En ny og enklere hverdag for deg som driver nettbutikk

16.08.2022

23. august er datoen. Da lanseres integrasjonsplattformen Atlantic eBridge, som gjennom automatisering av regnskapsføring vil bli en aldri så liten gamechanger for alle nettbutikker i SMB-markedet. 

– I Atlantic eBridge er det laget onboarding fra ulike markedsplasser, som DNB, SpareBank 1 og Uni Economy, og fra markedsplassene til Shopify og Uni Nettbutikk. Med onboardingen kan små og mellomstore bedrifter selv koble seg på ulike salgsplattformer og snakke sammen med regnskapssystemet. Når du har gjort oppkoblingen og legger inn parametre, vil alt av regnskapsføring bli automatisert uten at du behøver å gjøre noe som helst, sier Jan Arve Dyrnes, som er daglig leder i Uni Micro Web.




Og det er ikke bare regnskapsføringen som blir automatisert. 

– Hvis du kobler på lager- og logistikksystemer, vil disse bli tilgjengeliggjort på de plattformene som er tilknyttet. I begynnelsen gjelder dette de største nettbutikkplattformene, som lager- og logistikksystemet Avare og butikkdatasystemet Zettle. Da vil de få lagerstatus på enkeltvarer tilgjengelig i sanntid på de ulike plattformene – og alt dette får du veldig rimelig. 

Dersom du lurer: Atlantic eBridge er skybasert og er bygget på økonomiplattformen SoftRig. Det betyr at du ikke må installere eller sette deg inn i noe – det er plug and play, og applikasjonen er helt usynlig. 

– Atlantic eBridge står som en bro mellom de ulike systemene og sørger for at data flyter – og derav navnet. Den er enkel å komme i gang med og enkel å bruke. Vi kaller det “regnskap + nettbutikk på en-to-tre og null krøll”. Og det er det Atlantic eBridge er. 


Enterprise og økosystem

Det er enda et markedssegment, i tillegg til små og mellomstore nettbutikker, som vil nyte godt av Atlantic eBridge. Applikasjonen er nemlig bygget som en Enterprise integrasjonsplattform. Men hva innebærer dette?

– La oss si du har to systemer – den vanlige måten å gjøre en integrasjon på er at disse snakker sammen via en kobling. I Atlantic eBridge har vi laget en kjerne i midten som også snakker med systemene, og begge går inn til den samme kjernen uavhengig av hvilke systemer som er tilkoblet. Dette gir enorme fordeler over tid fordi kjernefunksjonaliteten hele tiden blir testet og utprøvd. Alle byggeklossene i Atlantic eBridge er for øvrig veldig separert, slik at det er enkelt å bytte dem ut dersom du ønsker ny funksjonalitet, forklarer Jan Arve.

Dette betyr at andre softwareselskap som for eksempel bruker andre nettbutikksystemer og ønsker å bli en del av et større økosystem, enkelt kan koble seg på Atlantic eBridge.

– Også Transport Management-leverandører vil ha nytte av å integrere løsningene sine i dette. Det vil gi dem et større markedspotensiale, samtidig som det vil hjelpe nettbutikkeiere å få en mer effektiv arbeidsdag fordi de kan fokusere på kjernevirksomheten sin. 


Automatisering og bokføring

Som tidligere nevnt – med Atlantic eBridge blir det som tidligere var manuelle prosesser fullstendig automatisert. 

– Når en ordre er plassert i nettbutikken din, sørger systemet for å sjekke at betalingen er OK mot de ulike salgsplattformene. Når det er gjort sørger lager- og logistikksystemet for at varen kan leveres, og får beskjed fra Atlantic eBridge sitt API om at reserversjonen på sluttkundens kort eller kreditt fortsatt er gyldig. Når leveringen er sluttført, sørger applikasjonen for at de økonomiske transaksjonene og bokføringene blir gjort, sier Jan Arve

Dette er én ordre og én oppgjørsfil. Men hva når det er tusen ordre og tusen oppgjørsfiler? Da sier det seg selv at det blir mye arbeid – dersom du skal bokføre det manuelt. 

– Alt dette blir automatisert med Atlantic eBridge, og vi henter til og med oppgjørsfilene. Selv når du får en retur, vil systemet automatisk sørge for at kunden får pengene tilbake på konto, og alt blir bokført riktig i regnskapet.


Serverless Approach og spaghetti

Uansett hvilket system du bruker i nettbutikken din – alle kommuniserer inn via Atlantic eBridge. Det er det samme grensesnittet som blir brukt, uavhengig om det er Avare, Amazon Zess eller Finn – alle bruker den samme kjernen til å gjøre utveksling av data. 

– Dette er en måte å bygge software på som antageligvis ikke er gjort så mange ganger før, og det er fordi vi også bruker noe som heter Serverless Approach. Alt lever virtuelt, noe som betyr at selv om du får en million transaksjoner i løpet av en natt, vil systemet selv forstå at nå trenger det så mye ressurser at det vil skalere seg selv uten at du behøver å gjøre noe, forteller Jan Arve.  

Når eksisterende systemer stadig blir koblet sammen med nye, kalles dette for spaghetti-integrasjoner. Navnet har det fått fordi det blir som spaghetti som snurrer seg rundt, og det blir et stadig større og mer uoversiktlig virvar av tråder.

– Med Atlantic eBridge har vi samlet disse trådene, hvilket gjør at det blir den samme pipen som blir brukt hele tiden. Det gjør at vi klarer å sørge for dataintegritet mellom ulike systemer på en annen måte enn tidligere, hvilket igjen gjør at det er slutt på spaghetti-integrasjoner. 

Alt i alt betyr dette at Atlantic eBridge er skalerbart, kostnadseffektivt og miljøvennlig, som jo er viktig i et bærekraftsperspektiv. 

– Det er fordi vi utnytter serverressursene på en veldig effektiv måte – de tas ikke i bruk før vi faktisk trenger dem, og det behøves ikke mennesker for å få det til.


Fremtid og forventninger

Da vet du hva Atlantic eBridge kan gjøre for deg og bedriften din i dag, men hva med fremtiden? Hvilke forventninger har Jan Arve og Uni Micro til integrasjonsplattformen sin?

– I fremtiden ser vi for oss at Atlantic eBridge skal dele produktdata, og at vi med den samme teknologien skal kunne hjelpe små og mellomstore bedrifter til å automatisere markedsføring i digitale kanaler. Vi tror det blir essensielt for SMB-bedriftene at en datamaskin tar beslutninger og plukker ut et markedssegment for å drive trafikk inn til fysiske butikker og nettbutikker. I Atlantic eBridge har vi så mye data på plass at det å kunne gjøre slik ting, det klarer vi.  

Etter hvert vil også markedsplassene hos flere økonomisystemer, netthandelsplattformer, lager- og logistikksystemer og butikkdatasystemer komme til. 

– Fremtiden vil sannsynligvis bli slik at folk plukker applikasjoner med tanke på hva som passer best for virksomheten sin, samtidig som det er et ønske om at de snakker sammen og deler data i sanntid. Og det skal vi være med og bidra til med Atlantic eBridge. 

– Så det du råder leserne til nå, er å komme seg ombord og ta i bruk Atlantic eBridge?

– Det gjør jeg absolutt. Har du allerede dagens løsninger og systemer på plass, er jeg sikker på at Atlantic eBridge vil bidra til en enklere, mer oversiktlig og mer effektiv hverdag. 

Atlantic eBridge finner du i markedsplassene til Uni Economy, DNB og SpareBank 1.


FAKTA

Hva er inspirasjonen til navnet Atlantic eBridge?

Det kommer fra Atlanterhavsveien i Hustadvika kommune, som flere ganger har blitt kåret til verdens vakreste bilvei. Den bringer mennesker og lokalsamfunn sammen – på samme måte ønsker vi at Atlantic eBridge bringer mennesker, teknologi og systemer sammen.



Se også

Hvordan bli synlig på nett?

SEO og innholdsoptimalisering er en viktig del av jobben med å drive en nettbutikk. Og dette er en jobb som bør utføres kontinuerlig for at man skal oppnå ønsket effekt med tanke på synlighet og ranking hos søkemotorene. I tillegg må det også jobbes kontinuerlig med å drive trafikk inn til nettbutikken. 

Vi tar pulsen på Uni Micro Web sin utviklingsavdeling med Anders Tornes i spissen

Anders Tornes har jobbet hos oss siden 2005 og sitter på 12 års erfaring som systemutvikler. Han leder et team på totalt 10 utviklere. Anders har vært med på en spennende og teknologisk reise med webutvikling i hovedfokus, og her får vi et innblikk i hva utviklingsavdelingen skal jobbe med i tiden fremover. 

Høsten er en god salgsperiode for din nettbutikk, grip sjansen!

Her kommer noen enkle tips og råd fra oss i Uni Micro Web.Høsten og vinterhalvåret er generelt en svært god og lønnsom periode for dere som driver nettbutikk, men det krever også at dere er godt forberedt og har lagt en plan for de ulike salgsperiodene som kommer. En av de store salgsdagene før jul er «Black Friday» som går av stabelen 24. november.