaljorientert. Og sist men ikke minst er han svært dyktig i jobben han gjør for Uni Micro Web. Vi har tatt en nærmere prat med Per for å bli enda bedre kjent. 

Kan du gi oss en kort intro om deg selv? 

Jeg heter Per og er fra Tønsberg, men bor nå i Molde med en fabelaktig kjæreste. Vi har to barn, et hus med hage (uten gjerde), to biler (en liten og en litt større), garasje (der det kun er plass til en av bilene). Elsker mine barn, min kjæreste, Manchester United, musikk, å kunne reise (mer), åpne landskap, sjøen, Italiensk mat og drikke.

Hva er bakgrunnen din?

Etter å ha drevet i Retail-bransjen med tekstil og mote, både mot sluttbruker (B2C), men også mot forhandler via agenturvirksomhet (B2B) har det gitt meg verdifull kunnskap for å vite om hva som skal til for å lykkes innen varehandel. I tillegg har jeg flere års erfaring fra Finn.no der jeg jobbet med å profilere noen av de største eiendomsmeglerne i Norge.

Noe av det viktigste man lærer seg innen salg/ledelse og konsulentvirksomhet er å lytte mer enn du snakker. Tør å utfordre kundene/ samarbeidspartnerne dine ved å ta eierskap i kundens problemstilling, ønsker og behov. Dette er noe av det jeg liker ekstra godt å jobbe med, som Digital rådgiver i Uni Micro Web. - Vi tar eierskap i kundens saker og utfordringer. Sammen finner vi gode løsninger og jobber kontinuerlig med å utvikle kundens nettbutikk inn i fremtiden.

Har du noen tanker rundt det fordeler, ulemper og betydningen av netthandel?

Med nettbutikk er butikken din synlig og tilgjengelig hele døgnet, og det i verdens største handlegate. Det er kostnadseffektivt da du ikke er avhengig av en profilert beliggenhet med mange ansatte. Det gir lavere administrative kostnader, da store eller hele driften automatiseres med våre løsninger. 

Du når på publikum, uansett hvor de måtte befinne seg, hjemme, på jobb eller reise, i bilen, på hytta eller på et svaberg i en eller annen skjærgård – Mobilen er alltid med! Du er heller ikke avhengig av en fysisk butikk, men det kan hjelpe i mange tilfeller.

Netthandelen gjør det både enklere og mer effektivt for publikum, da de slipper å måtte bruke mer tid og ekstra penger på å handle ved for eksempel å finne parkering og betale for den. For mange er det også krevende eller umulig å komme seg til den fysiske butikken. Nettbutikken er for alle mennesker i alle aldre.

Fysisk butikkdød vil kunne ødelegge bysamfunn, spesielt i distriktsnorge, som igjen kan føre til fraflytting og mindre tilflytting. For mange returer av varer kan gå ut over lønnsomheten, men også unødvendig mye trafikk på veiene. Men dette handler mye om gode - handlevaner, varebeskrivelser, - bilder, - struktur og godt innhold i nettbutikken. Tenker du i tillegg universell utforming kan du fort bli en vinner!

Hva ser du som de viktigste kriterier for å lykkes for de som driver nettbutikk i dag?

  • Et tydelig konsept og en tydelig identitet!
  • Ta i bruk «5 seconds test» På 5 sekunder skal du få svar på følgende 1) Har jeg kommet til riktig sted? 2) Hva kan jeg gjøre her? 3) Hvorfor skal jeg gjøre det?
  • Et godt/ riktig og oppdatert varelager.
  • Tilgjengelighet – vær der for publikum, svar på henvendelser, følg opp, vær ærlig - Sier du at du svarer på chatten din innen 5 min. – så gjøre det – ikke etter 2 timer!
  • Utsjekk, frakt, returer – rask, tydelig og god informasjon før, under og etter levering av varene.
  • Kommunikasjon med markedet via sosiale medier, *nyhetsbrev, kampanjer på nett eller annet medium. *Nyhetsbrev er kanskje den mest effektive kanalen å kommunisere på i henhold til ROI (Return Of Investment) – bruk nyhetsbrev!
  • Markedsstrategi/ Handlingsplan (outlook) – ikke nødvendig å gjøre det så komplisert – sett opp en aktivitetsplan i for eksempel Outlook. HUSK og planlegg i god tid.
  • Bruk Google Analytics -se hvordan trafikken din er i nettbutikken, hvor kommer den fra, hvor god eller dårlig er konverteringene dine (gjennomførte kjøp), hvordan gikk sist kampanje eller den pågående kampanjen? - Følg opp og juster om nødvendig.

