Meny

Han lagde mat på New Yorks beste restaurant: – Drømmen var alltid å komme hjem

14.11.2016

Christopher Haatuft (36) har jobbet på New Yorks kanskje beste restaurant. I dag følger han drømmen i hjembyen Bergen.

Christopher er kokk og driver restauranten «Lysverket». Foto: BONJWING LEE

 

Da Christopher flyttet for seg selv som 17-åring ble han tvunget til å lage all maten selv. Det vekket en interesse som i dag har gitt ham erfaring fra Paris og New Yorks beste restauranter. Og; egen restaurant i Bergen.

 

– Jeg skulle egentlig ønske at jeg hadde en god historie om hvorfor jeg ble kokk. Men det var rett og slett bare så sabla gøy å lage mat. Det med å ha egen restaurant i hjembyen har alltid vært en drøm for meg. Og det var jo derfor jeg valgte å flytte fra restauranten i New York og skape noe helt nytt i Bergen.

 

«Lysverket» startet 36-åringen i 2013, med en idé om å bygge videre på det vestlandske, men med en moderne vri. Og siden har han og restauranten høstet lovord i media, fra lokale gjester og anmeldere. Men det er gårsdagens service Christopher tenker på.

 

Neo_fjordic_bounty___Bonjwing_Lee.jpg

 

LOKAL MAT: Restauranten samarbeider med en lokal dykker for å alltid ha ferske råvarer. Her er fangsten fra et morgendykk utenfor Askøy. Foto: BONJWING LEE


– Personlig vil man selvfølgelig ha anerkjennelse for det man gjør. Men får jeg høy score ett sted, betyr det lite hvis jeg vet at den servicen vi leverte dagen før ikke holdt nivået jeg mener at vi alltid skal ligge på. Når det er sagt, er gode tilbakemeldinger i media med på å gi flere gjester, hvilket vi jo alltid ønsker oss.

 

Holder liv i lokalpatriotismen

Hvis det er én ting bergensere virkelig er stolte av så er det vel byen sin. Og den lokalpatriotismen spiller kokken på når han i starten av de fleste måltider på restauranten serverer bergensk fiskesuppe.

 

Bergen_Fish_Soup___Bonjwing_Lee.jpg

 

MODERNE SMAKER: Slik ser den ut, Christopher Haatufts versjon av den klassiske bergenske fiskesuppen. Foto: BONJWING LEE 

 

– Den er alle her veldig stolte av, men få har spist en skikkelig en. Derfor blir det nesten som en politisk gjerning at vi serverer den – man skal jo vite hvor man er hen i verden når man spiser.

 

Ifølge Haatuft er nordmenn både åpne og mottakelige for nye smaker, og langt i fra så konservative i matveien som man kanskje skulle tro. Det er allikevel noen forskjeller som virkelig gjør seg gjeldende; kontra gjestene han kokkelerte for på Per Se i New York.

 

– Nordmenn må ha «value for money». I New York har folk veldig små kjøkken, jobber mye og spiser ofte ute. Mens her i Norge bygger vi husene våre rundt kjøkkenet. Så når vi først går ut og spiser her til lands, er viktigheten av en god opplevelse desto viktigere.

 

– Lekeplass

Men, Christopher. Hva er det morsomste med egen restaurant?

 

– Da jeg jobbet i New York var arbeidshverdagen min preget av konstant stress og panikkangst, svarer han med latter i stemmen: 

 

– Nå er det bare gøy! Og det morsomste må nok være den enorme påvirkningskraften jeg har i en egen restaurant. Jeg har en lekeplass som jeg kan leve av.

 

Den gleden ønsker Haatuft at gjestene hans skal sitte igjen med når de forlater restauranten hans også.

 

– Jeg håper de sitter igjen med en totalopplevelse som er mer enn summen av de ulike delene. Altså at opplevelsen har vært så fin, at de individuelle detaljene ikke var så viktige. Det er der magien ligger. Jeg bryr meg ikke så mye om at de har spist den beste biffen de noen gang har smakt, men at de rundt bordet har blitt mer glad i hverandre enn da de kom. Det er det som er det umulige med dette.

 

Får god hjelp med økonomien

Med egen restaurant og 30 ansatte, er det mer enn maten som tar oppmerksomheten til 36-åringen. Og for en som, ifølge ham selv, ikke hadde peiling på økonomi var valg av økonomisystem viktig.

 

– Min erfaring er at om man ikke har peiling på noe, må man be om hjelp. Derfor spurte jeg en venn av meg, som også driver restaurant, om hvilket system han anbefalte.

 

Og svaret kom kjapt tilbake: Uni Micro. Dermed har «Lysverket» siden oppstart i 2013 benyttet seg av selskapets tjenester. Hvilket Christopher er svært fornøyd med.

 

 – Det har ikke vært noen problemer, egentlig. Alt har fungert så godt at vi klarer oss med én enkelt ansatt som tar seg av regnskap og annen administrering. Uni Micro er et brukervennlig og funksjonsrikt system, som gjør at vi sparer administrativ tid. På den måten kan jeg fokusere på å lage mat.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: