Meny

Ole selger høyttalere til 200.000 kroner

01.11.2016

Ole Apold satset på Hi-Fi da Norge lå med brukket rygg mot slutten av 1980-tallet.

30 år senere holder han fortsatt koken – som partner og daglig leder i Interconnect AS. 

 

– Jeg startet firmaet som følge av at «verden» finansielt lå i grus etter finanskrisen i 1986-87. Det bød seg en anledning hvor jeg var nødt til å forsøke å stå på egne ben, satse i nedgangstid og regne med at ting ville snu seg til det bedre, sier Ole Apold (62).

 

Monster Cable var selskapets første agentur, tett fulgt av PSB høyttalere. Begge merker er fremdeles en del av firmaets portefølje, i tillegg til en rekke andre nye tilskudd. 

 

– Ett eksempel er Vienna Acoustics fra Østerrike, som har en prisvinnende rekke med høyttalere. Prisene varierer fra cirka 4000,- til 200 000,-.

 

Apold selger i hovedsak produktene sine videre til forretningspartnere som Elkjøp, Komplett og Expert, samt frittstående spesialforretninger, men de har også en egen nettbutikk hvor man som privatperson kan gjøre innkjøp.

 

Når det kommer til nordmenns interesse for god lyd, har interessen bare økt med årene, mener 62-åringen.

 

Apold.jpg

 

Ole Apold (bildet), partner og daglig leder i Interconnect. For 30 år siden fikk Interconnect deres første agentur. Nå selger de høyttalere i hundretusenkronersklassen.

 

– Vi hører jo langt mer på musikk nå enn før. Digitaliseringen av lyd har jo ført til at vi har med oss musikken overalt, hvilket revolusjonerte bransjen.

 

– Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

 

– I skrivende stund er det en relativt regulær og normalisert arbeidsdag. E-poster leses, besvares, og kreeres. Noen fakturaer må gås igjennom og godkjennes. Litt A4 for å si det slik. Jeg forsøker etter beste evne å være til støtte og hjelp for hele teamet av åtte ansatte. Nokså flat struktur på firma, og med en meget stabil og særdeles god arbeidsstokk går det problemfritt.

 

– Ypperste kvalitet, uavhengig av pris

Vienna_acoustics_The_Music_04.jpg

200.000 KRONER: Her er det som må være høyttaleren over alle høyttalere. Vienna Acoustics «The Music» Sapele har ifølge Apold helt rå lyd – til den nette sum av 200.000 kroner. Foto: INTERCONNECT

 

 

På spørsmål om han har noen produkter å trekke frem, er ikke Hi-Fi-entusiasten vond å be.

Vienna Acoustics «The Music» Sapele

 

– Dette er rå kvalitet hele veien, sier Apold.

 

Høyttalerne han snakker om hører til i det absolutt øverste sjiktet – både kvalitet og prismessig. Hele høyttalersystemet er gjennomsyret av detaljkvaliteter fra kabinettets ytterside til alt innvendig og ikke minst høyttalere elementene som er brukt. Det er en opplevelse i seg selv å høre musikk i høy kvalitet gjengitt over høyttalere som evner å formidle livaktigheten man er ute etter fra innspilt musikk.

 

– Hvem kjøper noe slikt, da?

 

– Det er folk som er veldig opptatt av ypperste kvalitet når det gjelder såkalt Hi-Fi, uavhengig av pris. Og det finnes faktisk et nokså stabilt marked for slike produkter. Man kan kanskje si det slik at et par avler et nytt par i salg på pur overbevisende spilleglede. Salgene foregår som regel rundt folk som allerede har lignende produkter, forklarer Apold.

 


– Bærbar kraftkar

 

Som et annet, om noe mindre kostbart, eksempel trekker Apold frem følgende høyttaler:

Monster Superstar Blaster Boombox

 

– Dette er en bærbar råtass, som spiller høyt og godt – lenge. Du strømmer musikken på vanlig måte via Bluetooth og trenger ikke tenke på lading spesielt mye. Åtte timer spiller kraftkaren før den trenger en runde med strøm.

 

Ifølge Apold er den på sett og vis en oppstandelse av den gode gamle «boomboksen».

 

– Men den er i aller høyeste grad tilpasset dagens digitale hverdag, med strømming av musikk til høyttaleren over Bluetooth.

151120_MonsterBlaster_s.png

«STÅTT OPP FRA DE DØDE»: Monster Superstar Blaster Boombox er på sett og vis en oppstandelse av den gode gamle «boomboksen». Foto: INTERCONNECT

 


Full oversikt med økonomisystem

 

Et viktig ledd i den suksessen Interconnect har hatt de siste 20 årene, er de økonomiske løsningene de får levert av Uni Micro.

 

– Ole er en habil bruker av systemene våre. Han har full kontroll på produktene i Uni Økonomi, og kan raskt legge inn nye produkter med bilder, tekst og pris. Han har også blitt veldig god på å markedsføre de ulike produktene ved selv å designe bannere til landingssiden. På denne måten holder han nettbutikken «levende» og oppdatert, sier Bjørnar Strømsholm i Uni Micro, som har jobbet med Interconnect i mange år.

 

Interconnect benytter seg blant annet av følgende komponenter av Uni Økonomi i det daglige:

Regnskap, Lønn, Faktura og lagerstyring, Nettbutikk.

 

 

– Systemet kjøres på egen server og vi har i tillegg mulighet for å jobbe direkte med Uni via webløsningen Uni24. Uni 24 kan benyttes på alle plattformer og ved å samle alle nødvendige funksjoner for å styre bedriften i ett og samme program, har vi til enhver tid full oversikt, forklarer Apold.

 

Siden Interconnect startet med Uni Micros løsninger i 1995, har sistnevnte blitt en stor bedrift med rundt 100 ansatte. I tillegg har de blitt kåret til Norges beste økonomisystem seks år på rad av PC World Norge.

 

– Det betyr at vi som kunde har en profesjonell leverandør som med sin solide økonomi ivaretar en kontinuerlig utvikling av de ulike modulene, sier Apold og legger til:

 

– Uni Micro er en meget viktig del av vår daglige drift, og samtlige medarbeidere bruker ulike moduler hver dag. Alle i firmaet kan for eksempel til enhver tid se hva som ligger inne av ordrereserver, hva som blir fakturert hver dag og følge kunder tilsvarende med tanke på diverse tilgjengelige statistikker.

 

www.interconnect.no

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: