Kjære Contractingbruker, hva med noen tips på nyåret?

27.01.2021

I bunn og grunn er Contracting en utvidelse av Uni Økonomi sin Faktura-modul, en fakturamodul for prosjektbedrifter, på steroider. Jobber du med prosjekt i din bedrift er Contracting et verktøy som kan gi en voldsom merverdi. Det er designet for å gi deg totaloversikten på prosjektene dine. En viktig komponent for å gi flyt og fremdrift, men ikke minst sikre gode resultater. Contracting er likevel ikke bare et verktøy for å gi oversikt, det har i tillegg en rekke funksjoner innebygget for å lette hverdagen til prosjektlederen. Jo flere samtidige prosjekter, jo mer krevende å holde oversikt over hvilke avtaler som er inngått, medgåtte varer og hvilke timer som er brukt av hvem. 

I Uni Micro er våre eksperter på prosjektbedrifter de vi kaller Contracting-teamet. En gruppe sammensatt på tvers av avdelingene for å treffe behovet fra kundene best mulig. De er daglig i kontakt med kunder med behov for prosjektverktøy og kjenner derfor bruken og verktøyene godt. Vi spurte derfor om de kunne gi oss sine beste tips i anledning det nye året. Hypotesen vår er at mange av dere har nyttårsforsett om å effektivisere drift og bli enda mer lønnsomme. Hva kan vel da være bedre enn å bidra til dette?


Prismatrise med påslagsprosent 

Rabatt og prismatrisene i Uni Økonomi er komplekse, med masse muligheter. Det kan defineres priser på kunder, kvantum, prosent og kategorier. Det som ikke er like kjent er mulighetene til å definere påslagsprosent på varer. Du kan derfor opprette prisavtaler som definerer påslagsprosenten på alle innkjøpte varer på prosjektet eller hver enkelt ordre. 

Ved å definere prisavtalen ved oppstart av prosjektet og på ordrene de gjelder vil Uni Contracting automatisk velge rett pris ved vareregistrering og foreslå påslaget ved overføring av fakturalinjer. Du trenger ikke å sjekke hva som er avtalt, Uni Contracting foreslår prisen fra avtalen automatisk. 

Sett forhåndsdefinert prisavtale for prosjektet, kan også endres på ordre


Viderefakturering av varelinjer i fakturamottak

En del kjenner til formatet Autofakt, begrepet leverandørfaktura og mulighetene dette gir for viderefakturering av varelinjer. Det ikke fullt så mange har fått med seg er at også EHF sendes med informasjon om varelinjer og at dette nå er tilgjengelig i fakturamottak. Dette gjør at du kan jobbe mer effektivt med attestering og viderehåndtering av faktura på en og samme plass. 

Du finner alt under kolonnen «ekstern faktura». Herfra kan du overføre varelinjer til ordre, enten mot kontraktssum eller med påslag. Ved en avhuking vil også den inngående fakturaen følge med ordren. 

Dersom det er feil på varelinjene kan du enkelt redigere de ved «redigere ordrelinjer», her kan du også splitte linjene til forskjellige ordre ved behov. 

Tips: Du kan også viderefakturere PDF-fakturaer. Under innstillinger kan det settes opp dynamisk varetekst som automatisk genereres på en varelinje med totalsummen på faktura


Basert på prisavtalen på prosjektet, foreslår systemet 20% påslag


Godkjenningsflyt med flere godkjennere

En etterlengtet funksjon hos mange som endelig er på plass. Fakturamottaket støtter nå attestasjonsflyt med flere godkjennere. Du kan nå tildele i kø, og sette faste godkjennere dersom enkelte alltid skal se en faktura før den er ferdig godkjent. Dette åpner muligheten for å enkelt sende faktura på flyt til både BAS, Prosjektleder og daglig leder med en gang. Effektivt for både økonomiansvarlig og de andre i bedriften. Det fungerer som tidligere versjoner med forslag til attestant basert på prosjekt og leverandørhistorikk. 


Akonto-fakturering av 2 kontraktslinjer

Jobber du med avtaler hvor du skal skille akonto-fakturering basert på to forskjellige innsatsfaktorer er dette nå mulig i akonto-faktureringen. Valget kommer automatisk opp ved akonto-fakturering. Fyll inn totalfordelingen som før og deretter fordelingen. 


Integrasjon med Feltsystem

Digital kommunikasjon på tvers av lokasjoner er viktigere enn noen gang. Med tette integrasjoner til feltsystem som Mobile Worker eller Speedycraft, flyter data sømløst mellom systemene.  Dette bidrar til at de ansatte i felt får informasjonen de trenger på en effektiv måte, uten ekstra innsats fra prosjektleder. De ansatte registrerer timer, varer, dokumenter, tilleggsordre og bilder til Uni Contracting-modulen fortløpende. På denne måten sikrer man god flyt og oversikt på prosjektet, men også dokumentasjon på arbeidet som er medgått. 

Dokumentene fra SpeedyCraft kan enkelt legges ved ordre/faktura for å dokumentere arbeid for kunde, enten det er sluttrapport eller endringsmelding. 

Om vi har rett i vår hypotese om deres nyttårsforsett vet vi ikke. Det vi vet er at de aller fleste ønsker å bli enda bedre. Gode prosjektleveranser og effektiviserende funksjoner sørger for god kontroll og bedre økonomi. 

Hos oss i Uni Micro har vi et helt team som er klare for å hjelpe dere. Ta kontakt for en uforpliktende samtale 

Vi ønsker dere et godt og effektivt 2021.


Våre eksperter: 


Kenneth Berg Nysveen startet karrieren i Uni Micro i 2016 og har jobbet med prosjektbedrifter siden dag en. Han er utdannet Økonom ved Handelshøyskolen i Trondheim og har selv erfaring med arbeid som tømrer. Kenneth har kundeansvar for prosjektbedrifter i Uni Micro.


Anja Kleiven Sætre jobber i Contracting-teamet i Uni Micro. Hun er fersk som ansatt, men har god erfaring som samarbeidspartner gjennom flere år. Hun har bakgrunn som økonom og har jobbet med salg av systemløsninger for bygg- og anleggsbransjen. Hun brenner for digitalisering og å kunne levere gode løsninger til sluttkunde. 


Lars-Erik Andersen har jobbet i Uni Micro siden 2017. Han er systemkonsulent og spesialist på installasjon av vår programvare Uni Økonomi V3, utfører opplæring og support. I tillegg har han inngående kunnskap om våre 3 parts leverandører sin software, og utfører teknisk bistand i vår integrasjon med disse. 



Se også

Koronaansatt

For oss litt mer erfarne deltagere i arbeidslivet er det vanskelig å se for seg å begynne på et helt nytt arbeidssted uten å kunne møte nye kollegaer, utenom gjennom en skjerm. Det har altså disse fire opplevd, uten at det på noen som helst måte har tatt motivasjonen fra dem. 

Svømmetreneren som ble administrerende direktør. Nå skal han lede selskapet til nye høyder.

Da Kjartan Solvi fikk sin første datter i 2006 bestemte han seg for at nok var nok. Karrieren som svømmetrener krevde for mange reisedøgn, og så hadde han jo faktisk en utdannelse som siviløkonom fra NHH i bagasjen.

Savner du klasseromskursene våre i Uni Økonomi V3?

Kanskje kan dette være løsningen for deg. Vi har laget e-læringskurs hvor du kan kjøpe hele kurset, eller deler av det.