Meny

Slik blir det enkelt å innføre a-ordningen i din bedrift

03.09.2014

Fra 1. januar 2015 innfører myndighetene a-ordningen, og dette er noe alle bedrifter må innføre nye rutiner for. Ordningen medfører store endringer i innrapporteringen til det offentlige. Hvordan skal du og din bedrift tilpasse dere dette?

A-ordningen trer i kraft 1. januar 2015. Uni Micro har løsningen til din bedrift.

Tidligere sendte arbeidsgiveren din inn lønns- og trekkoppgave en gang i året. Med a-ordningen skal dette rapporteres månedlig sammen med opplysninger om stillingen arbeidstakeren har, forklarer Tone Lien, fagansvarlig lønn hos Uni Micro.

 

– A-ordningen erstatter en del av de gamle skjemaene til blant annet Skatteetaten, Statistisk sentralbyrå og NAV, og det gjør at du sparer tid. Fordelen er også at du rapporterer dataene mens de er ferske, hvilket gjør det lettere å finne og korrigere eventuelle feil.

 

"I Uni Micro har vi selvsagt det beste systemet for dette, og vi har også noen programmer som konverterer automatisk."

 

Har ikke bedriften din en systemleverandør som har dette på plass får ikke myndighetene ansettelses- og inntektsopplysninger for de ansatte, med de konsekvensene det kan medføre.

 

Det beste systemet for implementering av a-ordningen

Du og din bedrift bør allerede nå begynne forberedelsene til a-ordningen kommer. Blant annet kan dere gjøre om på rutiner siden dere skal rapportere månedlig, og legge inn data og opplysninger i lønnssystemet. I følge Tone kan dere gjøre dette selv:

 

– Det kommer blant annet en ny kodeoversikt som må oppdateres – de gamle LT-kodene forsvinner og blir erstattet med ren tekst. I Uni Micro kan du enkelt endre dette selv og legge inn nye opplysninger. I gamle systemer er dette umulig å gjøre, så du er derfor avhengig av at systemleverandøren din er oppdatert.

 

A-MELDINGEN ERSTATTER DISSE SKJEMAENE OG OPPGAVENE

  • Lønns- og trekkoppgave (Skatteetatens RF-1015)
  • Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk (Skatteetatens RF-1037)
  • Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave (Skatteetatens RF-1025)
  • Melding til Aa-registeret (NAV 25-01.10)
  • Oppgave til lønnsstatistikk (Statistisk sentralbyrå RA-0500)


Hvis du har et gammelt system, eller det blir vanskelig å implementere selv, vet Tone råd.

 

– I Uni Micro har vi selvsagt det beste systemet for dette, og vi har også noen programmer som konverterer automatisk. Vi følger med på regelendringene og holder på med å utvikle og implementere a-ordningen i Uni Lønn. Vi har kort avstand fra fag til utviklere, slik at vi tar ting fortløpende. Det betyr at det er kort tid fra eventuelle problemer dukker opp til de blir løst.

 

Uni Micro avholder web- og klasseromskurs, og de har en egen konsulentavdeling som kan ta oppdraget med å implementere løsningen for deg.

 

– Supportavdelingen vår blir også kurset i dette. I tillegg lager vi filmer som legges ut på nettsidene våre, så vi kommer til å gi ut mye informasjon om a-ordningen.

Første gang du bruker Uni Micro til a-ordningen er det en del data du må legge inn selv, men dette behøver du bare å gjøre en gang.

 

– Når det er på plass går alt automatisk, og hvis du ikke har endringer er det ikke noe du trenger å gjøre. Når du velger at systemet skal sende, så går resten av seg selv. Du må for eksempel ikke inn i Altinn og godkjenne etterpå.

 

Tone presiserer at det er viktig å sette seg godt inn i a-ordningen. Og hvis du står fast i jungelen av regler, stillingskoder og implementering er det bare å ta kontakt med Uni Micro og be om mer informasjon.

 

– Systemene våre er klare for a-ordningen, og vi er klare for å hjelpe deg, avslutter Tone.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: