Jeg ser ingen grunn til å bytte når alt fungerer så bra

07.10.2022

Vossasylv Jakob Rongve AS er en tradisjonsrik familiebedrift, og som de selv sier er de “stolte produsentar av framifrå bunadsølv”. De ble etablert i 1976, og kan med andre ord snart feire hele 46 år. 

– Det var faren min som startet Vossasylv, og jeg kom inn i 1996 og tok over som dagleg leiar i 2002, forteller Anne Kristin Rongve – som er andre generasjon og dermed viderefører tradisjonen.

 


Anne Kristin Rongve, Daglig leder


– Vi er seks ansatte, og fire av oss er gullsmeder. All produksjon foregår i våre egne lokaler, og vi er en fin og stabil gjeng. 

Kanskje du har bunad selv? Som du da sikkert har lagt merke til på 17. mai og andre dager vi tar på oss vårt fineste tøy, blir bunader stadig mer ettertraktet. 

– Bunader har alltid vært populært, og spesielt kvinnebunader er vanlig de fleste steder. I de siste årene har herrebunader økt jevnt og trutt, og da særlig i byene. 

Når salget av bunader stiger, øker salget av bunadssølv. Og da gjelder det å ha en nettbutikk som er enkel å bruke og alltid fungerer – både for Vossasylv, forhandlere og privatkunder.


Revisoren anbefalte Uni Micro

La oss skru tiden tilbake til 1999. Charlotte Nilsson fra Sverige vinner Eurovision Song Contest, Ole Gunnar Solskjær scorer vinnermålet for Manchester United i mesterligafinalen, og på kino ble vi skremt av The Sixth Sense. Dette var også året da Vossasylv tok kontakt med Uni Micro første gang.

– Det var revisoren vår som anbefalte Uni Micro fordi hun brukte dem selv, og det første bekjentskapet vårt var Uni Økonomi Classic. Så gikk vi over til Uni Økonomi V3 som vi fremdeles bruker. Der startet vi med modulen Faktura, og så la vi til Regnskap og Lønn etter hvert, sier Anne Kristin. 

På denne tiden leverte Vossasylv stort sett direkte til forhandlere. Årene gikk, og litt etter litt begynte de å få spørsmål fra private, og ideen om å lansere nettbutikk dukket opp. Som sagt, så gjort – høsten 2020 så nettbutikken til Vossasylv dagens lys. 

– Vi hadde tenkt på det en stund, og så kom koronaen som ga oss mer tid til å vurdere. Den gjorde at nettbutikk ble mer aktuelt, og det var den som gjorde at vi fikk satt i gang prosessen. Da var det naturlig å kontakte Uni Micro Web siden vi visste de hadde en nettbutikkløsning, men vi sjekket og forhørte oss med andre leverandører også. Det som ble avgjørende var at Uni Nettbutikk gjør det enkelt for oss, fordi den snakker sømløst sammen med Uni Økonomi V3 – så det er et valg vi ikke har angret på. 


En brukervennlig nettbutikk

Underveis ble det noen timer på telefonen med Uni Micro Web, og Anne Kristin fikk god kontakt med og mye hjelp av Kamilla Nygård da nettbutikken skulle settes opp. 

– Det var en fin prosess helt til alt var klart, og vi fikk god support og oppfølging. 

Og siden da har nettbutikken vært åpen døgnet rundt for både forhandlere og privatkunder.

– Den har fungert veldig bra, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger. Uni Micro Web er fremdeles raske på support, og når vi tar kontakt fikser de opp for oss. Forhandlerne kan logge seg inn og bestille direkte i nettbutikken, og på bakgrunn av ønsker fra dem har vi fått lagt inn en Hurtigkjøp-modul. Den gjør det raskere og enklere for våre innloggede B2B-kunder å handle produkter, og det sparer dem for tid.

Anne Kristin nevnte også tidligere at Uni Økonomi V3 og Uni Nettbutikk fungerer sømløst sammen, men hva legger hun i “sømløst” – hvilke arbeidsoppgaver blir forenklet i hverdagen?

