Meny

Hvorfor er økt samhandling mellom regnskapsbyrået ditt og kundene deres viktigere enn noensinne?

01.04.2016

For kundene dine er det viktig å ha et effektivt regnskapsbyrå i ryggen. Det handler om å spare tid og kostnader, få gode råd og dermed få mer ut av hverdagen både for deg selv og kundene dine. Har du verktøyet og løsningene som skal til for at dere skal være det effektive regnskapsbyrået kundene dine krever?

 

La oss slå det fast først som sist: Økt samhandling er essensielt for begge parter. Den viktigste årsaken er at både byrå og kunde ønsker å bruke minst mulig unødvendig tid, sier avdelingsleder for Uni Micro i Trondheim, Sverre Senneset.

 

- I tillegg er det viktig for byråene å kunne tilby kundene sine gode verktøy slik at de får mulighet til å strukturere og forenkle hverdagen. Noe så enkelt som å gi dem en epostadresse for innsending av elektronisk kommunikasjon er et godt eksempel. Denne adressen kan med fordel også gis til kundens leverandører, slik at fakturaen går direkte til byrået for behandling.

 

Samhandling gir bedre beslutninger

Tidligere utførte regnskapsbyråene langt på vei assistentoppgaver for kundene sine: Fysiske bilag ble levert mer eller mindre ryddig i permer og poser, for så å bli ryddet opp i og ført av byrået. Dette er det stadig flere som slutter med, takket være digital samhandling som effektiviserer den daglige driften.

- Nå kan byrået ditt heller bruke tiden på andre ting, som å fokusere på samarbeid med kundene. Dere kan yte tjenester de kan abonnere på, som rådgivning og skytjenester. Det setter kundene dine i stand til å ta bedre beslutninger fordi de hele tiden vil være oppdatert.

 

Sverre er også klar på hva som skjer hvis regnskapsbyrået ditt ikke har samhandlingen på plass.

- Prosesser vil ta alt for lang tid, kundene dine får et dårligere beslutningsgrunnlag og det blir forsinkelser fordi dere ikke yter gode nok tjenester. Uten effektive rutiner og digital samhandling vil kundene dine få regnskapet en til to måneder etter at det kunne vært klart, og da får de ikke riktig verktøy til å styre bedriften sin. De får vite hvordan det gikk, ikke hvordan det går.

 

Få hjelp av systemleverandøren din

- Hvilke gevinster kan kundene få hvis den digitale samhandlingen er på plass?

 

- De tre viktigste er at det er kostnadsbesparende, tidsbesparende og gir bedre kontroll. Regnskapsbyråer må forstå at kundene har helt andre behov nå enn de hadde for bare fem år siden. Nye ledere i næringslivet har aldri levd uten internett, så de forventer at regnskapsbyrået oppfyller kravene deres til å være online til enhver tid, og at de med kun få tastetrykk får vite alt de ønsker og trenger for å ta gode avgjørelser.

 

Nettopp det å tilgjengeliggjøre data på nett er noe regnskapsbyrået ditt bør tilfredsstille overfor kundene. Det er intet krav om at dere som byrå skal være eksperter på IT, dere skal være eksperter på regnskap, faktura og lønn. Så om dere ikke har den digitale samhandlingen på plass, tilstrekkelig kompetanse på rådgivning innen IT og vet hvilke løsninger som finnes for kundene deres, har Sverre et godt tips om hvem som kan bidra med det dere ikke klarer selv:

- Det første skrittet er å avdekke behovet til kundene dine. Dette er noe du med fordel kan involvere systemleverandøren din i. På den måten kan byrået sammen med kunden vurdere forslagene og fungere som en rådgiver i valg av løsning.

 

Og det er lite som skal til for at regnskapsbyrået ditt har en effektiv samhandlingsløsning med kundene deres på plass.

- Det du MÅ ha er mulighet til fakturamottak med attestering, og tilby webfakturering. Det du BØR ha er mulighet for ordrebehandling, tilbud, registrering av innbetalinger, purrerutiner og enkel regnskapsføring på nett. I tillegg kan det blant annet for entreprenørbedrifter være smart med verktøy for prosjektstyring og timeregistrering.

 

Fremtidens regnskapsbyrå

Regnskapsbyrået ditt må på et tidspunkt vise hvordan dere ønsker å ta imot fremtiden. Ifølge Sverre vil noen overleve på gamle systemer, men det gjelder ikke alle.

 

- Byråene må i større grad enn tidligere selge inn seg selv og tjenestene de tilbyr, og de bør involvere systemleverandøren i dette.

 

- Jo mer byrået ditt klarer å selge inn av tjenester, desto mer helhetlig blir løsningen for kundene. Og jo bedre løsning kundene deres får, desto mer tjener byrået ditt.

 

Hva kjennetegner et moderne regnskapsbyrå?

Byrået ditt må ha gode løsninger på plass for å tilfredsstille kravene fra kundene dine.

Dette er hva de ønsker:

  • Tilgang på oppdatert informasjon uansett når og hvor de er
  • Gode rapporteringsmuligheter
  • Å kunne velge å gjøre mer av jobben selv
  • Løsninger som gjør at dere kan være fakturamottak for kundene
  • Effektive og brukervennlige løsninger som holder kundenes kostnader til regnskapsføring lave
  • Et byrå som kan bistå kundene i valg knyttet til sin økonomiske situasjon

Uni Micro har løsningene som gjør at byrået ditt kan tilfredsstille disse kravene - både i dag og i årene fremover.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: