Forenkler styrearbeidet med «Bård»

09.11.2021

I Haugesund sitter tre spente systemutviklere med et nytt produkt som akkurat har truffet markedet: det digitale styreverktøyet Bård. 

– Vi har hatt en pilotfase siden begynnelsen av sommeren og har begynt å selge produktet de siste ukene. Vi har begynt å teste ut markedsføring på sosiale medier og har allerede fått kunder fra Kristiansand i sør til Senja i nord. Vi er fornøyd etter første måned på markedet, sier gründer og systemutvikler Kjetil Ek i Restack Software.

Bård samler all dokumentasjon på ett sted, er koblet opp mot økonomisystemet og gir styret full oversikt i sanntid med brukervennlige menyer. I tillegg hjelper roboten til med de formelle dokumentene som trengs, enten det er innkalling til møter eller å lage protokoller fra styremøter og generalforsamling.


Bård gjør den kjedelige jobben

– Navnet Bård er en kombinasjon av de engelske ordene for «å kjede seg» og «styre», bare litt fornorsket i staveformen. Vi tar oss av den kjedelige delen av styrearbeidet, så styret kan diskutere interessante saker og ta gode beslutninger, oppsummerer Ek.

Med Bård er det slutt på sektordiagrammer laget i Excel, e-poster på avveie og dokumenter som ikke når fram til styrerommet. 

– Bård tar seg av alt av innkallinger og protokoller, som kanskje er det kjedeligste ordet folk kjenner til i styresammenheng, og lager rapporter. Vi drar inn mye av lovverket også, med forslag til formuleringer og tekster, og rådgivning underveis i styrearbeidet. Møtene og andre dokumenter signeres elektronisk med BankID inne i Bård.

– Vi har et mål om at man skal slippe å bruke printer i styrearbeidet!

– Finnes det noen lignende tjenester der ute?

– Ikke som vi ville bruke, i hvert fall. Den største konkurrenten vår er nok Word, Outlook og Excel. Det var det vi brukte da vi startet også, der vi googlet og fant en mal på nettet og håpet at den fortsatt var gyldig i forhold til regelverket. Vi tror bedrifter som bruker Bård, både vil spare tid og penger – i tillegg til å få bedre kontroll.


Samarbeider med Uni Micro

Kjetil Ek har en fortid som systemutvikler i Uni Micro og har økonomibakgrunn fra drift av egne firmaer samt handelshøgskolen. 

– Jeg har alltid vært opptatt av å gjøre ting effektivt. Som systemutvikler ser jeg alltid etter muligheter for å automatisere kjedelige oppgaver, smiler han.

Både han og de andre gründerne, Andreas Nygaard og Stian Tønnesen, kjenner godt til hvor kjedelig styrearbeid kan være. De ble derfor inspirert til å lage et moderne verktøy som gjør jobben enklere og smartere.

– Vi har for så vidt vært gründere flere ganger tidligere, men mest innenfor konsulentvirksomhet. Vi jobbet sammen tidligere i et konsulentfirma i Haugesund. Nå hadde vi lyst til å starte på nytt og bygge opp noe fra grunnen av der vi kunne skape verdi for flere kunder med smartere løsninger, sier Ek.

Uni Micro eier 25 prosent av aksjene, og daglig leder Kjartan Brurås Solvi i Uni Micro er styreleder i Restack Software. Det har betydd mye med den støtten i oppstarten, mener Ek.

– Det gir trygghet i form av kompetanse og tilgang på et distribusjonsnettverk. Det er en stor styrke.


Snakker med flere økonomisystemer

Styreverktøyet Bård er integrert med økonomisystemene til Uni Micro, men også DNB Regnskap, SpareBank 1 Regnskap, Fiken, PowerOffice og Visma eAccounting. 

– Vi har lagt godt til rette for regnskapsbyråer og har gått aktivt til verks for å gjøre jobben enklere for dem også når det gjelder styrearbeid. Vi har som mål at Bård skal bli et verktøy som regnskapsbyråene tar i bruk for å hjelpe kundene sine både med styrearbeid, men også for å gjøre viktige nøkkeltall mer tilgjengelig, sier Ek.

