Meny

Drømmen om en Harley sitter mye dypere enn en 40-årskrise

09.05.2017

Nordens største Harley-Davidson-forhandler, Lazy Boyz Speed & Custom Works i Oslo selger 450 motorsykler i året. Ikke alle kjøperne er menn i 40-årskrise.

– Da vi startet i 1994 drev vi mest med egen import av sykler, og vi var store på å bygge og skreddersy sykler for kunder. Etter hvert har det blitt mindre av skreddersøm, men desto mer salg av nye og brukte sykler, delesalg og verkstedsjobber, sier daglig leder Bjørnar Hansen.

 

Godt rykte
 

Etterhvert har de – som Bjørnar formulerer det – fått stri med et veldig godt rykte som både Harley-bygger, verksted og delelager. 

 

– Etter å ha blitt offisiell H-D forhandler i 2003, og fått tilgang til nye sykler og deler direkte fra H-D, gikk det svært bra og selskapet vokste raskt. Både i 2005 og 2006 ble vi Gasellebedrift, og i 2006 hadde omsetningen passert 40 millioner.

 

H-D internasjonalt, var svært fornøyd med prestasjonene, men ikke fullt så fornøyd med Lazy Boyz sine lokaler.

 

De forlangte en full oppussing til «H-D Designer Store»-standard, og våren 2012 åpnet butikken i sin nåværende form – 2000 kvadratmeter med verksted, salgsavdeling, butikk, delelager og kontorer på Alnabru i Oslo.

 

5DS_1858_72dpi.jpg

 

HARLEY-ENTUSIAST: Bjørnar Hansen er daglig leder i Harley-Davidson Oslo.

Foto: Bjørnar Strømsholm
 

Harley trumfer alt
 

Det er kun en måte å virkelig forstå Harley-Davidson på, og det er gjennom å prøve den, mener Bjørnar. Men at Harley-kjøpet er et utslag av 40-årskriser, vil han ikke uten videre være med på.

 

Drømmen om en Harley, derimot, sitter mye dypere.

 

– Harley-drømmen sitter mye dypere og overvinner i de fleste tilfeller – før eller senere - alle de familiære og praktiske hindringene på veien.

 

Sykkel for voksne
 

Snittalderen på Lazy Boyz sine kunder ligger mellom 40 og 50 år et sted. Det er få 18-åringer som kjøper Harley selv om det er mulig å nedklassifisere motorsyklene til såkalte A2-sykler.

 

Egentlig er det rart at ikke flere av de yngste er opptatt av Harley:
– En Harley er veldig billig å forsikre i motsetning til mer sportslige modeller fra andre merker som generelt er ekstremt dyre å forsikre, forklarer han.

 

Andelen av kvinnelige kunder vokser raskt

 

– Det er stadig flere kvinner som blir lei av å sitte på, og som ønsker å kjøre egen sykkel, sier han.

 

Noe for alle 
 

Bjørnar forklarer også at de bygger om og tilpasser motorsykler til funksjonshemmede.

 

– Vi har bygget varianter med plass for å ta med rullestol. Vi har også triker (tre-hjuls motorsykler) som kan kjøres med førerkort klasse B, forklarer Bjørnar som sier de har solgt en del slike til kunder som ønsker å kjøre selv uten å ta MC-lappen. Dessuten har vi mange modeller som er lave og lettkjørte, noe mange etterspør. Vi driver også med utleie av motorsykler, så det er mulighet for å «prøve om det passer» for de som skulle være i tvil.

 

Den rimeligste Harleyen er en Street 750 til 108.900,-. Den dyreste er en CVO Ultra Limited til 532.900,-. Snittprisen på syklene Lazy Boyz selger ligger rundt 350 tusen kroner. Og på toppen av det kommer det et enormt utvalg av ekstrautstyr.

 

– Det er ikke uvanlig at kunder kjøper en sykkel til 350.000,- og bruker 100.000,- i tillegg for å tilpasse og personliggjøre den. I tillegg kan du velge i et enormt utvalg av klær og annet utstyr – alt fra golfballer til fiskekroker og innredningstaljer for hus og verksted, forklarer Bjørnar.

 

En del av suksessen
 

Lazy Boyz vokste jevnt og trutt gjennom 90-tallet.


– I 1999 forsto vi at «dette med data var kommet for å bli» og at man måtte gjøre noe for å oppdatere seg. Det ble gjort en grundig evaluering av relevant programvare, og valget falt på Uni Micro. Vi investerte i et par PCer, en server og Uni Økonomi. Programmet ble valgt fordi det var den eneste leverandøren som var interessert i å sette seg inn i våre behov og som i tillegg var villig til å gjøre tilpasninger for å få det hele optimalt for oss, sier han.

 

Intuitivt og enkelt
 

Ni av ti Harley-forhandlerne i Norge benytter et annet system enn Uni.

 

– Enkelte er misunnelige på oss som er den største, og som har nektet å bruke det andre systemet. Vi har fått tilpasset Uni slik vi vil ha det og har i alle år brukt Uni V3 Enterprise. Selv om det har vært et utradisjonelt valg i bil- og MC-bransjen, har vi aldri angret, Alt fra styring av automatiske bestillingsrutiner på lageret med 866.000 aktive varenummer, booking av verkstedtimer, utferdigelse at kontrakter for utleieavdelingen til all CRM for salgsavdelingen, gjøres i Uni, sier han, og fortsetter:

 

"Alt er intuitivt og enkelt å lære, og vi får raskt nye ansatte opp på et tilstrekkelig nivå for å gjøre jobben sin. Hvis vi trenger å tilpasse noe eller å få laget noe helt nytt så finnes det alltid ekspertise hos Uni som hjelper oss med dette."

 

– Jeg må spesielt få trekke frem Trygve Mjelde hos Uni Micro. Som motorsyklist har han hatt bred forståelse for våre ønsker og vært en trollmann med bistand og tilpasninger gjennom alle år. Uten Trygves innsats er det ikke sikkert vi hadde vært kunde i så mange år, eller vært så fornøyde som vi er, avslutter daglig leder Bjørnar Hansen i Lazy Boyz som av Uni blir beskrevet om en mann som er langt over gjennomsnittet opptatt av og oppegående på IT.

Kommentarer

Uni-nytt

Org.nr: 959415900
Øvre Helland
5729 MODALEN

Tlf. +47 56 59 91 00
salg@unimicro.no
Følg oss: