Driftsjefens 10 tips til hjemmekontoret

18.03.2020

Vi møter Botnevik på Teams denne onsdagen i midten av mars. Han er ved godt mot. Vi kan faktisk ikke høre barneskrik eller en oppgitt konemor i bakgrunnen, til tross for at han er i besittelse av begge deler i huset.

- Det er dette som er kunsten med å rigge seg til med et godt hjemmekontor, sier Botnevik.

- Prøv å ha et avskjermet kontorsted dersom du har mulighet til det, sier han.

I tillegg til IT-ekspertisen han har som driftsjef i Uni Micro, med IT-ansvar for over 120 ansatte, merker vi fort at hjemmekontor også er noe han burde ført opp på CV’en sin som et ekspertiseområde.

Når vi ber Botnevik komme med tips til hvordan en skal håndtere situasjonen med hjemmekontor har han 10 tips han vil dele med oss.

Driftsjefens 10 beste tips: 

  1. Prøv å rigg deg til på en bekvem og kjekk plass i hjemmet. Ha en god stol og en behagelig arbeidsstasjon.

  2. Pass på at nettet fungerer optimalt. Bruk kablet nettverk dersom du kan. Da unngår du eventuelle problemstillinger som et trådløs nett kan skape.

  3. Hold programvare og antivirus oppdatert. Dersom du benytter egen pc bør du sikre deg at alt er oppdatert før du kobler på bedriftens nett. Bruk jobb-pcen hvis mulig, den er stort sett bedre sikret og under kontroll av IT-avdelingen.

  4. Pass på at det er nok båndbredde til alle i hjemmet. Ungene og familien streamer kanskje film og spiller Fortnite samtidig som du jobber. Da bør du ha god kapasitet på nettet ditt.

  5. Ikke forvent at alt du gjør hjemme blir like bra som når du sitter på arbeidsplassen din. Det vil bli forstyrrelser som du ikke kan ignorere. Gjør det beste ut av situasjonen.

  6. Ta i bruk Teams/Skype/Slack-kanaler for samtale med flere kollegaer samtidig slik at det blir en erstatning for den daglige kaffe-praten eller samtalen over biljardbordet.

  7. Ha et sikkert hjemmenettverk med solide passord. Det kan finnes personer som utnytter situasjonen når hele landet sitter på hjemmekontor.

  8. Bruk terminalserver dersom dere har det når du jobber mot bedriftens systemer. Da blir arbeidsmiljøet mest mulig som normalt.

  9. Morokanaler på Teams, Slack og andre systemer bør brukes for å holde stridslysten oppe.

  10. Det er lov å ta seg en tur ut på tunet og trekke frisk luft.

Botnevik anbefaler alle om å gjøre det beste en kan ut av situasjonen.

- Det er ikke alltid en får alle tekniske løsninger til å fungere 100 %. Finn andre måter å jobbe deg rundt problemer som oppstår. Vær kreativ. Mister du forbindelsen til bedriftens systemer kan du for eksempel registrere ting lokalt i Excel eller andre program til systemet er oppe å går igjen, foreslår han.

Og til slutt har Anders Botnevik sitt helt spesielle tips til spesielt interesserte.

- Dersom alt går knirkefritt så tar jeg alltid frem munnspillet og tar en liten trall, sier han muntert, etterfulgt av lyder som gjør at en savner barneskrik i bakgrunnen.


Se også

Byrået og Kunden - Tidy Account AS og Svenil Skilt AS

Vi har besøkt Tidy Account AS i Trondheim. De inviterte oss til å bli med til sin kunde Svenil Skilt AS. Her får vi høre Raymond Bergesen og Christian Skare snakke litt om hvordan det var å komme i gang med Uni Economy. 

En god uke igjen til årets høydepunkt!

Det er litt over en uke til årets store høydepunkt — byråkonferansen 2021! Vi hører med administrerende direktør Kjartan Solvi og salg- og markedsdirektør Sverre Senneset hva de tenker om det vi har i vente. 

Vår felles plattform gjør regnskapsførerne mer effektive – og kan gi flere kunder

De skybaserte økonomisystemene bygget på plattformen SoftRig har i løpet av kort tid nærmest snudd regnskapsbransjen på hodet. Vi har tatt en prat med produktsjef Jon Terje Aksland om hvordan det har gjort regnskapsførernes hverdag enklere – og om fremtiden han skal snakke om på Byråkonferansen.