Meny

Uni Micro er godt håndverk

02.03.2017

Visste du at Uni Micro har spilt en viktig rolle i D’Sounds suksess?

D’Sound burde være godt kjent for de aller fleste. 20 år har gått siden de slapp debutalbumet Spice Of Life som ble fulgt opp av Beauty Is A Blessing, og sangene Down On The Street, All I Wanna Do og Smooth Escape fikk status som allemannseie.

 

Det ble Spellemannpris, en rekke utgivelser og stor suksess for bandet bestående av vokalist Simone Eriksrud, trommis Kim Ofstad og bassist Jonny Sjo. I de senere årene har det derimot vært roligere rundt bandet, og den siste platen kom i 2014.

 

Comeback kids

Nå har trioen endelig plukket opp stemmer og instrumenter igjen, og i disse dager har de et aldri så lite comeback. For ifølge Jonny er neste single “ If You Don’t Know” like om hjørnet - 17. mars blir en etterlengtet merkedag i kalenderen.

 

– Det er en låt som er beskrivende for oss i den situasjonen vi er i. Kall det en moderne variant av oss der vi jobber hver for oss i forskjellige konstellasjoner og situasjoner. Samtidig er vi et band som er bundet til hverandre på en fin, magisk måte og som elsker å skrive musikk sammen, forteller han.

 

RedigertNordlys_93.jpg

 Foto: Hanna Aarrestad

 

– Sangen ble til ved at Kim sendte en trommegroove til meg. Jeg synes den var kul, så jeg lagde et basstema, og sendte alt videre på mail til Simone. Da kom hun med et utkast som er ganske likt slik sangen er i dag. Da var det kun bass, trommer og sang, og den var litt blå i soundet. Men det var et eller annet ved låta som ga oss gåsehud, som jo er en god faktor på at man har en bra låt på gang. Vi var enige om at dette ville vi gjøre noe med.

 

Thomas Kongshavn og Eirik Kiil Saga, som er henholdsvis gitarist og keyboardist i Karpe Diem, tente på låta og produserte den. Og her er det full trøkk med med blåserekke og høy D’Sound-faktor.

 

– Gutta i Karpe Diem løftet oss og du vil nok kjenne oss igjen, men i en mer moderne utgave. If You Don’t Know er kanskje den mest uptempo låta vi noensinne har gitt ut. Temaet i teksten har noen kontraster i seg som vi håper folk kan tolke på sin måte - og som kan røre dem. Samtidig er det en feelgood-låt som skal få det til å rykke i dansefoten. Vi følte at denne sangen passet til å starte utgivelsene våre i 2017.

 

– Betyr det at det kommer mer fra D’Sound fremover?

 

– Målet vårt er å gi ut flere låter i løpet av året. Vi bygger en ny liten organisasjon med nytt management og booking, så det er spennende tider. Fokuset vårt blir på sommeren og høsten, og folk må jo få hørt musikken vår igjen. Så nå gleder oss til å dra ut og spille for fansen. Når vi nærmer oss singelutgivelse blir turné og konserter annonsert på Facebook og hjemmesiden.


For det er nemlig D’Sounds egen nettside vi egentlig er her for å snakke om.

 

Viktig å ha hjemmesiden som en hovedplattform

 

"D’Sound var nemlig tidlig på nett, og allerede for 15 år siden ble vi kunde av Uni Micro"

 

 

– For oss var det viktig å ha en hjemmeside for å kunne nå fansen raskt. På den tiden eksisterte jo ikke sosiale medier, så vi kommuniserte både turnédatoer, utgivelser og hadde forum - som jo på en måte var vårt sosiale medie på hjemmesiden vår. Dessuten var det et kontaktpunkt for arrangører og journalister der de kunne hente ut bilder og informasjon. På den måten gjorde vi det enklere for dem.

 

Sosiale medier har blitt viktige for band, men Jonny mener det fortsatt er viktig å ha hjemmesiden som en hovedplattform. Sosiale medier blir en kommunikasjonskanal, mens hjemmesiden er mer for historie og diskografi. Også booking og formidling av kontaktinformasjon ligger på hjemmesiden.

 

– Du kan kanskje kalle det minneboken vår, et Wikipedia for fansen. Det er fantastisk å vite at det er en solid plattform, og Uni Hjemmeside funker veldig bra for oss. Sosiale medier er jo hele tiden i bevegelse. Det har vært en ekstrem utvikling, og hvem vet hvilken vei vi skal gå videre? Hvem vet hva som skjer fem år frem i tid? Da er nettsiden fin å ha som et trygt fundament når alt annet er i bevegelse.

 

Gode løsninger fra flinke folk

Musikk og hjemmesider har kanskje mer til felles enn man skulle tro ved første øye- og ørekast: For begge er det tekniske og estetiske viktig, og det skal være rent og godt produsert.

 

– Uni Hjemmeside har et veldig bra brukergrensesnitt som gjør det enkelt å editere og publisere. Den nye hjemmesiden har en fin WYSIWYG-editor der vi kan oppdatere videoer, bilder, tekst og så videre selv.

Dette gjør alt enklere, og det er nettopp det Jonny setter mest pris på.

 

– Den funksjonaliteten jeg kanskje liker best med Uni Hjemmeside er nettopp enkelheten når noe skal publiseres. Og hvis du skulle stå du fast ligger det gode instruksjonsvideoer i Uni Micros kundesenter, sier Jonny før han kommer med litt ekstra skryt:

 

– Har jeg noen spørsmål er det mange ressurspersoner i Uni Micro. Det er en trygg havn som har hjulpet oss mye, og de har også vært flinke til å se behov og lage løsninger som har vært viktige for hjemmesiden. Vi er veldig takknemlige for at Uni Micro har så fine og flinke folk som både kan involvere seg, og som går den ekstra milen når det trengs.  

 

Respekt for programmerne!

Og nettopp dette er viktig for oss i Uni Micro: Følelsen kundene våre får når de føler seg trygg og ivaretatt. Denne følelsen gjør at D’Sound og Jonny mer enn gjerne fremsnakker Uni Hjemmeside som en super løsning for både band og bedrifter:

 

– Vi er veldig fornøyd. Nå har vi lang fartstid med Uni Hjemmeside, så jeg føler vi har fått god innsikt i prosessene som skal til for å lage de beste løsningene som også skal fungere i praksis. Derfor har jeg stor respekt for jobben som gjøres av programmererne - det er ikke gjort i en håndvending å få til samspillet mellom estetikk og brukervennlighet, sier Jonny før han konkluderer:

 

"God musikk blir jo ofte sett på som godt håndverk, og derfor pleier jeg å tenke at de som programmerer hos Uni Micro er gode håndverkere"

 

 

Se også

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: