Meny

Drømmer du om å starte nettbutikk? Ikke gå i denne fellen.

08.05.2017
Kategori:

– Å drive en suksessfull nettbutikk handler om å få minst åtte ulike fagområder og systemer til å jobbe på lag. Det er ikke enkelt, men utrolig morsomt når man får det til. Det sier Bjørnar Strømsholm i økonomihuset Uni Micro.

– Mange forstår ikke hvor komplekst det er å lage en god nettbutikk, fortsetter markedsføreren som har jobbet med netthandel siden tidlig på 2000-tallet. Han mener at alt for mange tar for lett på det.

– Derfor er det også mange som mislykkes med nettbutikker som – dersom jobben ble gjort riktig – kunne blitt en stor suksess.

 

Fig.: Slik ser universet for netthandel ut hos Uni Micro.

 

Starter i feil ende
 

Strømsholm mener at mange som ønsker å gå i gang med netthandel, gjør fatale feil i starten.

 

– En klassisk feil er at de bruker for mye tid på design og fancy løsninger som ikke løser logistikk-utfordringene. Hvis man trekker paralleller til en fysisk butikk: Hva nytter det med et flott utstillingsvindu, hvis du ikke får hentet varene fra lageret ditt eller at du ikke har et system som gjør at kundene kan få betalt varene. Når det kommer til nettbutikk, så gjelder i høyeste grad ordtaket om at «alt henger sammen med alt», forklarer Strømsholm som representerer over 7000 kunder og 37 000 daglige brukere av web- og økonomisystemer levert fra de mer enn 100 ansatte i økonomihuset Uni Micro.

 

Uni Micro har drevet med økonomi, regnskap, netthandel og web i mer enn 15 år. Mange av kundene har vært med dem like lenge.

 

– At vi har så mange kunder over så lang tid, tror vi skyldes grundigheten og totaliteten i våre tjenester, forklarer han og forteller om en voldsom utvikling i netthandelsvirksomheten de siste årene.

 

– Da vi startet opp, var netthandel knapt å regne som et eget fag. Nå er det en hel vitenskap, sier han.

 

Nettbutikk i tre faser
 

– Å bygge en nettbutikk, bør gjennomføres i ulike faser. Vi mener en optimal faseinndeling er knyttet til en oppstartsfase, en driftsfase og en ekspansjonsfase, forklarer han.

 

Oppstartsfasen
Driftsfasen
  • Markedsføring må være hovedfokus for å drive kunder inn til butikken og skape salg
  • Grunndata /backoffice må fungere for å holde orden på driften og de nye kundene som kommer inn
Ekspansjonsfasen
  • Markedsføring
  • Design - for å justere å sørge for at det man gjør markedsmessig hele tiden sørger for bedre konvertering

 

Det kjedeligste ofte det viktigste
 

Bjørnar Strømsholm forklarer at det er mange systemer som skal snakke sammen for at netthandelen skal bli en suksess. 

 

– Selve hjertet i en nettbutikk er fakturasystemet. Det er på en måte plattformen for alt det andre. Eller hvis man holder seg til anatomien: fakturasystemet både pumper informasjon ut i resten av systemet og tar imot informasjon som den prosesserer og bearbeider. Vårt fakturasystem er dessuten dimensjonert for at du kan vokse uten å måtte gå over til et nytt system.

 

CRM-system
 

– Uten et godt CRM-system er du hjelpeløs i dagens komplekse retail-marked. CRM-systemet er både historikken og nåsituasjonen. Det er dessuten en krystallkule som kan være med på å forutsi mye av fremtiden til virksomheten, vel og merke hvis den brukes rett. Å drive handel i dag uten et CRM-system, er som å kjøre bil i blinde.

 

Strømsholm forklarer at deres CRM er inkludert i fakturamodulen, noe som gir kundene et fortrinn når det kommer til logistikkhåndteringen.

 

Sømløst inn i regnskapet
 

Punsjing og rapportering av informasjon tar mye tid for en virksomhet.

 

– Ja, skjema- og rapporteringsveldet er noe av det mest krevende og kjedelige arbeidet som gjøres i en virksomhet. Likefult er det helt avgjørende for suksessen. Mange virksomheter brekker ryggen som følge av punsjing av billag og rapportering, mener Strømsholm som fortsetter:

 

– Et avgjørende moment for våre kunder, er å slippe dobbeltarbeid. Informasjon som flyter sømløst mellom de ulike modulene. Det handler om å forenkle hverdagen for våre kunder. Det handler om å redusere antall systemer de må logge inn og ut fra, sier Bjørnar, som ramser opp, regnskap, faktura, publiseringsløsning, fraktmoduler, betalingsløsninger, SEO-løsninger, CRM og så videre.

 

Verdens største handlegate
 

Når butikken er ferdig bygd, når varene i utstillingsvinduet skinner, når lageret er fylt opp med de rette varene, når betalingsløsningen fungerer, når du kan snakke sømløst med regnskapsprogrammet ditt, da er det markedsføringens tur til å spille førstefiolin.

 

– Når tiden er inne, kan jeg ikke få understreket godt nok hvor viktig markedsføringen er. Vi pleier å si at fordelingen mellom system og markedsføring er 20/80 – altså 20 % system og 80 % markedsføring. Det er utrolig viktig å ha penger til overs for å bli synlig. Det handler om søkemotoroptimalisering, om innholdsproduksjon, om Google AdWords, om annonsering på Facebook, om tilstedeværelse på Instagram og for eksempel Google Shopping. Man må ha en plan for synlighet, hvis ikke kan man bare pakke sammen og lukke ned butikken, sier Bjørnar som mener viktigheten av synlighet best kan illustreres på denne måten: 

 

– Internett er verdens største handlegate. Da gjelder det å ha et flott utstillingsvindu og systemer som snakker sømløst sammen. 

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: