Meny

Norske Frank Remme designer klær til kjendisene

02.05.2017

Frank Remme går for å være en av motebransjens mest innflytelsesrike og har blant annet vært innom Dior og H&M. Nå er det egen merkevare som gjelder for Stokmarknes-gutten, som fremdeles har verden som lekegrind.

Frank Remme var bare 17 år da han reiste til Venezia, og senere til Paris. Der fikk han muligheten til å jobbe med couture (skreddersøm) i to av verdens største og mest kjente motehus, Christian Dior og Christian Lacroix. Remme er utdannet ved den legendariske skolen La Chambre Syndical de La Couture Parisienne.

 

– Mitt store ønske var å se hvordan de store jobber. For meg var det viktig å komme ut i den store verden og det har vært nøkkelen til å komme dit jeg er i dag, forklarer en travel Frank Remme på vei til en av de europeiske fabrikkene som produserer kolleksjonene han nå jobber med.

 

Fra skreddersøm til masseproduksjon
 

– Å reise ut i Europa som 17-åring var en fantastisk erfaring og mulighet. Jeg hadde konkrete planer om å bli borte lenge, og har vært veldig målbevisst på de mulighetene som har dukket opp, sier han.

 

Etter mange år i Paris, førte det ham fra skreddersøm til masseproduksjon.

 

– Jeg hadde jobbet i over seks år i Paris og det var på tide å prøve noe nytt, sier Frank. Neste stopp ble H&M. Her rakk han blant annet å komme på listen til The Face over verdens 100 mektigste innenfor mote, og nummer 11 på listen til svenske KING Magazine.

 

Tilbake til røttene
 

Målet med merkevaren frankremme er å skape et norsk high end-merke innen tekstil. Kolleksjonen inkluderer alt fra klær til tilbehør, forbeholdt kvinner. Og fra å ha jobbet i organisasjoner med tusenvis av ansatte, er frankremme nå en duo med kontor på Frogner i Oslo.

 

– Vi er to som jobber i administrasjonen. Jeg designer og håndterer den daglige driften, og så er det min kollega som tar hånd om hele forhandlerapparatet.

 

Det betyr travle dager i en bransje som er preget av ekstrem konkurranse og der hverdagen består av reiser til fabrikkene i Asia, Tyrkia, Spania og Italia.

 

– Merket tar utgangspunkt i min estetiske sans og speiler min bakgrunn og kompetanse. Og det handler ikke bare om klærne og hvordan de ser ut, men alt vi gjør som vi ønsker skal definere merkevaren. Håndverket er viktig for oss, og derfor setter vi vilkårene til arbeiderne som produserer for oss, veldig høyt, og har høye krav til og strenge regler for hvem vi ønsker å jobbe med, forklarer han.

 

frankremme_clothing.jpg 

Kjolen er fra frankremmes 2017 sommerkolleksjon. Foto: David Nikolaisen 

 

Kjendiser på kundelisten
 

Det at hele økosystemet må henge sammen for å skape et «brand» gjelder ikke minst i markedsføringen.

 

– På mange måter er hele bransjen snudd på hodet. Både distribusjonen, produksjonen og markedsføringen er endret, mener Frank, som forklarer at et av de viktigste markedsføringstiltakene er være synlig og aktiv på sosiale medier.

 

– Vi har ingen ambassadøravtaler. Derimot så har vi kvinnelige «muser». Det er personer som vi ser opp til og blir inspirert av. Et samarbeid starter ved at vi møtes, og av og til så finner vi tonen, noen ganger finner vi den ikke. Men når vi gjør det, har vi som regel lagt grunnlaget for et fruktbart samarbeid. Poenget er at det må være ektefølt for begge parter, da, og kun da, vil et slikt samarbeid fungere, sier Remme, som har flere artister og kjendiser på kundelisten, uten at han ønsker å navngi disse.

 

– Kolleksjonen er utviklet for å skape en tydelig identitet. Det kan noen ganger være lekent, ha et overraskende element i seg, alltid med utgangspunkt i min estetikk der ønsket er å fange oppmerksomhet. Jeg ønsker at folk skal snu seg etter deg på gata hvis du bruker et frankremme-plagg.

 

Sømløse systemer
 

– Hektiske dager, endrede kundereiser og hard konkurranse, setter store krav til logistikk- og økonomisystemene, forklarer Remme, som må smile når han tenker på hvor viktig de jordnære og «kjedelige» komponentene er i en bransje der mange tror ting handler om dyr champagne og røde løpere.


– I kulissene er det litt mindre glamorøst, men det er her vi legger grunnlaget for det vi lever av. Vi har store mengder data som må kunne overføres fra ulike systemer, helt sømløst. 

 

Uni Micro har systemer som gjør hverdagen enkel for oss. Min kremmerånd og deres sans for struktur og effektive prosesser, har vist seg å være en temmelig uslåelig kombinasjon, sier moteskaperen.

 

– Det er den sømløse flyten mellom de ulike systemene og modulene som gjør hverdagen enklere. Alle tiltak som medfører at jeg slipper å gjøre samme arbeidsprosess to ganger, er en velsignelse, sier Remme som ser fordelene av tjenester som er automatiserte innen regnskapsføring, som et tiltak for å øke lønnsomheten og som gjør det mulig å bruke mer tid på kjernevirksomheten.

 

– Å ha alle funksjoner i ett og samme program – alt fra CRM-system, fakturering, betaling, lagerstyring og bestilling, i tillegg til å holde oversikten over kjøps- og betalingshistorikk, tilbud og ordrer, er det jeg setter mest pris på.

 

Tempoet skrus opp
 

På spørsmål om hva som er den største endringen i bransjen siden han startet for godt over 20 år siden, mener Frank at det er tempoet som har endret seg mest.

 

– Konsumentene forventer å få kjøpt klærne umiddelbart etter at de er vist på catwalken. Mens det tidligere tok uker og måneder fra en visning på en catwalk til artikkelen eller annonsen stod på trykk, velger flere nå å jobbe i sanntid. Det skaper en del utfordringer i selve design- og produksjonsprosessen, og vil også innebære omstruktureringer. Til gjengjeld har det blitt langt enklere og billigere å markedsføre små og nystartede brands som følge av den nye mediehverdagen, avslutter Frank Remme. 

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: