Butikkdata V3 er oppdatert i henhold til ny kasseforskrift

10.01.2019

- En vil komme inn under forskriften selv om alle kundene betaler med kort. For våre brukere innebærer dette en del endringer og det stilles andre krav til maskinvaren, for eksempel kvitteringsskrivere og kasseskuff, sier leder på kompetansesenteret i Uni Micro, Ivar Bergo. 

Les de vanligste spørsmålene med svar her.

Oppdateringen er tilgjengelig via LiveUpdate-rutinen. Kjør "Se etter ny versjon" for å se om det er en ny versjon tilgjengelig for ditt system. I tillegg må du kjøre en kontroll for å sjekke om utstyret ditt innen butikkdata er kompatibelt med kravene i forskriften. Du finner en god oppskrift og veiledning i denne artikkelen på kundesenteret som vi anbefaler alle som bruker butikkdata å lese gjennom.  

Her står hovedtrekkene på hva som er nytt i oppdateringen, og gode sjekklister på hva du bør gå gjennom. Artikkelen inneholder god informasjon om hvilke krav i loven som påvirker utskrift av kvitteringer, nye rapporter og hvordan du kan legge til merknader på kvitteringen. 

Bergo sier det er veldig viktig at brukerene oppdaterer så fort de har anledning.

- Fra og med versjon 3.66 er Uni Økonomi V3 butikkdata i henhold til forskriften. Dersom du kjører på en eldre versjon, er det viktig at du oppdaterer så snart som mulig. Bruk av eldre versjoner er ikke lovlig etter 1. januar 2019, og kan i verste fall bli straffet med bøter.

Loven har som hovedformål å redusere omfanget av svart økonomi i kontantbransjene. 

 

 


Se også

Velkommen til våre nye nettsider

Vi er svært stolte over å kunne lansere våre nye nettsider. Vårt fokus har hele veien vært på brukervennlighet og vi håper at dere får den samme opplevelsen med våre nye sider. 

Uni Micro effektiviserer og kompletterer software- og teknologiaktører

(Bergen 13. mai 2020) Uni Micro utvider sine forretningsområder og lanserer SoftRig, en plattform for utvikling og distribusjon av digitale løsninger. SoftRig gir konkurransefordeler til software- og teknologiaktører ved å levere innovasjoner raskt, ressurs- og kostnadseffektivt til markedet.

Oppsummering av vårt webinar - Markedsføring i utfordrende tider

Vi har den siste tiden sett hvor viktig det er å være tilgjengelig i flere kanaler, spesielt med tanke på dagens situasjon i samfunnet. Derfor har vi i samarbeid med et par svært dyktige markedsførere fra det digitale byrået INEVO AS gjennomført et webinar, med opp i mot 100 deltakere, hvor vi ga ut tips og råd om hvilke markedsførings grep det kan være lurt å ta nå. I etterkant har vi satt sammen en liste med disse konkrete rådene, og vil selvfølgelig dele disse med alle som ikke hadde anledning å være med på webinaret også.