Aktuelt, nyheter eller blogg?

Aktuelt, nyheter eller blogg, kjært barn har mange navn.
Er du Uni Micro Web kunde har du en egen fane i menyen på ditt nettsted som kalles Aktuelt, nyheter eller blogg. Å benytte dette til å publisere relevant innhold om produkter, tjenester og annet er noe av det smarteste du kan gjøre. Under kan du lese mer om hvorfor dette er så smart.

Her har vi hentet frem noen poenger og tips fra Inevo`s blogg innlegg om "Bedriftsblogging" for at du skal kunne la deg inspirere til å publisere mer innhold for kundene dine.

Hvilken verdi har blogg for potensielle kunder?


Innhold er det folk oppdager, leser eller ser på, deler, kommenterer og snakker om. Innhold er med andre ord et sosialt objekt, som sådan svarer til et sosialt behov. En bedriftsblogg kan dermed bidra til å løse problemer og utfordringer, og gi folk nye ideer.


Dersom din bedrift publiserer nyttige innlegg, vil det faktisk hjelpe målgruppen å finne ut mer om temaer de er interessert i. Folk vender naturlig til Google for å søke opp produkter og temaer de vil vite mer om, og håper noen har tatt seg bryet å skrive i dybden på disse. De som gir potensielle kunder det de vil ha, vil hjelpe dem i sin kundereise. Folk ønsker informasjon som gjør det lettere for dem å foreta en kjøpsbeslutning, og dersom du kaprer deres oppmerksomhet er det nettopp du som får gleden av å gi dem denne informasjonen.


Å blogge regelmessig kan også gjøre det lettere for folk å vite hvor de skal lete etter informasjon. Som regel bruker folk søkemotoren når de skal finne ut av noe, men dersom det stadig er du som leverer løsninger på problemene deres kan det være de går rett til bedriftsbloggen neste gang de er ute etter nyttig innhold. Dette gjør research-fasen til potensielle kunder mer effektiv, fordi de ikke ser behov for å lese gjennom masse innhold de ikke på forhånd vet kvaliteten på.

Hvilken verdi har blogg for bedriften?


Vi lever i en stadig mer visuell tid, som kanskje allerede synes fylt til randen av digitalt innhold. Man kan raskt tenke at blogging vil være å utsette seg for en konkurranse man uansett ikke kan vinne, og at det følgelig vil være lite lønnsomt.

Så hvorfor skal du egentlig blogge? 53% av markedsførere sier at produksjon av blogginnlegg har høyest prioritet i inbound-markedsføring. I 2017 ble innholdsmarkedsføring rangert som den beste teknikken i digital markedsføring. Det finnes alltid plass til de som gjør noe riktig. I dette innlegget skal du nettopp lære deg hvordan du blogger på riktig måte. Tenk at den digitale verden er umettelig, og at det fremdeles er muligheter til å gjøre ting bedre enn de som har gjort det før deg. Det er faktisk ganske mange som leser blogger som har nytteverdi for dem, så det er alltids rom for å nå ut til sin målgruppe om man blogger riktig.

Blogg er viktig for søkemotoroptimalisering


Den største delen av trafikk til nettsider fra online-genererte leads kommer fra søkemotorer. Søkemotorer er fremdeles den dominerende kilden for kunder gjennom de ulike stegene i deres kundereise. Nesten 9 av 10 forbrukere (84%) foretar kjøp etter å ha lest om et produkt eller en tjeneste på en blogg. Samtidig blir blogger mer sentralt fordi folk aktivt søker etter informasjon i søkemotorene gjennom kundereisen. Blogging er en markedsføringstaktikk som skal få virksomheten din mer synlig. Dersom din bedrift har en blogg som regelmessig oppdateres rundt relevante søkeord, øker sannsynligheten for at bloggen blir synlig ved søk. Skaper du relevant innhold av høy kvalitet, vil dette øke din organiske rangering i søkemotorene. Dette vil bidra til å drive trafikk av særlig nye kunder inn på siden, og gjøre dem bevisst på din merkevare.

