Byråoverbygget som gir deg full oversikt på tvers av regnskapssystem

10.05.2022

Som regnskapsfører kjenner du sikkert til utfordringene som dukker opp når du jobber på tvers av økonomisystemer. Først og fremst gjelder dette å skaffe seg oversikt, og da spesielt over forefallende oppgaver for selskapene i de forskjellige systemene. 

– Til enhver tid må du eksempelvis ha kontroll på hvor mange fakturaer som har kommet inn fra hvert enkelt selskap, samtidig som du må huske å sende ut fakturaer og sørge for at lønnen er utbetalt. Det er alltid mye som må gjøres, og jo flere systemer du har desto mer utfordrende blir det, sier Marius André Svee Solberg, som er produktleder på Uni Economy.

Her handler det også om å ha oversikt over tilganger. Er du daglig leder, trenger du å vite hvilke selskaper ulike medarbeidere har tilgang til, og ikke minst vite hvilke rettigheter de har. 

– Hvorfor har ingen klart å komme opp med en tilfredsstillende løsning på disse utfordringene?

– Det er fordi du fortløpende må hente inn data fra potensielt veldig mange systemer, hvilket er en utfordring i seg selv. Med Consolve er DNB Regnskap, SpareBank 1 sine regnskapssystemer og Uni Economy for første gang samlet på samme sted. Det betyr at du kan få oversikt over kundene dine på tvers av flere regnskapssystemer innen SoftRig-systemet. 


Full kontroll og enkel fakturering

Consolve er altså et byråoverbygg der du kan administrere flere kunder, og gjøre forefallende oppgaver. 

– Blant annet kan du se hvor mange fakturaer som ligger inne til de forskjellige selskapene. Du kan enkelt fakturere kundene dine, både for leverte regnskapstjenester og eventuelle systemkostnader som skal viderefaktureres, forklarer Marius. 

Og det er ikke alle fordelene Consolve gir deg – det gjør nemlig hverdagen din enklere på flere måter. 

– Den ene fordelen er at overbygget gir deg full kontroll på tvers av de ulike miljøene du jobber i innen SoftRig-økosystemet. Det blir veldig lett for hver enkelt regnskapsfører å ha kontroll på sine oppgaver, og på et litt mer overordnet nivå blir det lett for teamledere og daglig leder å ha oversikt over tilganger som regnskapsføreren har. Du kan enkelt redigere tilgangene, og eventuelt fjerne eller gi nye på tvers av alle systemene. 

Marius legger til at inne i Consolve har du en funksjon for hurtigfangst av timeregistrering  ved hjelp av en widget.

– Den andre fordelen er at fakturagrunnlag kommer fortløpende inn, så etter hvert som du registrerer timer vil det legge seg i grunnlaget. Systemkostnadene som skal viderefaktureres kunder legges også automatisk inn på månedlig basis. Det gjør at du kan fakturere kundene dine med et par tastetrykk. 

Alle byråer som bruker Uni Economy vil få gratis tilgang til Consolve via markedsplassen. Dette er altså ikke et produkt som må kjøpes eller aktiveres. 


Bruk mindre tid – få flere kunder

Consolve gir deg med andre ord en mer effektiv og oversiktlig hverdag. Det som kanskje likevel er det beste, er at du ifølge Marius kommer raskt i gang. 

– Selv om du ønsker å utnytte all funksjonalitet, er det ikke mye du trenger å gjøre før du er oppe og står. Det eneste du må bruke litt tid på er å legge inn fastprisavtalene på kundene dine, slik at de kommer med i det månedlige fakturagrunnlaget. Og så må du sørge for at selskapene du skal fakturere er opprettet som kunder i salgsmodulen i det SoftRig-miljøet du og regnskapsbyrået ditt jobber i. 

Du og byrået ditt vil ikke bare tjene tid på å ta i bruk Consolve. Det kan også gi dere mulighet til å tjene mer penger gjennom nye kunder. 

– Du vil spare tid siden faktureringen blir smidig. Når du har satt opp løsningen, genereres fakturagrunnlaget fortløpende – det er enkelt å fakturere, du får alt i fanget og gjør det med et par klikk. I tillegg gir Consolve deg tilgang til potensielt nye prospekter. Hvis byrået ditt blir publisert på markedsplassene til DNB og SpareBank 1, når dere ut til en stor kundeflate. Dere får varsel på Consolve dersom noen ønsker å få kontakt. 

Funksjonalitet ble nevnt, og dette vil det selvsagt komme mer av i Consolve fremover.

– Fokuset på kort sikt er å gjøre listen over forefallende oppgaver i systemet enda mer detaljert, slik at regnskapsførere kan bruke det som utgangspunkt for sitt daglige virke. Vi vil også fokusere på å bygge inn gode rapporter for nøkkeltallsindikatorer for byråene, som for eksempel faktureringsgrad for medarbeidere, og lønnsomhet for både kunder og fastprisavtaler, forteller Marius før han avslutter:

Consolve er allerede et bra produkt, men det vil bli enda bedre etter hvert som det kommer flere løsninger på plass. 



Se også

Uni Micro søker flere flinke folk – er du den vi er på jakt etter?

Historien om Uni Micro er et ekte eventyr. Fra én manns visjon om å lage et regnskapsprogram som ville forenkle hverdagen til norske bedrifter, til å bli en ledende og anerkjent leverandør av flere nyskapende og skybaserte økonomisystemer – nå kan du bli en del av dette eventyret. 

Jeg ser ingen grunn til å bytte når alt fungerer så bra

En av våre mest trofaste kunder er Vossasylv Jakob Rongve AS, og siden forrige årtusen har de brukt ulike økonomiprogrammer fra Uni Micro. Da behovet for nettbutikk meldte seg, var det derfor naturlig at de tok kontakt med oss. Men er de fornøyd med det de har fått? Og hva sier forhandlere og privatkunder om Uni Nettbutikk?

Er du nyutdannet og søker jobb? Følg @uni.aurora på Instagram!

Som student eller nyutdannet – synes du det er vanskelig å vite hvordan livet er på en arbeidsplass? Føler du at jobbintervjuer og nettsider ikke gir deg svarene du leter etter? Det har Uni Micro gjort noe med, og startet @uni.aurora på Instagram.