Hva vil du si til de som vurderer å starte nettbutikk?

  • Ha et tydelig konsept og vær tro mot det.
  • Forsøk å skille deg ut med å stille deg spørsmålet «hvorfor skal publikum handle oss nettopp deg?»
  • Tilgjengelighet og god kundeservice går aldri av moten uansett hvordan teknologien utvikler seg.
  • Godt innhold med tekst og bilder: Google vil «premiere» deg for det i form av økt synlighet (SEO)
  • Universell Utforming fordi brukervennlige løsninger gir mer fornøyde kunder.
  • Økt fokus på mobil enn før! På mange nettsteder er mobiltrafikken vesentlig høyere enn på desktop/ PC. Det krever mer av publikum å navigere seg rundt i en nettbutikk på mobil enn på en desktop/ PC.

Hvorfor velge Uni Micro Web som samarbeidspartner på nettbutikk?

  • Du får alt på ett sted!
  • Når du har et økonomisystem fra Uni Micro i bunnen, som enkelt kan integreres med en Uni Nettbutikk får du full tilgang til å distribuere varer og tjenester, og det helt automatisk. Da ligger det til rette for å gjøre det som er morsomst og mest interessant med å drive nettbutikk:
    1) Ta vare på dine ansatte
    2) Drive god kundeservice
    3) Ha økt fokus på konseptutvikling.
  • Fri support inkludert i prisen – Er du kunde av oss har du fri tilgang på support fra vår dyktige, blide og serviceinnstilte supportavdeling!
  • Vi utvikler våre eksisterende løsninger, men utvikler også nye sammen med våre kunder for at de hele tiden skal være konkurransedyktige!

Hvordan ser du for deg utviklingen av netthandel 5 år frem i tid?

Dessverre flere tomme butikklokaler, spesielt i distriktene. Et lokalsamfunn er avhengig av at det er liv i sentrum. Det skaper sosiale arenaer, turisme og ikke minst arbeidsplasser.
Men (!) de som omfavner nettbutikkene i stedet for å motarbeide dem vil vinne! Se på nettbutikken som en salgskanal, både på nett, men også til din fysiske butikk. Folk ønsker å se hva du har å tilby av varer og tjenester før de besøker din fysiske butikk. Turistene vil kanskje forberede seg før de kommer til din destinasjon. Kanskje de sitter på Hurtigruta og orienterer seg om hva byen de skal besøke har å tilby?


Folk er fremdeles glad i å møte ekte mennesker i ekte butikker der de kan se, føle og kjenne på varene, og i tillegg slå av en prat. Men publikum vil kanskje ikke bruke tid på å finne parkering, betale for den, stå i kø for så å få beskjed om at du ikke har varen inne eller at den ikke er å få tak i. Alt dette kan forebygges med en god nettbutikk der kundene i ro og mak hjemme, gjerne i sofakroken kan se hva du tilbyr av varer og tjenester i din flotte butikk! - Se ikke på netthandelen som en fiende, men en innkaster til din fysiske butikk. Ofte fører de fysiske kundebesøkene til mersalg, som igjen betyr økt lønnsomhet.

Any famous last words?

Snakk med folk og lytt til de du snakker med - kanskje du lærer noe nytt!


Del dine tanker og erfaringer - ikke sitt å rug på dine «hemmeligheter» - del hva du kan, ta imot erfaringer, tips og råd. Tørr, prøv og feil, og vis det frem til kolleger og samarbeidspartnere – Kanskje de har noen erfaringer selv de ønsker å dele?
Bruk et økonomisystem som er integrert med nettbutikken din, så alt du gjør på nett synkroniseres med varelageret og kundekortet ditt. Det vil gjøre den administrative delen din mye enklere og mer effektiv, slik at du kan bruke tid på det viktigste; dine medarbeidere, konseptutvikling og kundeservice!
Masse lykke til!


Ta kontakt med meg om du ønsker en prat om nettbutikk!

Per_1.jpg

Per Frøytvedt 

Digital Rådgiver


Mobil: 91 72 29 11
E-post: per.froytvedt@unimicro.no 
Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×