Møt Webdesigner Lene Slygstad

Lene har 13 års erfaring i den grafiske bransjen og har jobbet med dette i London, Oslo og nå hos oss i Uni Micro Web i Molde.  

Webdesign i dag er veldig viktig, utviklingen går fort, og det er stor konkurranse i markedet. God navigering, et godt design, troverdighet og en enkel prosess i forhold til betaling, er viktig for at nettbutikken skal lykkes.



- Kan du fortelle litt om bakgrunnen din og hvordan du endte opp som web-designer i Uni Micro Web?


Jeg tok utdannelsen min innen grafisk design på universitet i Australia, og var ferdig i 2005. Etter det har jeg jobbet i 13 år i grafisk bransje, både i London, Oslo og i Molde. Jeg har jobbet i alt fra små byrå til internasjonale bedrifter. Jeg brenner for webdesign, og da jeg fikk muligheten til å jobbe i Uni Micro Web, ble jeg veldig glad.


- Hvordan jobber du med et kundeprosjekt?

En god dialog med kunden er nødvendig for å legge et grunnlag for design og oppbygging. I tillegg ser jeg gjennom en eventuell eksisterende side, og lager meg noen tanker på hva som fungerer og hva som kan forbedres. Research er også en sterk bidragende faktor til et vellykket prosjekt, jeg henter inspirasjon på forum, messer, magasiner og nettsider / nettbutikker. 


- Hva er trendene innen webdesign i dag?

Veldig mange handler fra mobilen sin. Ved å tenke mobile first, og gjøre nettsidene responsive, passer man på at alle får en optimal brukeropplevelse. I tillegg er sterke farger, runde former, enkle animasjoner og illustrasjoner, stor typografi og assymetri eksempel på trender i 2018. Universell utforming er også viktig å tenke på.


- Hvordan tror du webdesign vil utvikle seg i de kommende år?


Jeg tror webdesign bare blir viktigere, da flere og flere handler på nett. Jeg tror også at det vil bli enda viktigere med individuelle kundeopplevelser. Den digitale verden endrer seg fort, og man må hele tiden holde seg oppdatert på det som skjer.


- Har du noen tips du kan dele med kundene?

Tenk nøye gjennom hva det er man vil oppnå med nettsiden. Hvem er målgruppen? Hvilken informasjon er viktig for at en kunde skal bestemme seg? Og deretter lage en plan på hvordan man vil siden skal se ut og struktureres. Hva er de viktigste kategoriene man vil trekke frem, er det noen nettsider man liker osv. Det er viktig med fine produktbilder, og nyttig med en grafisk profil. 


- Hva synes du som webdesigner er det aller viktigste i en nettbutikk?

At navigasjonen er god, og at designet er tiltalende og profesjonelt. Det skal også være enkelt for en kunde å gå gjennom kjøps-prosessen. Ha en god struktur, mye luft, klarhet, enkelhet og få frem poenget raskt.


- Hvis du selv skulle drive nettbutikk, hva ville du solgt?

Jeg elsker barneklær og interiør - så da hadde det blitt det!


Ønsker du hjelp fra Lene til å forbedre ditt webdesign, ta kontakt!

 

webdesign.jpg

 

 

 

 

 

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×