Bård er først og fremst utviklet med tanke på aksjeselskaper i små og mellomstore bedrifter, men løsningen har også falt i smak hos blant annet idrettslag.

– Det er spennende å se hvem vi treffer i markedet. Vi ser allerede at det er mange idrettslag som er interessert. Der kan vi forenkle jobben til dem som er i den daglige ledelsen av idrettslaget, og dem som sitter i de forskjellige idrettsstyrene, sier Ek.

Han sier også at de allerede har konsernbedrifter med flere datterselskaper på kundelisten. 

– Konsernledelsen kan da raskt få oversikt og bedre kontroll over situasjonen i for eksempel ti datterselskaper, koordinere saksbehandlingen og spare tid.


– Truffet bra på økonomibiten

– Hva er dere mest fornøyd med så langt?

– Det er gøy å få tilbakemeldinger fra brukerne om at vi har truffet bra på økonomidelen i løsningen. Det er et tydelig behov for å hjelpe styrer med økonomihåndtering, og å gi styret økonomirapporter på en forståelig måte. Vi tilbyr blant annet et prognoseverktøy for hvordan banksaldoen vil se ut framover i tid, sier Ek.

Han er også godt fornøyd med hvor enkelt det har blitt å ta i bruk Bård.

– Du kan opprette en gratis konto og komme i gang med Bård på noen minutter. Informasjon om selskapet, styret og aksjonærer hentes automatisk fra offentlige registre, og regnskapssystemet kobler du til selv med få klikk. Vi har lagt til nye integrasjoner nesten hver uke siden sommeren.

– Dere kan med andre ord snu dere raskt hvis dere får ønsker fra kunder?

– Ja, det føler vi at vi har fått vist også, at vi på kort tid har fått tilpasset løsninger til for eksempel idrettslag eller konserner.

– Det er slutt på å lage manuelle kakediagrammer for ti bedrifter før de skal ha styremøter?

– Det tar tid, ja, og da har ikke styret det verktøyet de trenger for å ta stilling til økonomien. Når man sitter med tall som gjerne er et halvt år gamle, så tar man stor risiko når man sitter i et styre i dag. Styremedlemmer har et personlig ansvar når de sitter i et styre, og da bør man også ha verktøyene man trenger for å ta gode valg.


Nytt kontor og internasjonale ambisjoner

– Hvor langt ønsker dere å nå ut med Bård?

– Vi har internasjonale ambisjoner med Bård. Nå er det Norge vi fokuserer på i første omgang. Men så er det naturlig å se på Norden og så videre. Løsningen er allerede tilgjengelig på engelsk på grunn av kunder med utenlandske styremedlemmer, så vi er klare for vekst. Men hovedfokuset vårt er hele tiden å lage de beste løsningene for styrearbeid – ikke å vokse mest mulig.

– Har dere andre spennende ideer i ermet?

– Vi har andre planer framover også, men nå er det 100 prosent fokus på Bård, sier Ek.

Men før de inntar verden med Bård, skal de aller først innta sitt nye kontor i et bygg på Raglamyr utenfor Haugesund.

– Det blir en helt ny fase det, egentlig. Nå har vi stort sett sittet på hjemmekontor og utviklet løsningen. Så det skal bli godt å treffes igjen litt oftere på kontoret!

Hvis du vil lese mer om Bård eller prøve ut løsningen selv, gå til: Bård.no 



Se også

Gikk på Politihøgskolen – valgte Uni Micro

I Uni Micro får vi stadig flere dyktige kollegaer, og mange av dem har hatt en uvanlig reise før de nådde målet sitt. Vårt nyeste tilskudd til familien er intet unntak – Aurora Albrigtsen kan fortelle at det er mange likheter med tilværelsen som politistudent og å være salgskonsulent. 

Partnerintervju - ERP 2021 og Uni Micro

Salg- og markedsdirektør Sverre Senneset møter Bo Hjort Christensen til intervju i anledning ERP 2021

Girl Tech Fest i Haugesund

For en fest det ble! 3. november arrangerte vi Girl Tech Fest i Haugesund. Over 100 engasjerte tiåringer som fikk kode, designe og leke med teknologi en hel dag.