6,5 tips til et bedre arbeidsmiljø

15.09.2022

I år kan vi endelig møtes igjen, og Byråkonferansen holder hus i Grieghallen i Bergen 28. og 29. september. Her får du oppleve foredrag om produktnyheter, kundecaser og fremtidsutsikter, og en paneldebatt med noen av bransjens smarteste hoder. 

På en konferanse full av faglig innhold er det viktig å løsne litt på snippen, og det er her hovedforedragsholderen vår kommer inn i bildet. I Uni Micro ønsker vi kun å ha med de beste av de beste, og derfor falt det seg naturlig for oss å spørre Solfrid Flateby. Heldigvis svarte hun ja. 

Men hvem er Solfrid Flateby, og hvilken reise har hun foretatt for komme dit hun er i dag?



Foto: Susanne Sivertsen


– Tidligere har jeg vært HR- og kommunikasjonsdirektør i store norske selskaper som Reitangruppen, Coca-cola og Bavaria Nordic. Jeg har arbeidet i offentlig og privat sektor, og jobbet med ledelse og å bygge god kultur og godt arbeidsmiljø i snart 25 år. De siste fem årene har jeg drevet for meg selv som kurs- og foredragsholder, og der har jeg fortsatt å jobbe med lederutvikling, arbeidsmiljøutvikling og kulturreiser hos bedrifter som trenger bistand. 

– Hvordan har denne bakgrunnen hjulpet deg i karrieren din som foredragsholder?

– Det var den som gjorde at jeg gikk denne veien. Jeg opplevde da jeg var leder å bli spurt om å holde foredrag, bidra på kurs og fortelle om mine erfaringer. Da jeg hadde vært på scenen noen ganger fikk jeg etter hvert stadig flere forespørsler. Så da tenkte jeg at dette kunne det jo være kult å gjøre på fulltid. Og det er det.

“Flateby leverte et strålende bidrag”, “et fyrverkeri av en foredragsholder” og “strålende og inspirerende” er bare noen av superlativene Solfrid har fått. Hva er stilen, eller hemmeligheten hennes for å oppnå en slik suksess?

– Ja, det var det da, ler hun.

– Jeg har veldig troen på to ting: Det ene er å by litt på egne erfaringer. Etter å ha jobbet i mange bransjer, er det mye å ta av som folk nikker anerkjennende til. Dette er basert på vitenskap, men man kjenner seg igjen i eksempler og historier. Det andre er at jeg liker å bruke humor. Jeg tror vi åpner døren litt mer når vi kan le litt sammen og ikke ta hverandre så høytidelig. Det gjør at vi kan senke skuldrene og kose oss, samtidig som man får det lille stikket i magen som sier “Dette kan jeg faktisk gjøre litt mer eller litt mindre av.” 


Vi må ha det bra for å gjøre det bra

Solfrid er svært ettertraktet som foredragsholder, og det er ikke mange ledige timer i kalenderen hennes. Likevel var hun ikke tvil om svaret da hun ble spurt om å bli med oss på Byråkonferansen.

– I utgangspunktet er det stas bare å bli spurt. Når det i tillegg handler om å bidra for regnskapsførere og revisorer som gjør en så viktig jobb, var det enkelt å si ja. Jeg har en drøm om å bidra til å gi et lite dytt, og at man kanskje trenger litt inspirasjon i hverdagen. Dette er en flott konferanse med et solid program og flinke folk. 

Selve foredraget har den noe underfundige tittelen “6,5 tips til et bedre arbeidsmiljø”. Altså – ikke 6 eller 7, men 6,5. Årsaken til det halve tipset er at dette er litt annerledes, samtidig som Solfrid ikke stikker under en kontorstol at tittelen skaper nysgjerrighet. Og hun har mange viktige budskap hun vil fortelle om. 