 

Gjennom blogging vil også søkemotoren forstå bedre hva du har å tilby. Bloggen er derfor et sted der du bør produsere informasjon om temaer som er relevante for virksomheten din. Hvis du produserer mye, og i tillegg lenker internt innhold til hverandre, forstår søkemotoren enklere hvilke temaer du er en autoritet på. Dette bidrar til at du kan oppnå økt rangering, som er bra for organisk trafikk.


Hvordan komme i gang med bedriftsblogg?

Lag innholdskalender og publiseringsplan


Før du begynner, anbefaler vi at du setter i system en innholdskalender samt en publiseringsplan. Denne bør legge føringer for arbeidet med blogginnlegg, og kan selvfølgelig endres underveis. Dette er et svært nyttig hjelpemiddel, særlig dersom flere skal ha ansvar for å produsere og publisere innhold. Med gode planer som jevnlig oppdateres, unngår man potensielt dobbeltarbeid. Man slipper også unna at noen publiserer og deler noe samtidig.

Det hjelper også på motivasjonen å ha en konsistent kalender og en overordnet plan med bloggingen. Det er ikke like effektivt å bare blogge de få gangene du virkelig har noe på hjertet, da har du sannsynligvis ikke bygget deg opp et publikum som faktisk får med seg hva du har å meddele.

 

Dette handler også om forventningsstyring overfor leserne dine. Du bør ha en plan som fører til at lesere og potensielle kunder vet nøyaktig hva de kan forvente av bloggen din. Forutsigbarhet kan være verdt å jobbe etter. Har du mulighet til å publisere til faste dager for eksempel? Selv om du bør blogge jevnlig, betyr ikke dette at du nødvendigvis skal blogge hver dag. Hvis du deler nytt innhold i alle kanaler på daglig basis, vil muligens engasjementet hos leserne falle snarere enn å øke. Vurder selv hvor ofte du bør publisere, ut i fra hva målgruppen din har behov for.

 

Poenget med å blogge regelmessig er at du opparbeider deg en god mappe med innhold. Dette kan bidra til at du genererer flere leads. Det er ikke nødvendigvis de nyeste innleggene dine som fører til konverteringer, men ofte går brukerne videre inn og leser gammelt innhold som er relevant og verdifullt for dem.


Skriv innholdet rundt nøkkelord

Skriv på basis av en strategi for nøkkelord. Finn ut hvilke ord du ønsker å være synlig på, og hvordan du kan gå strategisk til verks for å øke rangeringen din på disse. Et tips er å finne ut hvem konkurrentene dine er på søkeordene du ønsker å bruke, og hva disse skriver om som gir dem synlighet. Hvordan kan du lage innhold som er enda mer relevant enn deres? Bruk god tid på å lage optimale overskrifter og metabeskrivelser. Tenk hele tiden at søkemotoren skal forstå hva du forsøker å formidle, og hvilken relevans og verdi dette har.

Gjør research på nøkkelord for å finne ut hva folk skriver inn i Google når de søker på ting som er relatert til din bedrift. Keyword planner tool er et godt sted å begynne. Ved bruk av dette vil du sannsynligvis oppleve å få nye ideer til nøkkelord som du ikke hadde tenkt på på forhånd.

Fokuser på intern lenkebygging

Du gjør smart i å lenke til de mest populære innleggene dine når du skriver. Sørg for at besøkende ser de innleggene som du allerede vet at folk liker. Sannsynligheten blir større for at enda fler klikker på dem og faktisk leser dem.

Målet ditt med innlegg bør også være å få rom til å lenke til sider på nettsiden som omhandler dine produkter og tjenester, og øke rangeringen på disse. Forsøk alltid å lenke til interne sider i innleggene dine. Innlegg som handler om de samme temaene, bør alltid lenkes sammen, fordi dette forteller søkemotorer tydeligere hva du skriver mye om, noe som får deg til å se ut som en autoritet på akkurat disse temaene.

 

Hele denne artikkelen kan leses i sin helhet her på Inevo sine nettsider og er skrevet av Annsofi Klevfoss. 

 

 

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×