På Nesttun dyrker de nærheten til kundene
De tre damene i Nesttun Regnskap profitterer på lokale bedrifter som ønsker en regnskapsfører rett i nærheten. Her er det alltid tid til en prat ansikt til ansikt!
En liten halvtime med bybanen sørover fra Bergen sentrum finner vi Nesttun Regnskap. Og etter å ha drukket kaffe fra nissekopper på det kombinerte møte- og pauserommet kjenner vi det godt på kroppen: Her går det an å både le og skravle!
– De to siste kundene vi fikk, de bare kom rett inn døra, sier daglig leder Ann-Karin Lågeide.
En del av suksessoppskriften er ganske enkelt å ha stedsnavnet med i firmanavnet.
– De har søkt på regnskap og Nesttun fordi de bor i nærheten, og så dukker vi opp. Så kommer de og sier de trenger regnskapsfører. Da er det ikke noe spørsmål om at de skal til noen andre, legger hun til.
Hoppet i det etter BI-kurs
Lågeide startet Nesttun Regnskap for omtrent 20 år siden. Før det hadde hun tatt husflidsskole, gymnas, født to sønner, gått kurs ved Bergen språk- og sekretærskole og jobbet ved et arkitektkontor i 12 år. Det var der overgangen til regnskap begynte.
– Ja. Jeg begynte på Handelshøyskolen og BI. Jeg har gått veldig mye på kurs på kveldstid. Dermed ble det såpass mye at en venninne av meg sa at «nå tror jeg kanskje du skal ta steget til nye muligheter». Så da gjorde jeg det. Jeg gikk på BI i halvannet år, og tok et «Kvinner til topps»-kurs. Det var der jeg «gikk over en stokk» og sa at jeg ville starte for meg selv. Det var en lang vei dit, forteller hun.
Tett på kundene
Nå, 20 år seinere, har Lågeide med seg regnskapsmedarbeiderne Signe Leirvåg og Tonje Nordhus. De er opptatt av nærhet til kundene. Nordhus har i tillegg bakgrunn fra hotellnæringen, så serviceinnstillingen kommer naturlig.
– Jeg liker å prate med folk. Jeg syns det er kjekt! Jeg tror mye handler om genuinitet. Hver gang det går bra for en kunde, blir jeg jo så glad, vet du! Og så er det viktig å formidle til kundene at de er flinke som tør å starte opp og satse. De er superflinke, står på, og jeg er kjempeimponert, sier Nordhus, som ble med på laget for cirka to år siden.
– En heiagjeng er viktig når man driver bedrift, og kanskje en skjennepreken innimellom?
– De trenger rammer, det gjør de. Men også å få høre at de gjør en god jobb. Det tror jeg de fleste trenger, reflekterer Nordhus.
– Det er tilbakemeldingen dere får, at det er fint å ha noen å prate med?
– Ja, jeg tror det. Ellers hadde vi ikke hatt kunder som har vært her i 20 år, sier Lågeide.
Små og personlige
Nesttun Regnskap er opptatt av å være tett på kundene. Det har vært filosofien hele veien.
– Det som er minuset i bransjen i dag, er at det er så mange byråer som blir kjøpt opp, så det blir bare disse store firmaene igjen. De får for mye makt, og det blir upersonlig. Det er derfor vi har fått noen nye kunder nå. De har bare kommet innom oss og sagt «bare ta regnskapet, dere». Jeg tror noe av grunnen var praten de fikk. Forhåpentligvis synes de vi var litt koselige, smiler Lågeide.
Hun får støtte fra kollegaene på det.
– Det handler kanskje om at vi har muligheten til det, da. Hadde vi jobbet på et veldig stort firma der du omtrent må fakturere hvert minutt, er det ikke mulig. Da blir det litt mer maskinpreget. Så handler det om personlighet. Jeg tror ikke jeg hadde passet til å jobbe en plass der du ikke fikk tid i det hele tatt med kundene. Jeg tror det er viktig, istemmer kollega Nordhus.
Siste kvinne i trioen, Signe Leirvåg, har jobbet her i ti år og trives også godt.
– Jeg følte at jeg kom «hjem» da jeg begynte her og skulle føre regnskap på Unimicro. Det er veldig kjekt å jobbe her, og kundene våre har vært greie.
Varierte kunder
De tre jobber med en rekke ulike bransjer.
– Vi har stor variasjon i kundemassen vår, blant annet blomsterbutikk, frisør, anleggsgartnere, helseforetak, malemester, biltransportfirma, kjøkkenleverandør, butikker, utleie, verksted og mye annet, summerer Lågeide opp.
