Jula varer ikke helt til påske!

Uansett hvilken bransje du opererer i eller hvilke produkter du selger i nettbutikken din, er det avgjørende å holde sidene dine oppdaterte og vise kunder og potensielle kunder at det stadig skjer noe nytt!

Hvor ofte dette er, vil avhenge av bransje og hvilke produkter du selger. Men når for eksempel julen er ferdig, skal ikke nisser og julekuler være det første kunder møter i nettbutikken din. Det er selvfølgelig OK å kjøre en tilbuds-kampanje på julevarer i januar, men så må man komme videre, nytt år – nye muligheter, osv.

Det samme vil også gjelde dersom siste artikkel under «nyheter» er 8-10 måneder gammel, da er det ikke noen nyhet lengre. Dersom det er vanskelig å produsere flere artikler, kan man alternativt kalle menypunktet noe annet.

Det å bruke årstidene og merkedager aktivt igjennom året til å legge ut nye bannere, artikler og produkter og kampanjer på sidene dine, er ofte avgjørende for om kundene synes det er interessert å besøke nettbutikken din. Endringer og oppdateringer, helst med linking til produkter og andre artikler bidrar selvfølgelig også til stadig bedre søkemotoroptimalisering.

  • Bruk årstidene til å holde nettsidene dine mer dynamiske (snøbilder når det er vinter, gule farger når det er påske, sol og feriebilder på sommeren, høstfarger på høsten, osv)

  • Bruk merkedagene til å annonsere spesielle tilbud og kampanjer (morsdag, «valentines day», farsdag, «black Friday», osv)

  • Ha et plan for regelmessig oppdatering av innhold på nettsidene, for eksempel en ny artikkel på sidene dine en gang i måneden, fortell om et produkt, en nyhet, omtale av et produkt fra en annen side, fortell om ansatte, en happening, etc. Dette er også noe som kan inngå i nyhetsbrevene du sender til kundene dine. 

  • Legg også inn internlinker i artiklene dine, som linker til andre sider i nettbutikken din. Unngå å bruke lenker på «les mer», men bruk relevante ord som hjelper brukeren å navigere i innhold på sidene dine.

suksess er ikke tilfeldig

De som jobber aktivt med sidene sine er de som opplever best konvertering – det er nok slik med det meste – ingenting kommer av seg selv! Og dette er ikke en jobb som gjøres èn gang, men det er løpende arbeid, en høy rangering i Google i dag betyr nødvendigvis ikke det neste måned.

Her kan du lese artikkelen om hvordan analyseverktøy kan brukes for å bedre innholdet på din nettside eller nettbutikk.

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×