– Kanskje man kan si at min suksess er bygget på latskap?

09.06.2021

Sverre har kanskje ikke det vi forbinder med en tradisjonell bakgrunn for en salgs- og markedsdirektør. Han har utdanning fra befalsskolen og krigsskolen i Luftforsvaret, i tillegg til en bachelor i økonomi fra Høgskolen i Sør-Trøndelag. 

Arbeidserfaringen hans spenner enda bredere enn utdannelsen: Naturlig nok jobbet han i luftforsvaret, og da med samband og kommunikasjon både innen luftvern og mot jagerfly i 338-skvadronen på Ørlandet. 

Derfra bar veien videre til økonomistudier og deltidsjobb som butikkmedarbeider hos kleskjeden Kleins. Under studietiden klarte han naturligvis ikke å la være å legge seg opp i saker og ting. Han gikk i løpet av perioden inn som driftsansvarlig i kjeden, blant annet med ansvar for nettbutikker og drift av kassesystemene. 

Det var først etter dette han begynte karrieren hos oss. I starten som daglig leder i Uni Micro Trondheim, før han ble salgsdirektør i Uni Micro – og nå er han altså salgs- og markedsdirektør. 

– Bakgrunnen min er nokså allsidig og kanskje ikke så veldig vanlig. I tillegg har jeg en innebygget latskap i bunn som gjør at jeg i så godt som alle tilfeller søker mot å finne den enkleste eller mest effektive løsningen, forteller Sverre. 

Med det sagt handler ikke “latskapen” om å la være å gjøre ting eller å snike seg unna. Som han selv sier er han effektiv – også når det kommer til rutineoppgaver.

– Men, i løpet av den oppgaven forsøker jeg å analysere hva det er jeg driver med, og forbanner meg på at jeg ikke skal sitte og gjøre det på denne tungvinte måten en gang til. Veldig ofte, om ikke alltid, finnes det bedre og mer effektive metoder. Så kanskje man kan si at min suksess er bygget på latskap?


Påvirker ledelsesfilosofien

Det er ingen tvil om at utdanningen og karrieren til Sverre har hatt innflytelse på hvordan han er som leder. Ja, for hvordan påvirker bakgrunnen ledelsesfilosofien hans? 

– Helt enkelt handler det om at man må ha autonome team og teamledere som vet hvordan de skal respondere i situasjoner som oppstår. Dette fungerer veldig godt, men ikke over lange perioder. Så er også teamledere forskjellige, og noen har bedre anlegg for autonomitet enn andre. 

I praksis krever dette nokså mye oppfølging, og man må la teamet innføre rutiner som fungerer for akkurat dem. Det er hans oppgave å jobbe med teamlederen, og la han eller hun få lov til å lede teamet sitt. Sverre mener at noe av det vanskeligste her er å klare å la være å undergrave teamlederen. 

– Det handler om tillit. Tillit til at teamlederen klarer å lede teamet innenfor rammene som er satt, og mot et mål vi er enige om. Teamet og teamlederens tillit til at jeg klarer å ordne rammebetingelsene som trengs for å løse oppdraget. Og ikke minst at teamlederen oppnår tillit hos teamet sitt.


Avhengig av regnskapsbyråene 

Ifølge Sverre selger Uni Micro mer enn noen gang, og er mer synlige enn noensinne. Han tror likevel at ingen på salgs- og markedsavdelingen er mette på suksess av den grunn. 

– Det handler ikke om at vi ikke er fornøyde med jobben vi gjør, for det er vi. Men vi ser at potensialet er så enormt stort. Forbedringene vi gjør i samarbeid med de andre avdelingene gir enorme ringvirkninger. 

Noen ganger kan dette samarbeidet rett og slett dreie seg om noe så enkelt – og vanskelig – som å innrømme at Uni Micro sine produkter kanskje ikke er det eneste sanne svaret i absolutt alle tilfeller. 