De fordeler stort sett kundene mellom seg.
– Du har dine kunder, og jeg har mine. Så hender det vi hjelper hverandre. Det kjekkeste er å jobbe med kunden fra A til Å. Da får du oversikten og helheten, sier Leirvåg.
Over i skyen før 2025
Nesttun Regnskap har brukt Unimicro helt siden oppstarten. Nå er de inne i en stor prosess med å flytte de fleste kundene fra desktopversjonen V3 til skybaserte Unimicro. De er full av lovord om det moderne systemet.
– Jeg syns programvaren er god, og så syns jeg supporten er bra. Jeg føler vi er godt ivaretatt, sier Lågeide.
– Funksjonaliteten er over all forventning. Hvis du setter i gang en kunde til å bli helautomatisk, er det veldig gøy å jobbe med. Det er masse kjekke funksjoner. Det er litt mer spennende enn å bare sitte og føre og lese av regnskap. Det blir litt gøyere, syns jeg, sier Nordhus.
Målet er at alle kundene skal over til skybaserte Unimicro før 2025 starter. Erfaringene så langt er gode.
– Det er veldig intuitivt. Det er lett å ta seg fram og finne ut av ting. Hvis du skal ha en rapport, er det greit å skjønne hvor den ligger. Det er lett å bruke, sier Leirvåg.
– Kundene våre syns også det er lett å bruke, legger Nordhus til.
De skryter også av oppfølgingen fra Unimicro.
– Vi har en som heter Stian (Søvdsnes Knudsen), som vi er veldig glad i. Han hjelper oss hvis det er noe. Det er veldig god kundeservice. Det er jo mye nytt, og nå har vi mange som skal over i Unimicro i skyen, som er litt «på edge», for alt fungerer så bra i V3. Vi vil at det skal være en fin overgang. Vi vil at de skal bli fornøyd. Da er han flink til å hjelpe til der. Det er veldig godt å ha en slik person, skryter Nordhus.
– Topp med bank og regnskap
– Hva tenker dere om at bank og regnskap nå smelter sammen?
– Vi er opptatt av det. Vi synes det er helt topp. Det er det beste som har skjedd etter min mening. Alt går stort sett av seg selv. Bilagene blir behandlet, og vi liker de som benytter automatisk bankavstemming, sier Nordhus, som på spøk internt har fått kallenavnet «dataavdelingen».
Daglig leder Lågeide innrømmer at det ikke er alle kundene som er like «automatiske».
– Du har jo også dem som ikke engang kommer med bilag, sier Lågeide.
– Da blir det litt lenger vei fram til avstemming?
– Jeg tror det vil svare seg for de små kundene også å være helautomatiske. De slipper å være delaktige i alle steg, men kan gå inn og godkjenne selv, sier Nordhus.
– Det er en balansegang. Du må se kunden litt an. Du må være litt på deres lag, og så får du heller snike inn litt etter hvert. De må få kjøre løpet sitt til en viss grad, til det ikke går lenger, sier Leirvåg pragmatisk.
Generasjonsskifte på gang
Daglig leder Ann-Karin Lågeide har sju år igjen til den magiske alderen 67. Da kan det bli aktuelt med et generasjonsskifte i bedriften.
– Da kan jeg bli pensjonist. Sju år er lenge, men jeg har sagt at fem år til skal jeg i hvert fall holde ut, sier hun.
– Men på den tiden går det nok så fort med automatiseringen at da kan jeg ta alt alene, spøker Nordhus.
– Så kommer vi ned hver fredag og spør hvordan det går, humrer Leirvåg.
– Da kan jeg finne fram litt tebrød til dere! repliserer Nordhus.
– Det er klart vi har et generasjonsskifte på gang om en stund, så vi må finne noen kollegaer til Tonje, innrømmer Lågeide.
Nordhus studerer nå på kveldstid for å bli autorisert regnskapsfører. Da kan hun i teorien ta over stafettpinnen om noen år.
– Da jeg skulle få barn nummer to, skjønte jeg at hotellbransjen ikke var helt gunstig med arbeidstider og den slags. Jeg hadde jobbet i ledelse der også med regnskapsbiten, men fra andre siden. Jeg bestemte meg for å ha en mer åtte til fire-jobb. Jeg kjente at det var på tide å gjøre noe som gjorde at jeg hadde litt mer balanse i hverdagen. Så da ble det balanse i regnskapet, sier hun til latter fra de to andre.
***