I lomma på håndverkerne

19.04.2022

– Det må være enkelt, ellers blir det for komplisert for snekkeren som skal stå ute i vær og vind. Vi er på en måte Uni Micros forlengende arm ut i felt, sier daglig leder Stig M. Bredvei.

Se for deg at du er akkurat det – en snekker med en egen, liten bedrift. Du har kanskje allerede flere roller som både arbeidsgiver, håndverker, prosjektleder, byggherre, HMS-ansvarlig og kanskje mer til. Så står du der svett og fin en fredag ettermiddag etter endt uke og fullført prosjekt. Du grøsser av tanken på å sette deg ned med noe som helst form for papirarbeid, regnskap eller registrering og har mest lyst på noe mat og å slappe av. Hvor mye deiligere hadde det ikke vært å bare trykke på noen knapper på mobilen og se at prosjektet gikk i pluss, for så å svinge innom butikk for å kjøpe fredagsmiddagen, vel vitende om at alle timene og utleggene i prosjektet allerede er registrert, kjørebok oppdatert, avvik fulgt opp og fakturaer sendt?


– Må være enkelt



Problemstillingen er godt kjent for Stig M. Bredvei, daglig leder i Mobile Worker. Tidligere har han jobbet med bemanning i bygg- og anleggsbransjen. Nå jobber han og teamet i Mobile Worker med å gjøre hverdagen enklere for håndverkere i små og mellomstore bedrifter.

– Vi driver med programvare for små- og mellomstore bedrifter innenfor byggebransjen. Det går på timeregistrering, vareforbruk, ressursplanlegging, kort sagt ting som skjer i felten på en byggeplass. Det er viktig at det må være enkelt. Det er mange bedrifter som har ett system for timeregistrering, et annet system for kjøring, et tredje system for avvik og så videre. Vi har samlet alt i en enkelt app som gjør at håndverkerne har alt de trenger på én plass, sier Bredvei.

I tillegg til å kunne følge med på timer, vareforbruk og utlegg kan du også overføre kilometer og bompengeutgifter fra kjøreboka rett inn prosjektregnskapet. Du kan også følge opp avvik gjennom sjekklister og kvalitetssikring samt HMS i samme app.


Sømløs flyt av data

Nå har Mobile Worker gått sammen med Uni Micro for å skape en sømløs mobil flyt av data fra byggeplassen og inn i regnskapssystemet. Håndverkeren kan se prosjektregnskapet i sanntid og sende faktura fra mobilen i Mobile Worker. Så går resten automatisk i Uni-systemet.

– Håndverkeren fanger dataene på sin mobil og får det direkte inn i økonomisystemet, enten det er arbeid, kjøring eller alle kostnader som måtte oppstå. Så er timeregistreringen også koblet opp mot lønnssystemet, så det danner et grunnlag for lønn, sier Bredvei.

Selv om veldig mange håndverksbedrifter etter hvert har blitt like vant til å bruke mobilen som hammer og sag, er det likevel litt å gå på for noen.

– Veldig mange håndverkere bruker kanskje en regnskapsfører som sitter med Uni Economy på vegne av kunden. Så kan det være at både timer, materialforbruk og annet kommer inn til regnskapsfører på en eller annen måte, enten som datafiler eller i verste fall som kvitteringer i en plastpose.

Bredvei mener mange bedrifter ikke bare sparer tid, men til og med kan tjene penger på å ta i bruk løsningen.

– Det vi ser, er at de mindre bedriftene ikke er så flinke til å ta betalt for ekstraarbeid på stedet. Nå kan du bruke mobilen til å registrere det. La oss si at du er en maler med fastpris. Så kommer du ut på byggeplassen, og det er masse som ikke er klart. Gipsplater mangler etc. Da kan du dokumentere dette med mobilen, sier Bredvei.


– God integrasjon er viktig

– Hvordan kom ideen?

– Ideen har egentlig utviklet seg litt over tid. Det at du har en god integrasjon mellom feltsystemet og regnskapssystemet, er viktig. Det må være enkelt for håndverkeren. Vi har kommet så langt innen teknologi at det må være like enkelt å sende ut en faktura fra mobilen som å overføre med Vipps. Vi er i en tidsalder der ting blir enklere, og innen denne bransjen har det ikke skjedd så mye, sier Bredvei.

– Hva er den store styrken til Mobile Worker?

– Alt er prosjektorientert og skreddersydd for anleggsbransjen. Alle modulene snakker sammen, og man har alt man trenger, i én app. Du får et eget dashboard der du har en oversikt over prosjektet. Tidligere visste man det gjerne for seint hvis prosjektet gikk i minus. Man fikk gjerne ut prosjektregnskapet noen uker etter ferdig utført jobb. Nå kan du følge med i sanntid.


Lang felles historie

I likhet med Uni Micro stammer Mobile Worker også opprinnelig fra Nordhordaland og Modalen. Samarbeidet startet allerede for 26 år siden, da Uni Micro trengte et timeregistreringssystem for Windows-plattformen. Firmaene har også vært deleier hos hverandre fram til for tre år siden, da Devinco AS ble majoritetseier i Mobile Worker AS.

– Etter hvert har vi begge vokst ut av Modalen, men det har alltid vært tett bånd mellom selskapene, sier Bredvei, som selv kom inn som daglig leder for to og et halvt år siden.

Han forteller at Mobile Worker hele veien har konsentrert seg om håndverkere. Og sånn blir det framover også.

– Det er en stor bransje med veldig mange små og mellomstore bedrifter. Der har vi sett et behov for å spisse oss inn. Skal du bli god, er du nødt til å ha fokus på gitte bransjer, avrunder han.

Mer om Mobile Worker og løsningen. 



Se også

Hvordan bli synlig på nett?

SEO og innholdsoptimalisering er en viktig del av jobben med å drive en nettbutikk. Og dette er en jobb som bør utføres kontinuerlig for at man skal oppnå ønsket effekt med tanke på synlighet og ranking hos søkemotorene. I tillegg må det også jobbes kontinuerlig med å drive trafikk inn til nettbutikken. 

Vi tar pulsen på Uni Micro Web sin utviklingsavdeling med Anders Tornes i spissen

Anders Tornes har jobbet hos oss siden 2005 og sitter på 12 års erfaring som systemutvikler. Han leder et team på totalt 10 utviklere. Anders har vært med på en spennende og teknologisk reise med webutvikling i hovedfokus, og her får vi et innblikk i hva utviklingsavdelingen skal jobbe med i tiden fremover. 

Høsten er en god salgsperiode for din nettbutikk, grip sjansen!

Her kommer noen enkle tips og råd fra oss i Uni Micro Web.Høsten og vinterhalvåret er generelt en svært god og lønnsom periode for dere som driver nettbutikk, men det krever også at dere er godt forberedt og har lagt en plan for de ulike salgsperiodene som kommer. En av de store salgsdagene før jul er «Black Friday» som går av stabelen 24. november.