– Jeg er opptatt av at flere må ta mer innover seg at de selv er en viktig del av sitt eget arbeidsmiljø. Man håper gjerne at alt godt skal komme fra oven, men det gjør det sjelden. En dårlig leder og uklare rammer er ikke optimalt, så da blir spørsmålet: Hvordan håndterer vi dette på best mulig måte for at vi skal ha det bra? Vi må ha det bra for å gjøre det bra. 

Hun legger til at forskning viser at det ofte er små ting som skal til for at vi kan få en hyggeligere arbeidsdag.

– Her kan jeg nevne bedre tidsstyring, færre bekymringer og mer oppmerksomhet overfor hverandre. Som regel er det ikke mer som skal til for at vi gleder oss til å gå på jobb. Jeg ønsker å formidle hva du selv kan gjøre slik at du og kollegaene dine får det bedre. 

– Hvilken nytte vil dette ha for regnskapsførerne og andre som hører på?

– Jeg pleier å si når noen hyrer meg til foredrag at jeg ikke kan trylle. Det er ikke sånn at når man har hørt på meg eller andre, så får man et nytt og bedre liv. Men det jeg tror er at når regnskapsførerne får disse 6,5 tipsene, så kan de ta med seg ett, to eller tre og gjøre en forskjell når de kommer tilbake på jobb. De velger selv hvilke, og de kan bruke dem allerede dagen etter konferansen. 


Ny kunnskap og aha-opplevelser

På en nettside står det “Et Solfrid Flateby-foredrag passer til deg som trenger energi, motivasjon og inspirasjon til, eller å skape et ønske om endring for medarbeidere eller ledere” står det på en nettside. Det faller seg derfor naturlig å spørre om hvilke endringer foredraget hennes vil skape for de som er på Byråkonferansen.  

– Her kommer det an på hva man tar med seg, og hva som passer til hvem. Det er jo ulike utfordringer og problemstillinger for hver enkelt av oss. Men jeg er litt høy og mørk på at det skal være mulig å ta med seg noe for absolutt alle. Jeg håper at tilhørerne både får ny kunnskap og et par aha-opplevelser. Og så håper jeg de har fått konkrete innspill til hva de kan gjøre litt mer eller litt mindre av i sin egen hverdag.  

– Og kanskje vi får litt fyrverkeri?

– Haha! Jeg får ta med kinaputter, ler hun igjen. 

– Det er litt rart når folk sier jeg er et fyrverkeri. Jeg er bare meg selv, og jeg håper jeg har noe å formidle. Men jeg elsker det jeg gjør, jeg har en del energi, og når jeg velger å bruke humor blir det forhåpentligvis litt fart og moro. Og det er selvsagt et mål at det skal det bli på Byråkonferansen også. 

Kjære deltagere, det er bare å spenne fast setebeltene. Dette blir et festforedrag! 

Har du ikke meldt deg på Byråkonferansen, sier du? Da kan du gjøre det her 


Se også

Hvordan bli synlig på nett?

SEO og innholdsoptimalisering er en viktig del av jobben med å drive en nettbutikk. Og dette er en jobb som bør utføres kontinuerlig for at man skal oppnå ønsket effekt med tanke på synlighet og ranking hos søkemotorene. I tillegg må det også jobbes kontinuerlig med å drive trafikk inn til nettbutikken. 

Vi tar pulsen på Uni Micro Web sin utviklingsavdeling med Anders Tornes i spissen

Anders Tornes har jobbet hos oss siden 2005 og sitter på 12 års erfaring som systemutvikler. Han leder et team på totalt 10 utviklere. Anders har vært med på en spennende og teknologisk reise med webutvikling i hovedfokus, og her får vi et innblikk i hva utviklingsavdelingen skal jobbe med i tiden fremover. 

Høsten er en god salgsperiode for din nettbutikk, grip sjansen!

Her kommer noen enkle tips og råd fra oss i Uni Micro Web.Høsten og vinterhalvåret er generelt en svært god og lønnsom periode for dere som driver nettbutikk, men det krever også at dere er godt forberedt og har lagt en plan for de ulike salgsperiodene som kommer. En av de store salgsdagene før jul er «Black Friday» som går av stabelen 24. november.