– Gjennom å involvere Kompetansesenteret i en tidligere fase i salgsarbeidet enn vi gjorde før, klarer vi å stoppe saker som ville blitt enorme tidssluk. Det er jo viktig for oss å huske at når vi har gjort et salg, skal veldig ofte noen andre føre skipet i havn. Og er de opptatt med et havari langt til sjøs, blir det flaskehals i innseilingen, smiler Sverre. 

Han legger til at de er helt prisgitt dette samspillet, og det er fokuset her som gjør at de lykkes. Og det gjelder ikke kun avdelingen hans, men hele Uni Micro.

– Skal vi klare veksten vi ønsker på Uni Economy er vi dønn avhengige av at regnskapsbyråene adopterer våre ideer, og at vi klarer å skape et forretningsgrunnlag for dem. Der bistår vi med verktøyene, men det er de som gjør jobben. 

Og Uni Micro må ha gjort noe riktig, for hittil i år har de hatt en vekst på 25 prosent. 

– Jeg må også si at regnskapsbyråene kjemper med nebb og klør for kundene sine. De yter en helt vanvittig service, og det tror jeg ikke nødvendigvis at kundene av byråene vet – det ligger mye jobb og kompetanse bak disse tallene.


Suksessen Softrig

Når vi snakker om bredden i produktporteføljen til Uni Micro etter hvert har fått, er det vanskelig å komme utenom SoftRig og potensialet som ligger her. 

– Vi forsøkte først å forklare begrepet Headless ERP både internt og til markedet, men skjønte at her trenger vi en totempæl. Altså et navn. Med SoftRig traff vi så godt at du nesten kan se for deg Unianerne, altså Uni Micro-ansatte, ligge langflate. Dette samlet de som jobbet med dette, og gjorde konseptet ufattelig mye lettere å forklare for markedet. 

Så mye lettere ble det, at det nå i dag er vanskelig å se for seg at for to år siden var SoftRig et fullstendig abstrakt begrep. Nå står blant annet DNB og SpareBank 1 på kundelisten. 

– Her må det sies at vi har noen fantastiske utviklere i Uni Micro. Uten å dra frem enkeltpersoner er det noen av dem som til stadighet imponerer. Ikke bare med kunnskap, men også med spirit. Problemer skal man til bunns i og utfordringer skal løses!


Riktig system til riktig kunde

Det gode samarbeidet mellom avdelinger, team og ansatte i Uni Micro er en stor del av årsaken til at de har kommet dit de er i dag – en av Norges fremste leverandører av teknologi og programvare for økonomi- og regnskapstjenester. Men hva vil fokuset være fremover?

– Det vil være å fortsette å lykkes på de frontene vi kjemper i dag, med SoftRig og systemene som er bygget på det. I tillegg skal Uni Økonomi V3 videreføres, og kundene som bruker dette skal oppleve at de blir ivaretatt på en veldig god måte. Målet er å koble riktig kunde til riktig system, og med det sørge for at vi lykkes med å gi den beste kundereisen. 

– Frontene og kundene i dag er på det norske markedet. Hvor går veien videre herfra for Uni Micro?

– Av natur sikter vi nok ikke på verdensherredømme, men det burde vi kanskje?







Se også

En god uke igjen til årets høydepunkt!

Det er litt over en uke til årets store høydepunkt — byråkonferansen 2021! Vi hører med administrerende direktør Kjartan Solvi og salg- og markedsdirektør Sverre Senneset hva de tenker om det vi har i vente. 

Vår felles plattform gjør regnskapsførerne mer effektive – og kan gi flere kunder

De skybaserte økonomisystemene bygget på plattformen SoftRig har i løpet av kort tid nærmest snudd regnskapsbransjen på hodet. Vi har tatt en prat med produktsjef Jon Terje Aksland om hvordan det har gjort regnskapsførernes hverdag enklere – og om fremtiden han skal snakke om på Byråkonferansen. 

– Uni Economy er laget med regnskapsbyråene i fokus

Når målet ditt er å utvikle og forbedre det beste skybaserte regnskapssystemet slik at det dekker både dagens og fremtidens behov, hjelper det å ha en fortid i både bank og regnskapsbyrå.