Hvordan bli synlig på nett?

20.03.2017

Innholdsoptimalisering

 

Tydelig produktinformasjon

I starten er det viktigst å fokusere på tydelig produktinformasjon. Som varenavn, ingress og selve produktbeskrivelsen. Få frem informasjon om varens kvalitet, pris, tilgjengelige størrelser og tilbehør. I tillegg må må man bruke innbydende bilder.

 

"En nettbutikk blir aldri bedre enn bildene som er tilgjengelig."  

 

Les mer om bilder og bildebruk

 

Gode beskrivelser til varegruppene

Det kan være vel så viktig å oppnå god synlighet på denne informasjonen, da besøkende ofte søker like mye etter varegruppe/kategori-begrep, som direkte på produktinformasjon. 

 

De viktige landingssidene

Lag egne sider som har fullt fokus på å beskrive et bestemt tema / søkebegrep. Ved å rendyrke hovedtemaet i gode artikler, så vil søkemotorene (Google) kunne bidra til at omtalte temaer blir høyt prioritert i søk (organisk / gratis). På slike sider er det veldig viktig med tydelige Call-To-Action (Knapp eller URL eller skjema). Dette for å lede den besøkende til neste steg. Hva som er neste steg, det varierer. Kanskje ønsker man å lede den besøkende til en varegruppe, et bestemt produkt, eller få den besøkende til å fylle ut et skjema. 

 

Lag din egen blogg

Alle nettbutikk-malene våre inneholder en Aktuelt/Nyhet-seksjon – hvor det er mulig å publisere redaksjonelt innhold i form av nyheter, produktnyheter, leverandør-nyheter, trender, etc. Litt slik som skissert under landingssider-seksjonen. Via en slik seksjon i nettbutikken, så kan man skrive gode redaksjonelle artikler som rendyrker emner/temaer man ønsker å oppnå økt synlighet på. Tydelige Call-To-Action (Knapper / URL / Skjema) er også viktig her. 

  

Alle nevnte tema ovenfor vil kunne bidra til økt synlighet og økt søkerank for ditt nettsted. En annen viktig faktor som også spiller inn er trafikkmengden på de ulike sidene. Økt trafikk / sidebesøk vil føre til at søkemotorene vil rangere ditt nettsted enda bedre i organisk søk. Derfor er det viktig at man også jobber aktivt med å drive inn trafikk til de sidene som er viktigst, slik at nettopp disse sidene oppnår best mulig synlighet.

 

Trafikkinndrivere

 

Nyhetsbrev

Når man har produsert en god Aktuelt-artikkel (redaksjonelt innhold), eller har laget en god landingsside for en ny produktserie, et nytt produktmerke – så kan man benytte nyhetsbrev til å spre dette budskapet hos tilgjengelige nyhetsbrev-mottakere. Økt trafikk fra nyhetsbrev-mottakerne vil ikke bare føre til at søkemotorene gir økt synlighet. En mer direkte effekt vil også være at man oppnår mer salg og økt konvertering basert på denne aktiviteten.

 

Betalt annonsering 

Betalt annonsering kan være Google Adwords, Facebook, Google Shopping og Re-targeting. Parallelt med optimalisering av nettsideinnhold, kan man bruke ulike former for betalt annonsering. Dette gjøres oftest med den hensikt at man ønsker å høyne konvertering i form av salg eller kontakt innen de produkt- og tjeneste områdene man velgere å promotere.

 

Økt trafikk fra betalt annonsering vil også kunne stimulere til økt trafikk fra organisk søk – siden økt trafikk generelt vil bidra til at innhold vektes høyere og får bedre rangering hos søkemotorene (Google).

 

Sosiale medier 

De viktigste sosiale medier er Facebook, Instagram, SnapChat og Linkedin. Som vi har pekt på i nyhetsbrev-avsnittet, så kan sosiale medier også benyttes til å drive inn trafikk og sørge for mersalg i nettbutikken. Når nettbutikken allerede er i besittelse av godt innhold, så kan dette enkelt deles via de ulike sosiale kanalene. Og resultatene man kan oppnå, er som i nyhetsbrev-tilfellet: 

  • Økt synlighet i søkemotorene grunnet økt trafikk
  • Økt konvertering og mer salg 

 

Til slutt

Det handler ikke ene og alene om å optimalisere innholdet i nettbutikken. Parallelt må det jobbes aktivt med å drive inn trafikk til ønskede temasider og landingssider. Og kanskje det aller viktigste, er at man hele tiden bruker et statistikkverktøy som for eksempel Google Analytics til å måle effekten av det arbeidet og de tiltakene som det til daglig jobbes med. Basert på statistikken man henter ut, så kan man lettere fokusere på de tingene som fungerer best, samt at man lettere kan "se" hvilke temaer som behøver mest fokus.

 

"Å drive en nettbutikk uten et godt statistikkverktøy, er som å gå til nordpolen uten kart." 

 

 

Hele denne artikkelen er opprinnelig publisert på vårt kundesenter.  


Se også

– Det er supert å jobbe sammen på den måten som vi gjør

At far og datter velger samme yrkesvei, er ikke så uvanlig. Det som ikke er fullt så vanlig, er at de ofte treffes i jobbsammenheng. Vi i Uni Micro er svært glade for at vår egen Anja og faren Jan Tore i Contracting Works samarbeider så godt – både hjemme og på jobb. Men hvordan startet det hele? Og hvordan blir slektskapet avslørt i møter?

Uni Julekalender

Julen handler om å gi (og få) :) Denne adventen har vi laget 24 små julenøtter med premier hver dag, og en fantastisk premie på julaften til en verdi av 14’000 kr! Svar riktig på julenøttene og vær med i trekningen. Vi koste oss veldig med å lage dette, vi håper dere koser dere likeså mye med å delta! Forhåndsregistrer deg og bli påminnet julekalenderen. Det er superenkelt å delta. 

Ny julekalender: Vinn middag på restauranten Under!

I desember deler Uni Micro ut premier hver dag i en splitter ny julekalender. – Vi hadde lyst til å gjøre noe gøy for kundene våre, sier teamleder for ettermarked i Uni Micro, Stian Søvdsnes Knudsen (26).