– Vi får ordre rett inn i fakturamodulen, og det er enkelt og tidsbesparende for oss. Samtidig blir det mindre feilkilder, og det er bare å plukke varene, pakke og sende. I tillegg kommer priser og alt riktig opp i nettbutikken, vi trenger ikke å bruke tid på å besvare telefoner og overføring til faktura går automatisk. Det er ett tastetrykk, og så er fakturaen klar. Ved innbetaling av faktura er det OCR-tolk som leser og registrerer at den er betalt, og kobler den automatisk til rett kunde. Til sammen gjør dette at arbeidsdagen vår blir mer effektiv.


Enkel betaling – enkel navigering

Nettbutikken til Vossasylv har tatt i bruk Klarna og Vipps som betalingsløsninger, og spesielt sistnevnte gir store fordeler – både for dem og kundene.

– Siden du allerede har identifisert deg gjennom BankID, slipper du å gå gjennom hele registreringsprosessen med brukernavn, passord og tasting av kortnummer når du kjøper noe. Det gjør kjøpet enklere og mer effektivt, og det liker kundene våre.  

Også Tonje Naas, som er digital rådgiver og prosjektleder i Uni Micro Web, forteller at Vipps i nettbutikken gir mange fordeler.



Tonje Naas, Digital Rådgiver - Uni Micro Web


– Vi ser at så lenge kjøpet kan gjennomføres fra sofaen med mobilen, som du kan med Vipps, gir det mindre frafall og høyere konvertering i nettbutikken. Bare det å måtte reise seg for å hente kortet kan stoppe mange fra å kjøpe, eller gå til konkurrenten din. Så å ha Vipps i nettbutikken er absolutt en fordel.

I tillegg til alt som er nevnt, er det en ting til som bør trekkes frem av det Uni Micro Web har gjort for nettbutikken til Vossasylv. Da de skulle kategorisere varene, kom de nemlig på noe genialt gjennom å bruke en modul som heter Filternavigering.

– Uansett om du skal ha søljer, brosjer, spenner, belter eller noe annet, har vi gjort det slik at når du er på sidene kan du velge hvilken bunadstype du skal ha tilbehør til. Da får du opp alt som passer til bunaden din, og det gjør det enkelt for deg å finne akkurat det du trenger. 


Flinke folk

Alt i alt – Anne Kristin og Vossasylv er svært fornøyd med det Uni Micro leverer av programmer og løsninger. Men er det noe hun setter ekstra stor pris på?

– Vi har vært fornøyd fra dag én, men skal jeg trekke frem noe må det nok være support. Når vi tar kontakt får vi raskt svar, uansett om det er via fjernsupport eller på mail. Det fungerer veldig fint og de har mange dyktige folk.

– Og Vossasylvs kunder er fornøyd med nettbutikken?

– Ja, det er de. Privatkundene synes det er en fin butikk med fine bilder, og selvsagt at den er enkel på bruke. Det samme sier forhandlerne, som spesielt trekker frem Hurtigkjøp. 

– Så dere kommer ikke til å bytte ut hverken Uni Økonomi V3 eller Uni Nettbutikk?

– Nei, det gjør vi ikke. Jeg ser ingen grunn til å bytte når alt fungerer så bra.



Se også

Hvordan bli synlig på nett?

SEO og innholdsoptimalisering er en viktig del av jobben med å drive en nettbutikk. Og dette er en jobb som bør utføres kontinuerlig for at man skal oppnå ønsket effekt med tanke på synlighet og ranking hos søkemotorene. I tillegg må det også jobbes kontinuerlig med å drive trafikk inn til nettbutikken. 

Vi tar pulsen på Uni Micro Web sin utviklingsavdeling med Anders Tornes i spissen

Anders Tornes har jobbet hos oss siden 2005 og sitter på 12 års erfaring som systemutvikler. Han leder et team på totalt 10 utviklere. Anders har vært med på en spennende og teknologisk reise med webutvikling i hovedfokus, og her får vi et innblikk i hva utviklingsavdelingen skal jobbe med i tiden fremover. 

Høsten er en god salgsperiode for din nettbutikk, grip sjansen!

Her kommer noen enkle tips og råd fra oss i Uni Micro Web.Høsten og vinterhalvåret er generelt en svært god og lønnsom periode for dere som driver nettbutikk, men det krever også at dere er godt forberedt og har lagt en plan for de ulike salgsperiodene som kommer. En av de store salgsdagene før jul er «Black Friday» som går av stabelen 24. november.